Sentronic-vaihteisto: olennaiset tiedot, tyypit, ominaisuudet ja tekniset tiedot

Sentronic-vaihteisto: olennaiset tiedot, tyypit, ominaisuudet ja tekniset tiedot

Sentronic on markkinointinimi useille eri Saab-autoihin asennetuille automaattivaihteistoille, joissa on manuaalisen vaihtamisen mahdollisuus. Niitä alettiin julkaista 2000-luvun alussa, kun toinen sukupolvi Saab 9-3- ja Saab 9-5 -malleja saapui markkinoille.

Sentronicin toimintaperiaate

Vaihteiston pääkomponentit olivat planeettavaihteisto ja momentinmuunnin, jonka pystyi lukita tietyissä tiloissa. Manuaalisessa tilassa kuljettaja pystyi käyttämään moottorin vääntömomenttia maksimiteholla. Tällä oli myönteinen vaikutus ajoneuvon dynamiikkaan, sillä se lisäsi sen suorituskykyä liukkailla pinnoilla, huonolaatuisilla teillä ja alamäissä. Vaihtaakseen manuaaliseen tilaan, kuljettajan tuli liikuttaa vaihdekeppiä ”M”-asentoon. Vaihteita pystyi vaihtamaan isommalle ja pienemmälle työntämällä vaihdekeppiä ”+” tai ”-” suuntaan. Tämän pystyi tehdä myös ohjauspyörän viiksiä käyttämällä.

Suosittuja Sentronic-vaihteistoja

Vaihteiston tunnusValmistajaVaihteiden määräMaksimaalinen moottoritilavuus litroissaMaksimaalinen moottorin vääntömomentti newtonmetreissäVetotapaTuotannon alkuMallit
FA57 (AF33, AW55-50SN)Aisin53,5330Etuveto2000Saab 9-3; Saab 9-5
AF40-6 (AWTF-80SC)Aisin62,5450Takaveto, neliveto2001Saab 9-5; Saab 9-3

Yleisiä Sentronic-vaihteistojen vikoja

ViatVaihteisto
Solenoidit tukkeutuvat kitkapäällysteiden kulumatuotteista kytkinpaketeissa.FA57 (AF33, AW55-50SN)
Öljyn puute johtaa vaihteiston mekaanisten elementtien kulumiseen.FA57 (AF33, AW55-50SN)
Venttiilirunko ja planeettavaihteiston holkki vioittuvat.FA57 (AF33, AW55-50SN)
Tietyn mittarilukeman jälkeen auto alkaa nykiä. Tämä viittaa venttiilirungon vikaan.AF40-6 (AWTF-80SC)
Jarrun hihna kuluu puhki.AF40-6 (AWTF-80SC)
    Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

    Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja