Sentronic on markkinointinimi useille eri Saab-autoihin asennetuille automaattivaihteistoille, joissa on manuaalisen vaihtamisen mahdollisuus. Niitä alettiin julkaista 2000-luvun alussa, kun toinen sukupolvi Saab 9-3- ja Saab 9-5 -malleja saapui markkinoille.
Sentronicin toimintaperiaate
Vaihteiston pääkomponentit olivat planeettavaihteisto ja momentinmuunnin, jonka pystyi lukita tietyissä tiloissa. Manuaalisessa tilassa kuljettaja pystyi käyttämään moottorin vääntömomenttia maksimiteholla. Tällä oli myönteinen vaikutus ajoneuvon dynamiikkaan, sillä se lisäsi sen suorituskykyä liukkailla pinnoilla, huonolaatuisilla teillä ja alamäissä. Vaihtaakseen manuaaliseen tilaan, kuljettajan tuli liikuttaa vaihdekeppiä ”M”-asentoon. Vaihteita pystyi vaihtamaan isommalle ja pienemmälle työntämällä vaihdekeppiä ”+” tai ”-” suuntaan. Tämän pystyi tehdä myös ohjauspyörän viiksiä käyttämällä.
Suosittuja Sentronic-vaihteistoja
Vaihteiston tunnus | Valmistaja | Vaihteiden määrä | Maksimaalinen moottoritilavuus litroissa | Maksimaalinen moottorin vääntömomentti newtonmetreissä | Vetotapa | Tuotannon alku | Mallit |
FA57 (AF33, AW55-50SN) | Aisin | 5 | 3,5 | 330 | Etuveto | 2000 | Saab 9-3; Saab 9-5 |
AF40-6 (AWTF-80SC) | Aisin | 6 | 2,5 | 450 | Takaveto, neliveto | 2001 | Saab 9-5; Saab 9-3 |
Yleisiä Sentronic-vaihteistojen vikoja
Viat | Vaihteisto |
Solenoidit tukkeutuvat kitkapäällysteiden kulumatuotteista kytkinpaketeissa. | FA57 (AF33, AW55-50SN) |
Öljyn puute johtaa vaihteiston mekaanisten elementtien kulumiseen. | FA57 (AF33, AW55-50SN) |
Venttiilirunko ja planeettavaihteiston holkki vioittuvat. | FA57 (AF33, AW55-50SN) |
Tietyn mittarilukeman jälkeen auto alkaa nykiä. Tämä viittaa venttiilirungon vikaan. | AF40-6 (AWTF-80SC) |
Jarrun hihna kuluu puhki. | AF40-6 (AWTF-80SC) |
Kommentoi