Sportronic-vaihdelaatikko: erityispiirteet ja tekniset ominaisuudet

Sportronic-vaihdelaatikko: erityispiirteet ja tekniset ominaisuudet

Sportronic on termi, jolla on muutama merkitys. Se viittaa Alfa Romeon ja Mitsubishin ajoneuvojen vaihteistoihin. Alfa Romeo -autoissa Sportronic on automaattivaihteisto, jossa on manuaalisen vaihtamisen tila. Se on ollut käytössä 90-luvun lopulta lähtien. Siinä yhdistyvät manuaalisen ja automaattisen vaihteiston edut. Sille on ominaista polttoainetehokkuus ja täydellinen dynamiikka. Se takaa mukavan ajon, antaa kuljettajalle mahdollisuuden suorittaa monimutkaisia liikkeitä ja parantaa ajoneuvon suorituskykyä maastossa vaikeissa olosuhteissa. Lisäksi tämä vaihteisto mukautuu ajotapaan.

Mitsubishi-autoissa Sportronic on manuaalisen vaihtamisen tila, joka on saatavana portaattomissa CVT-vaihteistoissa. Tämän avulla kuljettaja voi myös vaihtaa manuaalivaihteistoon moottorin vääntömomentin hyödyntämiseksi mahdollisimman tehokkaasti.

Sportronicin toimintaperiaate

Alfa Romeo Sportronic -vaihteisto perustuu perinteiseen automaattivaihteistoon, jossa on hydraulinen momentinmuunnin ja planeettavaihdesarjat. Manuaalinen ohjaus tehdään epäsuorasti elektronisen ohjausyksikön kautta, jolla on erityinen laiteohjelmisto. Tiedot kuljettajan valitsemasta vaihteesta lähetetään sähköisinä signaaleina erilaisista antureista ohjausyksikköön, jonka jälkeen moottorin ohjausyksikkö lähettää komentosignaalit toimilaitteille, jotka kytkevät vaaditun vaihteen. Kuljettaja käyttää vaihdekeppiä vaihteen valitsemiseksi manuaalitilassa.

Mitsubishi-autoissa manuaalinen ohjaus voidaan suorittaa vaihdekepillä tai ohjauspyörän viiksillä.

Suosittuja Sportronic-vaihteistoja

Vaihteistokoodi Valmistaja Vaihteiden määrä Vaihteiston tyyppi Maksimaalinen vääntömomentti newtonmetreissä Maksimaalinen moottoritilavuus litroissa Vetotapa Tuotannon alku Tämän tyyppisellä vaihteistolla varustetut automallit
4HP20 ZF 4 Automaattinen, varustettu momentinmuuntimella 330 3,5 Etuveto 1995 Alfa Romeo 166
AW55-50SN Aisin 5 Automaattinen, varustettu momentinmuuntimella 330 3,5 Etuveto 2000 Alfa Romeo 166
F1CJA/W1CJA (JF011 E) Jatco Portaaton automaattivaihteisto 250 2,5 Etuveto, 4WD 2005 Mitsubishi ASX GA; Mitsubishi Outlander GF; Mitsubishi Lancer CY; Mitsubishi Outlander CW

Yleisiä Sportronic-vaihteistojen vikoja

ViatVaihteistot
Venttiilirungon kanavat tukkeutuvat kytkinpaketin kitkalevyjen kulumisen vuoksi.AW55-50SN
Mekaaniset kokoonpanot voivat kulua nopeasti öljyn puutteen takia.AW55-50SN
Hydraulinen venttiilirunko ja planeettavaihteiston holkit kuluvat ajan myötä.AW55-50SN
Momentinmuuntimen kitkalevyn kulumisen vuoksi akseli alkaa värähtelemään ja siinä tapahtuu vuotoja.ZF 4HP20 
Voimansiirtopumpun osat, kuten holkki, staattorin laakerit ja käyttöpyörä rikkoutuvat.ZF 4HP20 
Solenoidit ja vaihdeasentoanturi vikaantuvat.ZF 4HP20 
Käyttö- ja lähtöakselin laakerit kuluvat ennenaikaisesti.F1CJA/W1CJA (JF011E) 
Kiilahihnan CVT:n hihna venyy.F1CJA/W1CJA (JF011E)
Voimansiirtopumpun virransäätöventtiili tukkeutuu öljynvaihtovälien noudattamatta jättämisestä, mikä tuo mukanaan nykäyksiä.F1CJA/W1CJA (JF011E)
Askelmoottori hajoaa usein.F1CJA/W1CJA (JF011E)
Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja