Sportronic on termi, jolla on muutama merkitys. Se viittaa Alfa Romeon ja Mitsubishin ajoneuvojen vaihteistoihin. Alfa Romeo -autoissa Sportronic on automaattivaihteisto, jossa on manuaalisen vaihtamisen tila. Se on ollut käytössä 90-luvun lopulta lähtien. Siinä yhdistyvät manuaalisen ja automaattisen vaihteiston edut. Sille on ominaista polttoainetehokkuus ja täydellinen dynamiikka. Se takaa mukavan ajon, antaa kuljettajalle mahdollisuuden suorittaa monimutkaisia liikkeitä ja parantaa ajoneuvon suorituskykyä maastossa vaikeissa olosuhteissa. Lisäksi tämä vaihteisto mukautuu ajotapaan.
Mitsubishi-autoissa Sportronic on manuaalisen vaihtamisen tila, joka on saatavana portaattomissa CVT-vaihteistoissa. Tämän avulla kuljettaja voi myös vaihtaa manuaalivaihteistoon moottorin vääntömomentin hyödyntämiseksi mahdollisimman tehokkaasti.
Sportronicin toimintaperiaate
Alfa Romeo Sportronic -vaihteisto perustuu perinteiseen automaattivaihteistoon, jossa on hydraulinen momentinmuunnin ja planeettavaihdesarjat. Manuaalinen ohjaus tehdään epäsuorasti elektronisen ohjausyksikön kautta, jolla on erityinen laiteohjelmisto. Tiedot kuljettajan valitsemasta vaihteesta lähetetään sähköisinä signaaleina erilaisista antureista ohjausyksikköön, jonka jälkeen moottorin ohjausyksikkö lähettää komentosignaalit toimilaitteille, jotka kytkevät vaaditun vaihteen. Kuljettaja käyttää vaihdekeppiä vaihteen valitsemiseksi manuaalitilassa.
Mitsubishi-autoissa manuaalinen ohjaus voidaan suorittaa vaihdekepillä tai ohjauspyörän viiksillä.
Suosittuja Sportronic-vaihteistoja
Vaihteistokoodi | Valmistaja | Vaihteiden määrä | Vaihteiston tyyppi | Maksimaalinen vääntömomentti newtonmetreissä | Maksimaalinen moottoritilavuus litroissa | Vetotapa | Tuotannon alku | Tämän tyyppisellä vaihteistolla varustetut automallit |
4HP20 | ZF | 4 | Automaattinen, varustettu momentinmuuntimella | 330 | 3,5 | Etuveto | 1995 | Alfa Romeo 166 |
AW55-50SN | Aisin | 5 | Automaattinen, varustettu momentinmuuntimella | 330 | 3,5 | Etuveto | 2000 | Alfa Romeo 166 |
F1CJA/W1CJA (JF011 E) | Jatco | – | Portaaton automaattivaihteisto | 250 | 2,5 | Etuveto, 4WD | 2005 | Mitsubishi ASX GA; Mitsubishi Outlander GF; Mitsubishi Lancer CY; Mitsubishi Outlander CW |
Yleisiä Sportronic-vaihteistojen vikoja
Viat | Vaihteistot |
Venttiilirungon kanavat tukkeutuvat kytkinpaketin kitkalevyjen kulumisen vuoksi. | AW55-50SN |
Mekaaniset kokoonpanot voivat kulua nopeasti öljyn puutteen takia. | AW55-50SN |
Hydraulinen venttiilirunko ja planeettavaihteiston holkit kuluvat ajan myötä. | AW55-50SN |
Momentinmuuntimen kitkalevyn kulumisen vuoksi akseli alkaa värähtelemään ja siinä tapahtuu vuotoja. | ZF 4HP20 |
Voimansiirtopumpun osat, kuten holkki, staattorin laakerit ja käyttöpyörä rikkoutuvat. | ZF 4HP20 |
Solenoidit ja vaihdeasentoanturi vikaantuvat. | ZF 4HP20 |
Käyttö- ja lähtöakselin laakerit kuluvat ennenaikaisesti. | F1CJA/W1CJA (JF011E) |
Kiilahihnan CVT:n hihna venyy. | F1CJA/W1CJA (JF011E) |
Voimansiirtopumpun virransäätöventtiili tukkeutuu öljynvaihtovälien noudattamatta jättämisestä, mikä tuo mukanaan nykäyksiä. | F1CJA/W1CJA (JF011E) |
Askelmoottori hajoaa usein. | F1CJA/W1CJA (JF011E) |
Kommentoi