Switch-Tronic: ominaisuudet sekä hyvät ja huonot puolet

Switch-Tronic: ominaisuudet sekä hyvät ja huonot puolet

Switch-Tronic on manuaalisen vaihtamisen toiminto automaattivaihteistoilla varustetuissa Alpina-autoissa. Se rekisteröitiin vuonna 1992. Kun Switch-Tronic -teknologia ilmestyi, siitä tuli vallankumouksellinen, koska se tarjosi ensimmäisenä manuaalisen ohjauksen sarjatuotantoajoneuvoihin asennetuille automaattivaihteistoille. Nykyään autonvalmistaja käyttää sitä aktiivisesti malleissaan, koska Switch-Tronicissa ei ole kyse vain vaihteiden manuaalisesta vaihdosta, vaan myös erityisestä laiteohjelmistosta, joka on sovitettu moottorin ominaisuuksiin ja kuljettajan tarpeisiin.

Toimintaperiaate

Switch-Tronic perustuu automaattivaihteistoon klassisella muotoilulla, jossa on momentinmuunnin ja planeettavaihdesarjat. Erityisen laiteohjelmiston avulla vaihteisto toimii useissa tiloissa. Oletuksena se on säädetty mukavaan ajamiseen. Kuljettaja voi tarvittaessa vaihtaa urheilutilaan, jossa vaihteita vaihdetaan korkeammilla kierroksilla ja nopeammin. Manuaalitila on suunniteltu vielä dynaamisempaan ajoon. Se takaa vaihteiden välittömän vaihtamisen. Manuaalitilassa vaihteistoa voidaan kätevästi ohjata ohjauspyörän viiksien avulla. 

Suosittuja vaihteistoja, joissa on  Switch-Tronic -toiminto

VaihteistokoodiValmistajaVaihteiden määräMaksimaalinen vääntömomentti newtonmetreissäMaksimaalinen moottoritilavuus litroissaTuotannon alkuVetotapaMallit
5HP18ZF53103,01999TakavetoAlpina В3 (E36)
5HP30ZF55606,01992TakavetoAlpina B10 (E39)
6HP26ZF66006,02001Etuveto, takaveto, nelivetoAlpina D3 Bi-Turbo; Alpina B5 (E60)
8HP70ZF87506,22010Takaveto, nelivetoAlpina D3 Biturbo (F30)

Yleisiä vikoja Switch-Tronic -toiminnolla varustetuissa vaihteistoissa

ViatVaihteistot
Kulunut momentinmuuntimen kytkin johtaa vialliseen voimansiirtopumppuun.5HP18
Kytkinrummun holkki vaurioituu nopeasti.5HP30; 5HP18
Mekatroniikkayksikkö palaa rikki usein erityisesti kuumalla säällä.8HP70; 6HP26
Kuluneiden holkkien takia vaihteisto alkaa tärisemään ja öljyvuotoja tapahtuu.6HP26; 8HP70
Tukkeutuneet solenoidit aiheuttavat nykäyksiä vaihteiden vaihdon yhteydessä.6HP26; 8HP70
Muovinen öljypohja menettää muotonsa ja halkeaa.6HP26
Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja