Switch-Tronic on manuaalisen vaihtamisen toiminto automaattivaihteistoilla varustetuissa Alpina-autoissa. Se rekisteröitiin vuonna 1992. Kun Switch-Tronic -teknologia ilmestyi, siitä tuli vallankumouksellinen, koska se tarjosi ensimmäisenä manuaalisen ohjauksen sarjatuotantoajoneuvoihin asennetuille automaattivaihteistoille. Nykyään autonvalmistaja käyttää sitä aktiivisesti malleissaan, koska Switch-Tronicissa ei ole kyse vain vaihteiden manuaalisesta vaihdosta, vaan myös erityisestä laiteohjelmistosta, joka on sovitettu moottorin ominaisuuksiin ja kuljettajan tarpeisiin.
Toimintaperiaate
Switch-Tronic perustuu automaattivaihteistoon klassisella muotoilulla, jossa on momentinmuunnin ja planeettavaihdesarjat. Erityisen laiteohjelmiston avulla vaihteisto toimii useissa tiloissa. Oletuksena se on säädetty mukavaan ajamiseen. Kuljettaja voi tarvittaessa vaihtaa urheilutilaan, jossa vaihteita vaihdetaan korkeammilla kierroksilla ja nopeammin. Manuaalitila on suunniteltu vielä dynaamisempaan ajoon. Se takaa vaihteiden välittömän vaihtamisen. Manuaalitilassa vaihteistoa voidaan kätevästi ohjata ohjauspyörän viiksien avulla.
Suosittuja vaihteistoja, joissa on Switch-Tronic -toiminto
Vaihteistokoodi | Valmistaja | Vaihteiden määrä | Maksimaalinen vääntömomentti newtonmetreissä | Maksimaalinen moottoritilavuus litroissa | Tuotannon alku | Vetotapa | Mallit |
5HP18 | ZF | 5 | 310 | 3,0 | 1999 | Takaveto | Alpina В3 (E36) |
5HP30 | ZF | 5 | 560 | 6,0 | 1992 | Takaveto | Alpina B10 (E39) |
6HP26 | ZF | 6 | 600 | 6,0 | 2001 | Etuveto, takaveto, neliveto | Alpina D3 Bi-Turbo; Alpina B5 (E60) |
8HP70 | ZF | 8 | 750 | 6,2 | 2010 | Takaveto, neliveto | Alpina D3 Biturbo (F30) |
Yleisiä vikoja Switch-Tronic -toiminnolla varustetuissa vaihteistoissa
Viat | Vaihteistot |
Kulunut momentinmuuntimen kytkin johtaa vialliseen voimansiirtopumppuun. | 5HP18 |
Kytkinrummun holkki vaurioituu nopeasti. | 5HP30; 5HP18 |
Mekatroniikkayksikkö palaa rikki usein erityisesti kuumalla säällä. | 8HP70; 6HP26 |
Kuluneiden holkkien takia vaihteisto alkaa tärisemään ja öljyvuotoja tapahtuu. | 6HP26; 8HP70 |
Tukkeutuneet solenoidit aiheuttavat nykäyksiä vaihteiden vaihdon yhteydessä. | 6HP26; 8HP70 |
Muovinen öljypohja menettää muotonsa ja halkeaa. | 6HP26 |
Kommentoi