SAWD: kuvaus, ominaisuudet ja toimintaperiaate

symmetrinen neliveto tai SAWD: kuvaus, ominaisuudet ja toimintaperiaate

Symmetrinen neliveto tai SAWD on Subarun autoissa oleva nelivetojärjestelmä, joka on ollut käytössä vuodesta 2003 lähtien. Se asennetaan kaikkiin merkin malleihin paitsi BRZ- ja Kei-automalleihin. Se parantaa ajoneuvon ohjattavuutta ja vakautta liukkailla pinnoilla. Järjestelmä sallii nopeamman kiihdyttämisen kuivilla teillä ja parantaa maasto-ominaisuuksia.

Kuinka se toimii

SAWD:n tunnusmerkki on sen symmetrinen asettelu. Moottorin kampiakseli, vaihdelaatikko, kardaaniakseli sekä keski- ja akselin tasauspyörästöt on järjestetty ajoneuvon pituusakselin mukaisesti. Tämä auttaa madaltamaan sen painopistettä ja takaa paremman painojakauman. Tämä johtaa ajoneuvon parempaan käsittelyyn ja parantaa kuljettajan ja matkustajien mukavuutta.

Symmetristä nelivetoa on saatavilla erilaisin suunnitteluin. Manuaalisella vaihteistolla olevat versiot on yleensä varustettu keskitasauspyörästöllä, jossa on kartiohammaspyörä, ja viskokytkimellä lukitusta varten. Olosuhteissa, joissa kaikkien pyörien pito on samanlainen, moottorin vääntömomentti jaetaan tasaisesti akselien välillä. Viskokytkin kytkeytyy päälle, jos yksi niistä alkaa luistamaan ja suurin osa vääntömomentista jaetaan uudelleen paremman pidon omaavalle akselille. Tehokkaammilla moottoreilla varustetuissa versioissa on itsestään lukittuva takatasauspyörästö viskokytkimellä.

Automaattivaihteistolla tai CVT:llä varustetuissa autoissa symmetrisen nelivedon toiminta tapahtuu geroottoripumpullisen monilevykytkimen avulla. Se jakaa vääntömomentin akselien välille tieolosuhteiden mukaisesti. Joskus tähän käytetään elektronisesti ohjattavaa monilevykytkintä, jossa on positiivinen lukitus.

Symmetrisen nelivedon ominaisuudet

Vaihteiston tyyppi Subaru-mallit Tasauspyörästön ominaisuudet
Manuaalinen Outback BL, BP, BR, BS; Impreza GR, CH, G3, GG; GJ, GP; Legacy BL, BP, BR, BM. Keskitasauspyörästössä on kartiohammaspyörä. Se lukittuu viskokytkimen avulla. Siinä on usein alennusvaihde. Takatasauspyörästössä voi myös olla lukitus viskokytkimen avulla.
Automaattinen Legacy BL, BP, BR, BM; Tribeca B9. Planeettavaihteistolla ja levytyyppisellä kytkimellä varustettua epäsymmetristä tasauspyörästöä käytetään keskitasauspyörästönä. Tarvittaessa moottorin koko teho voidaan toimittaa yhdelle pyörälle ajoneuvon dynaamisen ohjausjärjestelmän (VDC) ansiosta.
Lineartronic CVT Outback BL, BP, BR, BS; Impreza GR, CH, G3, GG; GJ, GP; Legacy BL, BP, BR, BM. Monilevykytkintä elektronisella ohjauksella käytetään vääntömomentin jakamiseen akselien välillä keskitasauspyörästön sijasta. Akseli-tasauspyörästöt ovat avointa tyyppiä.
Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja