Sytytyspuola: Toimintaperiaate, oireet, viat ja testaus

Sytytyspuola: Toimintaperiaate, oireet, viat ja testaus

Sytytyspuola on tärkeä osa auton sytytystä. Se toimii yhteistyössä sytytystulpan ja katkojan kanssa ilma-polttoaineseoksen sytyttämiseksi.

Tässä artikkelissa kerromme sytytyspuolan toimintaperiaatteesta, sen oireista, vioista ja testauksesta sekä uuden sytytyspuolan asentamisesta.

Sytytyspuolan toimintaperiaate

Sytytyspuolan toimintaperiaate

Sytytyspuola on bensiinikäyttöisissä autoissa käytettävä kipinäinduktori, joka muuntaa auton 12V jännitteen usean tuhannen voltin korkeajännitteeksi, jolloin syntyy ilma-polttoaineseoksen syttymiseen tarvittava pieni salamanisku eli kipinä. Puola koostuu metalliytimestä, jonka ympärillä on kaksi kuparilangasta valmistettua puolaa. Puolan magneettipiiri on avoin. Puolassa voi olla joko sisäinen resistori tai ulkoinen resistorijohto tai resistori. Sytytyspuola on yhteydessä virranjakajaan korkeajännitejohtojen kautta. Nykyaikaisissa ajoneuvoissa on yleensä yksi puola jokaista sylinteriä kohden.

Aiemmin autoissa oli yleisesti käytössä mekaaninen kosketinkatkaisin ja kondensaattori, mutta nykyautoista ne ovat jo väistyneet. Ennen nykyaikaisen sytytyspuolan kehittämistä 1900-luvun alkupuolella ajoneuvojen sytytyksestä vastasi sytytysmagneetto, joka oli kuitenkin huomattavasti epäluotettavampi. Nykyään magneettoja käytetään vielä esimerkiksi moottorisahoissa tai ruohonleikkureissa.

Sytytyspuolan oireita ja vikoj

Sytytyspuolan oireita ja vikoja

Sytytyspuolan toimintahäiriö voi oireilla eri tavoin.

Oireita ovat muun muassa seuraavat:

  • ! Sytytyksen häiriöt
  • ! Epätasainen joutokäynti
  • ! Nakutus
  • ! Moottorin tehon vähentyminen
  • ! Kiihdytystehokkuuden lasku
  • ! Polttoaineenkulutuksen nousu
  • ! Moottorin merkkivalon syttyminen
    Moottorin merkkivalo ei sammu
  • ! Auto ei käynnisty

Sytytyspuolan toimintahäiriöt johtuvat usein joistain muista sytytysjärjestelmän tai moottorin vioista kuin puolasta itsestään (Lue myös: Kuinka sytytysjärjestelmä tarkistetaan?). Niitä aiheuttavat useimmiten seuraavat ongelmat:

  • i Sytytystulppien viat
  • i Moottorinohjausyksikön ohjaimen vika
  • i Kosteuden kertyminen sytytysjärjestelmään
  • i Öljyvuodot
  • i Tiivisteiden tai venttiilien löystyminen
  • i Kipinäväli on liian leveä
  • i Lian tai noen kertyminen sytytysjärjestelmään

Sytytyspuolan testaus

Epäiletkö vikaa sytytyspuolassa? Näillä ohjeilla voit testata, toimiiko ajoneuvosi sytytyspuola. Anna moottorin viilentyä ennen kuin aloitat testauksen.

  1. Tutustu ensimmäiseksi ajoneuvosi ja käyttämiesi sytytyspuolien ohjeisiin ja tarkista, mikä on suositeltu kipinäväli ja mitkä ovat muut tekniset vaatimukset.
  2. Selvitä sytytyspuolan tai -puolien sijainti autossasi.
  3. Irrota sytytyspuolien johdot työkaluja käyttäen.
  4. Testaa ensin sytytyspuolan päävirtapiiri käyttämällä yleismittaria. Kytke mittarin mittapäät puolan positiiviseen ja negatiiviseen napaan tarkastele lukemaa. Tavallisesti se on noin 0,4 ja 2 ohmin välillä (tämä voi vaihdella valmistajasta riippuen).
  5. Testaa toinen virtapiiri yhdistämällä mittapää puolan positiiviseen napaan ja sytytystulppaan johtavaan korkeajännitenapaan. Toisen virtapiirin lukemien tulisi olla 6 000 ja 10 000 ohmin välillä valmistajasta riippuen. Nollalukemat kielivät viasta.
  6. Toista testaus jokaiselle puolalle. Niiden kaikkien on syytä toimia.
  7. Vaihda vialliset puolat uusiin. Ohjeet voit lukea alta.

Lue myös: Sytytystulppien toiminta ja testaus

Uuden sytytyspuolan asentaminen

Uuden sytytyspuolan voi asentaa autoon helposti itsekin. Vaihtotoimenpide saattaa olla erilainen eri ajoneuvoille merkistä ja mallista riippuen, joten tutustu ajoneuvosi ohjekirjaan ja sytytyspuolan mukana tulevaan asennusohjeisiin ennen aloittamista. Anna moottorin viilentyä ennen asentamisen aloittamista, irrota akku ja etsi sytytyspuolat.

  1. Varmista vielä kerran, että uusi sytytyspuola sopii autoosi. On järkevää käyttää puolaa, jonka ominaisuudet vastaavat vaihdettavaa puolaa.
  2. Ennen kuin irrotat mitään, merkitse tussilla johtojen paikat. Näin osaat asentaa ne takaisin oikeassa järjestyksessä.
  3. Irrota sytytyksen johtojen liitännät varovasti, sido johdot yhteen ja aseta sivulle, jotta ne eivät ole tiellä.
  4. Poista sytytyspuolan kytkentä. Poista sitten puolan pultit tai ruuvit ja irrota puola vetämällä sen päästä. Osa voi olla jäykästi kiinni.
  5. Levitä dielektristä rasvaa puolan päähän. Se torjuu kosteutta ja samalla estää johtojen jumiutumisen yksittäisiin jarrupaloihin.
  6. Asenna uusi sytytyspuola sen aukkoon ja kiristä pultit huolellisesti.
  7. Yhdistä johdot aiemmin tekemisesi merkintöjen mukaisesti. Tällöin kuulet poksahdusta muistuttavan äänen. Aseta johtojen pidikkeet paikoilleen.
  8. Yhdistä akku.
  9. Valmista! Lähde nyt koeajolle ja testaa, että sytytys toimii moitteettomasti.

Jos et onnistu sytytyspuolan vaihtamisessa itse, voit teetättää sen huoltamolla. Vaihtamisen hinnat vaihtelevat suuresti automerkin ja -mallin ja puolan tyypin mukaan. Kannattaa tehdä hieman hintavertailua parhaan hinnan varmistamiseksi.

 Usein kysyttyä sytytyspuolista 

⚠ Onko dieselajoneuvoissa sytytyspuolia?

Sytytyspuolia ei tarvita dieselautoissa, sillä niiden sytytys perustuu polttoaine-ilmaseoksen kompressioon.

⚠ Mikä on sytytyspuolan käyttöikä?

Sytytyspuolat ovat pitkäikäisiä ja monilla on useamman vuoden takuu. Monien käyttöiäksi luvataan jopa 160 000 km. Näitä osia ei siis todellakaan tarvitse olla koko ajan vaihtamassa.

⚠ Mitkä ovat parhaat sytytyspuolat?

Vastaus riippuu auton tyypistä. Parhaat puolat ovat sellaiset, jotka ominaisuuksiltaan soveltuvat käyttötarkoitukseen. CarCareTotal-sivuston lokakuussa 2020 tekemässä vertailussa 10 parhaan puolan joukkoon valittiin osia muun muassa merkeiltä ENA, Bosch, QYL, Delphi sekä Denso.

⚠ Voivatko vääränlaiset sytytystulpat hajottaa sytytyspuolan?

Vääränlaiset sytytystulpat tuskin hajottavat puolaa, mutta sytytyksessä ilmenee silti ongelmia esimerkiksi liian leveän kipinävälin takia. Toisaalta puolat saattavat voida palaa. Sytytystulppien valinnan on joka tapauksessa syytä olla huolellisesti tehty järjestelmän toimivuuden takaamiseksi.

⚠ Kuka keksi sytytyspuolan?

Sytytyspuolan keksijänä pidetään yleisesti irlantilaista tiedemiestä Nicholas Callania, jonka kehittelemä ensimmäinen sytytyspuola ilmestyi vuonna 1836. Se perustui englantilaisen Michael Faradayn muutamaa vuotta aiemmin havaitsemaan sähkömagneettiseen induktioon. Ensimmäiset akulla toimivat sytytyspuolat ilmestyivät vuonna 1910.

Yhteenveto

  • i Sytytyspuolat ja -tulpat vastaavat yhdessä ilma-polttoaineseoksen syttymisestä ja ovat näin ollen sytytysjärjestelmän tärkeimpiä osia.
  • i Sytytyspuolat ovat yleensä pitkäikäisiä ja eivät vaurioidu kovinkaan helposti. Jos epäilet niiden vikaa, kannattaa testata koko sytytysjärjestelmän toiminta vian todellisen syyn löytämiseksi.
  • i Laadukkaat sytytyspuolat löydät AUTODOC-verkkokaupasta edullisin hinnoin eri automerkeille ja -malleille. Tervetuloa tutustumaan valikoimaamme!

Kommenttia – 2

  • @user_324478
    18.02.2023 12:01
    Jäsen

    Tervehdys!! Minulla on 1.6 golf iv koppanen. Moottorin vikavalo syttyy sekä epc vikavalo. Auton tyhjäkäynti sahaa edestakasin, eikä autolla pysty ajamaan. Joskus kun auton sammuttaa, niin käy todella nätisti, mutta ei aina. Kaasuläppä sekämap anturi vaihdettu. Kaasuläpän kyljestä kun ottaa johdot irti ja laittaa takaisin, niin taas toimii.

  • @user_385862
    13.06.2023 19:05
    Jäsen

    Löytyykö 12 voltin puolaa Suzuki 410sj -82, yleismallikin toimii, eli kärjelliseen

Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja