TiD- ja TTiD-moottorit ovat dieselmoottoreita, joissa on polttoaineen suoraruiskutus. Niitä asennettiin Saabin ajoneuvoihin vuodesta 1998 vuoteen 2012 asti. TiD-lyhenne tulee sanoista Turbo Injected Diesel ja tarkoittaa, että moottori on varustettu yhdellä turboahtimella. TTiD tai Twin Turbo Injected Diesel tarkoittaa, että moottori on tuplaturboahdettu. Ensimmäinen TiD-moottori ilmestyi vuonna 1998 ja se asennettiin Saab 9-3-autoon. TTiD-moottoreilla varustetut versiot julkaistiin vuonna 2007. General Motors valmisti lähes kaikki nämä moottorit. Jotkut kehitettiin yhteistyössä muiden valmistajien, esimerkiksi Isuzu Motorsin, kanssa.
TiD- ja TTiD-moottorien ominaisuuksia
TiD- ja TTiD-moottoreissa moottorilohko on valurautainen ja sylinterinkansi alumiininen. Suurimmassa osassa niistä on Common Rail eli polttoaineen yhteispaineruiskutusjärjestelmä. On kuitenkin olemassa versioita, joissa polttoainekiskoa ei ole, vaan pumpun toimittama polttoaine syötetään suoraan polttoainesuuttimiin. Venttiilin ajoitusmekanismissa käytetään yleensä hihnaa; ketju on harvinaisempi.
Suosittuja TiD- ja TTiD-moottoreita
Nimi | Koodi | Moottorin tilavuus, l | Sylinterien määrä ja järjestys | Venttiilien määrä | Maksimaalinen teho, hv | Maksimaalinen vääntömomentti, N·m | Tuotannon alku | Tämän tyyppisellä moottorilla varustetut mallit |
TiD | D223L (X22DTH) | 2,2 | neljä rivissä | 16 | 115 | 260 | 1998 | 9-3; |
TiD | D308L | 3,0 | V6 | 24 | 170 | 350 | 2001 | 9-5; |
TiD | Z19DTH | 1,9 | neljä rivissä | 16 | 150 | 320 | 2004 | 9-3; |
TTiD | Z19DTR | 1,9 | neljä rivissä | 16 | 180 | 400 | 2007 | 9-3;9-5; |
TiD | Z19DT | 1,9 | neljä rivissä | 8 | 120 | 280 | 1998 | 9-3;9-5; |
TiD | A20DTH | 2,0 | neljä rivissä | 16 | 170 | 350 | 2010 | 9-5. |
TiD- ja TTiD-moottoreiden yleisiä toimintahäiriöitä
Viat | Moottorit |
Polttoainejärjestelmä on altis ilmalukoille. | X22DTH (D223L). |
Dieselhiukkassuodatin ja EGR-venttiili tukkeutuvat nopeasti. | X22DTH (D223L); Z19DTH. |
Kampiakselin hihnapyörä hajoaa aikaisin. | X22DTH (D223L). |
Moottoriöljyä saattaa päästä polttoaineen joukkoon, kun polttoainesuuttimien alle asennetut prikat kuivuvat. | X22DTH (D223L). |
Korkeapaineisen polttoainepumpun sähköosista tulee usein käyttökelvottomia. | X22DTH (D223L). |
Imusarjan pyörreläpät voivat helposti hajota. | Z19DTH; A20DTH. |
Pakosarja muuttaa muotoaan korkeissa lämpötiloissa. | Z19DTH. |
Kampiakselin päälaakerit vahingoittuvat öljyn puutteessa, mikä johtaa suurilla kierrosnopeuksilla moottorin jumittumiseen. | A20DTH. |
Moottorinöljyn jäähdyttimen tiivisteet alkavat nopeasti vuotamaan. | A20DTH. |
Epävakaat kierrosluvut voivat johtua likaantuneesta polttoaineen säätöventtiilistä. | A20DTH. |
Moottorilohko on herkkä ylikuumenemiselle. | D308L |
Kommentoi