Turvatyynyt: mitä on tärkeää tietää

Turvatyynyt: mitä on tärkeää tietää

Muutaman kymmenen vuoden ajan autovalmistajat ovat aktiivisesti työskennelleet vähentääkseen vakavien vammojen todennäköisyyttä autokolareissa. Yksi parhaista ratkaisuista tämän suhteen ovat turvatyynyt, jotka ovat vastuussa miljoonista pelastetuista hengistä. USA Institute for Highway Safetyn mukaan turvatyynyt kykenevät vähentämään kuolettavia lopputuloksia kolmannella, ja joskus puolella. Ne ovat kuitenkin vaarallisia, jos niitä käytetään väärin. Kerromme sinulle tässä, miten turvatyynyt toimivat, miten niitä käytetään ja missä tapauksissa ne tulisi laittaa pois päältä.

 8 mielenkiintoista faktaa turvatyynyistä 

  1. Ensimmäiset turvatyynypatentit sai itselleen Walter Linderer Saksasta ja John Hetrik USAsta vuonna 1951. Heidän suunnittelemansa laitteet käyttivät paineilmaa täyttämiseen. Äärimmäisen hitaan aktivaation, ja täten alisuorituksen takia siitä ei tullut laajalle levinnyt.
  2. Vuonna 1963 japanilainen Yasuzaburou Kobori ehdotti ponnekaasun käyttämistä turvatyynyn täyttämiseen paineilman sijasta. Japanin tuliturvallisuuslakien takia Koborin ratkaisu törmäsi moniin rajoituksiin, jonka takia edemmät tutkimukset tällä alalla lopetettiin.
  3. Vuonna 1968 keksijä nimeltä Allen Breed esitteli ensimmäisen turvatyynyn iskuanturin, joka tarjosi järjestelmän automaattisen käyttämisen.
  4. Ensimmäinen massatuotantoauto etuturvatyynyllä oli American Oldsmobile Toronado 1973. Euroopassa innovaatio esiteltiin Mercedes-Benz S-Klasse sedan mallissa vuonna 1980.
  5. Eri aikoina monet kuuluisat auton valmistajat kehittivät tätä teknologiaa:
    • Vuonna 1994 Volvo yhtiö alkoi asentamaan sivuturvatyynyjä heidän autoihinsa. Nämä turvatyynyt on tähdätty lantion, rinnan ja vatsan suojaamiseen, sekä myös terävien objektien matkustamoon kerääntymisen ehkäisemiseen.
    • Vuonna 1996 korealainen autovalmistaja KIA aloitti polviturvatyynyjen käyttämisen, jotka suunniteltiin kuormituksen vähentämiseen alempiin kehon osiin.
    • Vuonna 1998 Toyota ja Volvo tarjosivat erikoisverhoja, jotka ehkäisevät päävammoja sivuiskujen ja pyörimisonnettomuuksien yhteydessä. Niiden päätoimintojen lisäksi yhtiöiden luomat laitteet ehkäisivät rikkoutuneen lasin pääsemistä auton sisälle ja matkustajien ulos lentämistä.
    • Vuonna 2009 Toyota esitteli toisen ratkaisun – keskusturvatyynyn. Sen toiminta on suojata kuskia ja matkustajia toissijaisilta vammoilta, joita ovat esimerkiksi toisiinsa osuminen.
    • Vuonna 2012 Volvo aloitti huolehtimaan jalankulkijoista asentamalla täytettävän laitteen konepellin alapuolelle.
    • Samana vuonna 2012 Euroopassa Ford yhtiö esitteli turvavyöt sisäänrakennetuilla täytettävillä elementeillä. Ne tarjoavat tasaisemman iskuvoiman jakamisen, joka vähentää vakavien vammojen riskiä, etenkin lapsilla.
  6. Nykyään maksimaalinen määrä täytettäviä laitteita autossa voi saavuttaa 14.
Nykyään maksimaalinen määrä täytettäviä laitteita autossa voi saavuttaa 14
  1. Laitteen pussi pysyy taitettuna pitkän aikaa. Välttääksesi taitosten tarttumista toisiinsa, valmistajat käyttävät talkkia tai tärkkelystä voiteluaineena: näitä aineita voidaan nähdä matkustamossa turvatyynyjen käytön jälkeen.
  2. Yleensä täysi turvatyynyn toiminta kestää 0.01 – 0.05 sekuntia. Ihmisellä kestää kauemmin räpsäyttää: yksi räpsäytys kestää 0.05 sekuntia keskimäärin.

 9 vinkkiä AUTODOC:ilta oikeanlaista turvatyynyjen käyttöä varten 

  1. Käytä aina turvavöitä. Turvatyyny ei korvaa niitä, mutta vaan lisää turvallisuutta. Turvatyynyn käytön aikana se liikkuu ihmistä kohti 300 km/h vauhdilla. Voit saada vakavan vamman, jos et kiinnittänyt turvavyötäsi.
  2. Säädä penkki. Kuskin ja ratin keskiosan välisen matkan tulisi olla ainakin 25 cm. Tätä varten sinun tulisi liikuttaa penkkiä taaemmaksi tai säätää sen selkätuen kaltevuutta. Aikaisempien sukupolvien autojen omistajien, joiden penkeissä ei ole laajaa säätövalikoimaa, voivat käyttää erityisiä poljinten pidentäjiä mukavampaa ajamista varten.
Säädä penkki
  1. Varmista, että ryhtisi on oikeanlainen. Kuskien ja matkustajien tulisi istua keskellä penkkiä pystysuorassa, nojaten selkätukea fasten. Jalat tulisi asettaa lattialle. Turvatyynyä vasten ei saa nojata: sen täyttymisen korkea intensiteetti ja kuumat kaasut voivat aiheuttaa vammoja. Lisäksi on kiellettyä nojata ikkunaan, etenkin lapsilla.
  2. Varmista, että turvatyynyn toimintatiellä ei ole esteitä. Kieltäydy penkin suojista: ne voivat täysin tai osaksi vaikeuttaa sivuilmatyynyjen toimintaa. Älä säilö raskaita tai teräviä objekteja ovilokeroissa: ne voivat aiheuttaa vamman, jos järjestelmä laukeaa. On kiellettyä pitää laukkua tai muita objekteja polvilla samasta syystä.
  3. Älä asenna lapsen penkkiä etupenkille. On suositeltavaa kuljettaa alle 12 vuotiaita lapsia takapenkillä. Lisäksi se on pakollista joissain valtioissa. Jos sinun tarvitsee asettaa lapsen penkki etupenkille, liikuta jälkimmäinen taaksepäin niin pitkälle, kuin se menee, ja laita turvatyynyjärjestelmä pois päältä jos tarvittavaa. Useimmissa moderneissa autoissa sen sammuttaminen on automaattista.
Älä asenna lapsen penkkiä etupenkille
  1. Viimeisellä kolmanneksella raskaana olevien naisten ei tulisi kieltäytyä teknologian käytöstä. Riippumatta korkeasta sikiön vamman riskistä, isku ohjauspylvääseen koituu yleensä vakavammaksi. Sen takia oikein säädetyt ja kiristetyt turvavyöt takaavat korkeimman turvallisuustason yhdessä aktivoitujen turvatyynyjen kanssa. On kuitenkin parempi kieltäytyä automatkoista viimeisimmillä raskauden vaiheilla, etenkin ratin takana olemisesta.
  2. Lopeta ratin takana polttaminen. Piippu tai sähkötupakka ei ole vain häiritsevä tekijä, mutta myös erittäin iso riski kuolettavaan vammaan, kun turvatyyny aktivoituu.
Lopeta ratin takana polttaminen
  1. Ylläpidä järjestelmän käytettävyyttä. Vastaava kojelaudan merkkivalo osoittaa hyvää järjestelmän toimivuutta. Se käynnistyy, kun moottori käynnistetään, ja menee pois 5-6 sekunnissa. Jos merkkivalo on kokoajan päällä tai vilkkuu aika ajoin ajon aikana, sinun tulisi käydä huoltoasemalla tarkempaa diagnostiikkaa varten.
  2. Älä ikinä poista suojaa tai tee korjaustöitä alueella, jossa täyttyvät tyynyt ovat ilman akun irroittamista etukäteen. Vain virtalähteen irroittaminen suojaa sinua yhtäkkiseltä turvatyynyn laukeamiselta.
Akun irroittamista

Johtopäätös

Epäilyksettä turvatyynyt ovat yksi parhaista teknologisista ratkaisuista, jotka suojaavat kuskia ja matkustajia vammoilta onnettomuuden sattuessa. Kuitenkin huolimatta selvästä hyödystä, ne ovat täynnä tiettyä vaaraa, jonka takia ne vaativat tarkkaa tiettyjen käyttösääntöjen noudattamista. Niitä noudattamalla yhdessä käyttäen muita passiivisia ja aktiivisia turvallisuusjärjestelmiä, tulet pystymään suojaamaan itseäsi ja matkustajia useilta ennustamattomilta tilanteilta tiellä.

Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja