Välijäähdytin: Toimintaperiaate, asennus ja viat

Välijäähdytin: Toimintaperiaate, asennus ja viat

Välijäähdytin on moottoritehoa parantava laite, joka on useimmiten käytössä turboahdetuissa autoissa. Se auttaa siirtämään moottoriin suuremman ilmamäärän viilentämällä turboahtimen ahtamaa, kuumaa kuumaa ilmaa.

Tässä artikkelissa esittelemme välijäähdyttimen toimintaperiaatetta ja kerromme, millaisia yleisiä vikoja tällä laitteella on ja kuinka ne voi havaita ja korjata. Kerromme myös yleisluontoiset välijäähdyttimen valinta- ja asennusohjeet.

Miten välijäähdytin toimii?

Auton turboahtimen toiminta perustuu pakokaasuihin ja se ahtaa ilmaa moottoriin, tehostaen näin moottorin toimintaa. Turboahtimesta ulos tuleva ahdettu ilma on kuitenkin erittäin kuumaa. Turboahtimen ja moottorin ilmanottoaukon väliin asennettava välijäähdytin viilentää turboahtimesta tulevaa kuumaa ilmaa, minkä seurauksena ilman tiheys kasvaa. Tämä tapahtuu välijäähdyttimen pinnan peittävien sisäripojen avulla. Vastaavasti sen happipitoisuus nousee, mikä parantaa polttoaineen palamista. Välijäähdyttimen toiminta perustuu siis ilman massan ja painon muutokseen lämpötilan ja ilmanpaineen muuttuessa. Lisäksi se parantaa ja tasaa ilman ja polttoaineen seossuhdetta sekä vähentää nakutuksen ja esisytytyksen riskiä.

On olemassa kahdenlaisia välijäähdyttimiä. Ensimmäinen, jonka toiminta jo esiteltiin ylempänä, perustuu ilmaan. Toinen tyyppi on vesi-ilma-välijäähdytin, jossa on (mahdollisesti erillinen) vesikierto. Tällöin ilman kuumuus siirtyy veteen, ja läpi siirtyy viileämpää ja tiheämpää ilmaa. Vesi-ilma-välijäähdytin voi olla kätevä ratkaisu silloin, kun turboahtimen ja moottorin välinen tila on pieni ja halutaan käyttää lyhyempiä putkia. Lyhyet putket tehostavat prosessia ja vähentävät viivettä.

Miten valita sopiva välijäähdytin?

Miten valita sopiva välijäähdytin

Ensisijaisesti on syytä ottaa huomioon seuraavat asiat:

  • Välijäähdyttimen koko ja rakenne
    On olemassa erikokoisia välijäähdyttimiä. Sopiva koko riippuu turboahtimen koosta ja vaikuttaa oleellisesti välijäähdyttimen toimintaan; iso viilentää enemmän ilmaa kuin pienempi. Toisaalta liian isokokoinen välijäähdytin voi estää ilman virtaamisen moottorin muihin jäähdyttimiin.
    On tärkeää valita juuri sopivan kokoinen – pieni välijäähdytin voi hyvinkin tulla kyseeseen, kun tilaa on käytettävissä rajallisesti. Tavallisessa kaupunkiajossa ei ole tarpeen hankkia turhan suurikokoista välijäähdytintä. Voisikin sanoa, että kokoa olennaisempaa on, että välijäähdytin on rakenteeltaan sellainen, että se voi käsitellä ajoneuvon tyypin huomioon ottaen optimaalisen määrän ilmaa.
  • Asennuspaikka
    Välijäähdyttimen asennuspaikka riippuu sen tyypistä, joten välijäähdyttimen sijainti on syytä arvioida huolellisesti ja ottaa huomioon käytettävissä oleva tila. Eri sijainneilla on eri etuja ja haittapuolia.
    1. Päälle asennettavat (TMIC): Jotkut välijäähdyttimet voidaan asentaa moottorin päälle, jolloin ne likaantuvat vähemmän, ja jolloin niiden putket ovat erittäin lyhyet. Tällöin ilma virtaa nopeammin. Toisaalta ne ovat alttiimpia kuumentumaan moottorin ja pakojärjestelmän lämmöstä johtuen.
    2. Sivulle asennettavat (SMIC): Tällaiset, ajoneuvon keulaan puskurin kulmaan asennettavat välijäähdyttimet ovat nykyään harvinaisia. Niitä löytyy autoista lähinnä tehdasasenteisina. Ne eivät ole yhtä alttiita kuumenemaan kuin päälle asennettavat, mutta ne ovat myös tehottomampia.
    3. Eteen asennettavat (FMIC): Eteen asennettavat välijäähdyttimet ovat tehokkaampia kuin edellä mainitut ja ne ovatkin suosituimpia. Ne eivät ole yhtä alttiita kuumenemaan kuin päälle asennettavat, mutta niiden putki on pidempi, mikä lisää viivettä ilmansyötössä. Toisaalta tehokas viilennin voi hyvin kompensoida viiveen.
  • Täysin ilmaan perustuva vai vesi-ilma-välijäähdytin?
    Suosituin, ns. välijäähdyttimen yleismalli on täysin ilmaan perustuva välijäähdytin, ja ne ovat myös yleisimpiä OEM-osia. Myös vesi-ilma-välijäähdyttimet ovat tehokkaita, mutta ne vaativat jatkuvaa vedensyöttöä. Toisaalta ne on rakenteensa ansiosta helppo asentaa melkein mihin tahansa kohtaan ahtimen ja moottorin välille.
  • Hinta
    Markkinoilla on saatavilla valtava määrä välijäähdyttimiä ja hintahaitari on suuri. Halvimmat maksavat vain muutamia kymmeniä euroja, kalleimmat jopa tuhat euroa. Varsinkin välijäähdyttimiin pätee usein vanha sääntö: halvalla ei saa kovin hyvää. Hyvin halpojen välijäähdyttimien käyttöikä on lyhyehkö, kalliimmilla se on pidempi ja tehoeron huomaa selvästi. Kannattaa siis kerralla hankkia parempi laite.

Välijäähdyttimen asennus

Kerromme nyt, kuinka välijäähdyttimen asennus tapahtuu. Tässä esimerkissä on kyse eteen asennettavasta välijäähdyttimestä. Ennen asennuksen aloittamista, kytke auton sytytysjärjestelmä pois päältä ja laita seisontajarru päälle. Tarkista, että sinulta löytyvät kaikki välijäähdyttimen asennusohjeissa vaadittavat työkalut.

Otathan huomioon, että asennustoimenpide voi olla hyvinkin erilainen eri autoille. Tutustu ajoneuvosi opaskirjaan ja välijäähdyttimen asennusohjeisiin huolellisesti ennen asennuksen aloittamista.

  1. Pysäköi auto tasaiselle pinnalle ja suojaa renkaat luisumiselta. Nosta auton etuosaa autopukkien avulla.
  2. Poista eturitilä ja -puskuri, suojakilpi sekä pyörän kaari. Poista sumuvalot ja vilkut merkiten niiden paikat uudelleen asentamista varten. Poista lopuksi äänitorvi. Kiinnitä roikkuvat johdot niin, että ne eivät ole tiellä.
  3. Kiinnitä välijäähdyttimen tuki koriin välijäähdyttimen ohjeiden mukaisesti (usein pulteilla).
  4. Irrota auton tehdasasenteiset ilmanohjausläpät ja ilmanottokanava.
  5. Asenna välijäähdyttimen runko tukiin pulteilla. Asenna ilmamassamittari ja välijäähdyttimen ilmanohjausläpät (älä kuitenkaan liian tiukalle). Asenna ilmanottokanavat.
  6. Kiinnitä välijäähdyttimen kylmä- ja kuumaputket huolellisesti ja varmista että ne ovat kunnolla kiinni.
  7. Kokoa kaikki irrottamasi puskuri-, kilpi- ja kaariosat, valot sekä äänitorvi päinvastaisessa järjestyksessä.

Jos asentaminen kuulostaa vaikealta, voit tiedustella välijäähdyttimen asennusta myös autohuoltamolla.

Välijäähdyttimen viat ja oireet

Välijäähdyttimen viat ja oireet

Välijäähdyttimen vika voi oireilla muun muassa seuraavilla tavoilla:

  • ! Vähentynyt ilmavirtaus. Tämä voi viitata osien tukkeutumiseen.
  • ! Kasvanut polttoaineenkulutus. Kun ilman ja polttoaineen suhde heikkenee, tämä johtaa huonompaan palamiseen ja kasvattaa polttoaineenkulutusta.
  • ! Moottorin tehon lasku. Tämä johtuu moottoriin tulevan ilman lämpötilan noususta.
  • ! Kiihdytystehon lasku.
  • ! Epätavallinen savu pakojärjestelmästä. Savu voi olla tavanomaista tummempaa tai sitä voi tulla huomattavasti tavallista enemmän.
  • ! Moottorin nakutus. Välijäähdyttimen toimintahäiriö kuumentaa moottorin lämpötilaa, joka voi johtaa sytytyshäiriöihin ja nakutukseen.
  • ! Välijäähdytin vuotaa ilmaa tai jäähdytysnestettä. Tällöin välijäähdytin on ottanut osumaa tai sen osat ovat ylittäneet käyttöikänsä. Korroosio on harvinaista.
  • ! Välijäähdytin vuotaa öljyä. Tällöin syy on kuitenkin yleensä turboahtimessa. Vähäiset määrät öljyä välijäähdyttimessä ovat kuitenkin tavanomaisia.

Tarkista aina sekä välijäähdytin että turboahdin, jotta saat selville, missä vika todella on. Jos kaikki vaikuttaa olevan kunnossa, voi syynä olla jossain muualla, kuten auton öljynsyötössä tai männänrenkaissa. Jos et löydä vikaa itse, vie auto tarkastettavaksi korjaamolle.

Yhteenveto

  • Välijäähdytin on yleisimmin turboahtimen ja moottorin välille asennettava laite, joka viilentää turboahtimesta tulevaa kuumaa ilmaa, jolloin polttoprosessi paranee ja moottori saa lisätehoja. Tämä vähentää myös polttoaineenkulutusta.
  • Välijäähdyttimiä on erilaisia ja kannattaa valita omaan autoon sopiva, laadukas osa. Tehokkaat välijäähdyttimet eri automerkkeihin ja -malleihin löydät AUTODOC-verkkokaupasta. Hyödynnä parhaat tarjouksemme ja säästät selvää rahaa. Tervetuloa tutustumaan valikoimaamme!

Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja