VCDi moottorit: mitä se tarkoittaa ja sen suorituskykyarvot

VCDi moottorit: mitä se tarkoittaa ja sen suorituskykyarvot

VCDi on sarja turboahdettuja dieselmoottoreita, joissa on Common Rail eli polttoaineen yhteispaineruiskutusjärjestelmä. Niitä on asennettu Chevroletin autoihin vuodesta 2006 lähtien. Ensimmäisenä niitä valmisti VM Motori -yhtiö. Vuodesta 2010 lähtien näitä moottoreita on valmistanut General Motors.

VCDi-moottorien ominaisuudet

Moottoreissa on neljä sylinteriä ja 16 venttiiliä. Moottorilohko on valmistettu valuraudasta ja sylinterinkansi alumiinista. Venttiilin ajoitusmekanismissa käytetään hihnaa tai ketjua. Kaikki versiot on varustettu muuttuvageometrisellä turboahtimella, joka parantaa suorituskykyä.

VCDi-moottorien tekniset tiedot

Moottorin koodi Tilavuus, l Maksimaalinen teho, hv Maksimimomentti, N·m Tuotannon alku Tämän tyyppisellä moottorilla varustetut Suzuki-mallit
Z20S (Z20DMH, LLW) 2,0 150 320 2006 Captiva C100; Cruze J300; Epica V250.
Z20S1 (Z20DM, LMN) 2,0 121‒127  280‒300 2006 Captiva C100; Lacetti J200.
Z20D1 (LNP) 2,0 163 350–360  2010 Cruze J300; Orlando J309; Malibu.
Z22D1 (LNQ) 2,2 163–184 350–400 2010 Captiva C140.

Yleisiä VCDi-moottorien vikoja

Viat Moottorit
Polttoainejärjestelmän osat ovat erittäin herkkiä polttoaineen laadulle.Z20S (Z20DMH, LLW); Z20D1 (LNP); Z20S1 (Z20DM, LMN). 
Venttiilin jakohihnalla on lyhyt käyttöikä.Z20S (Z20DMH, LLW); Z20S1 (Z20DM, LMN). 
Venttiilin jakoketju venyy nopeasti.Z22D1 (LNQ); Z20D1 (LNP). 
Turboahdin hajoaa usein.Z20D1 (LNP). 
Dieselhiukkassuodatin voi tukkeutua nopeasti.Z20D1 (LNP). 
    Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

    Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja