VCDi on sarja turboahdettuja dieselmoottoreita, joissa on Common Rail eli polttoaineen yhteispaineruiskutusjärjestelmä. Niitä on asennettu Chevroletin autoihin vuodesta 2006 lähtien. Ensimmäisenä niitä valmisti VM Motori -yhtiö. Vuodesta 2010 lähtien näitä moottoreita on valmistanut General Motors.
VCDi-moottorien ominaisuudet
Moottoreissa on neljä sylinteriä ja 16 venttiiliä. Moottorilohko on valmistettu valuraudasta ja sylinterinkansi alumiinista. Venttiilin ajoitusmekanismissa käytetään hihnaa tai ketjua. Kaikki versiot on varustettu muuttuvageometrisellä turboahtimella, joka parantaa suorituskykyä.
VCDi-moottorien tekniset tiedot
Moottorin koodi | Tilavuus, l | Maksimaalinen teho, hv | Maksimimomentti, N·m | Tuotannon alku | Tämän tyyppisellä moottorilla varustetut Suzuki-mallit |
Z20S (Z20DMH, LLW) | 2,0 | 150 | 320 | 2006 | Captiva C100; Cruze J300; Epica V250. |
Z20S1 (Z20DM, LMN) | 2,0 | 121‒127 | 280‒300 | 2006 | Captiva C100; Lacetti J200. |
Z20D1 (LNP) | 2,0 | 163 | 350–360 | 2010 | Cruze J300; Orlando J309; Malibu. |
Z22D1 (LNQ) | 2,2 | 163–184 | 350–400 | 2010 | Captiva C140. |
Yleisiä VCDi-moottorien vikoja
Viat | Moottorit |
Polttoainejärjestelmän osat ovat erittäin herkkiä polttoaineen laadulle. | Z20S (Z20DMH, LLW); Z20D1 (LNP); Z20S1 (Z20DM, LMN). |
Venttiilin jakohihnalla on lyhyt käyttöikä. | Z20S (Z20DMH, LLW); Z20S1 (Z20DM, LMN). |
Venttiilin jakoketju venyy nopeasti. | Z22D1 (LNQ); Z20D1 (LNP). |
Turboahdin hajoaa usein. | Z20D1 (LNP). |
Dieselhiukkassuodatin voi tukkeutua nopeasti. | Z20D1 (LNP). |
Kommentoi