
xDrive on patentoitu nelivetojärjestelmä, jota on asennettu BMW-autoihin vuodesta 2003. Useimpiin malleihin se on saatavilla lisä- tai vakiovarusteena. Se parantaa ajoneuvon maastosuorituskykyä liukkaalla pinnalla sekä epätasaisessa maastossa.
Miten xDrive toimii
Neliveto voi olla:
- Jatkuva: Perustuu takavetoiseen asetelmaan. Elektronisesti ohjattava monilevykytkin jakaa vääntömomentin akselien välillä. Servo-ohjain ja nivelmekanismi ovat vastuussa lukitsemisesta. Se on normaalisti ajon aikana osittain lukittuna. Vääntömomentti jaetaan etu- ja taka-akselien välillä suhteessa 40:60. Jos takapyörät luistavat, kytkin lukittuu edelleen. Etuakselille ohjautuu suurempi vääntömomentti. Etupyörien pidon ollessa heikko, kytkin vapautuu, jotta vääntömomentti voi jakautua uudelleen toiselle akselille.
- Vaihtuvatoiminen (on-demand): Perustuu etuvetoiseen asetelmaan. Takapyörät kytketään ainoastaan silloin, jos etupyörät luistavat. Tämä saavutetaan Haldex-monilevykytkimellä.
Suosittuja xDrivella varustettuja BMW-malleja
Nelivedon tyyppi | Autot |
Jatkuva | Х1 E84; Х3 E83, F25, G01; X4 F26, G02; Х5 E70, F15, F85, G05; Х6 E71, E72, F16, F86, G06, F96; X7 G07; 7-sarja E65, E66. |
Vaihtuvatoiminen (on-demand): | Х1 F48; X2 F39; 1-sarja F52, F40; 2-sarja F44, F45, F46. |
Tavallisia xDriven toimintahäiriöitä
Viat | BMW-mallit |
Kytkimen kitkalevyt kuluvat ennenaikaisesti servo-ohjaimen vian vuoksi. | 7-sarja E65, E66; Х3 Е83; Х5 Е53, Е70; X6 Е71. |
Taka-akselin toisiovälitys rikkoutuu usein. | Х3 Е83; Х5 Е53, Е70; X6 Е71. |
Jakolaatikon laakerit vaurioituvat kitkalevyjen kulumisesta johtuen. | Х3 Е83; Х5 Е53, Е70; X6 Е71. |
Kommentoi