xDrive: kuvaus, ominaisuudet ja toimintaperiaate

xDrive: kuvaus, ominaisuudet ja toimintaperiaate

xDrive on patentoitu nelivetojärjestelmä, jota on asennettu BMW-autoihin vuodesta 2003. Useimpiin malleihin se on saatavilla lisä- tai vakiovarusteena. Se parantaa ajoneuvon maastosuorituskykyä liukkaalla pinnalla sekä epätasaisessa maastossa.

Miten xDrive toimii

Neliveto voi olla:

  • Jatkuva: Perustuu takavetoiseen asetelmaan. Elektronisesti ohjattava monilevykytkin jakaa vääntömomentin akselien välillä. Servo-ohjain ja nivelmekanismi ovat vastuussa lukitsemisesta. Se on normaalisti ajon aikana osittain lukittuna. Vääntömomentti jaetaan etu- ja taka-akselien välillä suhteessa 40:60. Jos takapyörät luistavat, kytkin lukittuu edelleen. Etuakselille ohjautuu suurempi vääntömomentti. Etupyörien pidon ollessa heikko, kytkin vapautuu, jotta vääntömomentti voi jakautua uudelleen toiselle akselille.
  • Vaihtuvatoiminen (on-demand): Perustuu etuvetoiseen asetelmaan. Takapyörät kytketään ainoastaan silloin, jos etupyörät luistavat. Tämä saavutetaan Haldex-monilevykytkimellä.

Suosittuja xDrivella varustettuja BMW-malleja

Nelivedon tyyppiAutot
JatkuvaХ1 E84; Х3 E83, F25, G01; X4 F26, G02; Х5 E70, F15, F85, G05; Х6 E71, E72, F16, F86, G06, F96; X7 G07; 7-sarja E65, E66.
Vaihtuvatoiminen (on-demand):Х1 F48; X2 F39; 1-sarja F52, F40; 2-sarja F44, F45, F46.

Tavallisia xDriven toimintahäiriöitä

Viat BMW-mallit
Kytkimen kitkalevyt kuluvat ennenaikaisesti servo-ohjaimen vian vuoksi.  7-sarja E65, E66; Х3 Е83; Х5 Е53, Е70; X6 Е71.
Taka-akselin toisiovälitys rikkoutuu usein.  Х3 Е83; Х5 Е53, Е70; X6 Е71.
Jakolaatikon laakerit vaurioituvat kitkalevyjen kulumisesta johtuen. Х3 Е83; Х5 Е53, Е70; X6 Е71.

Kommentoi

Your email address will not be published. Required fields are marked *