XWD, Cross-Wheel Drive tai Haldex Generation 4 ovat nimiä nelivetojärjestelmälle, joka ensimmäisen kerran ilmestyi Saab Turbo X -malliin vuonna 2008. Sen kehitti ruotsalainen Haldex Group yhteistyössä Saab Automobile AB:n kanssa. Se varmistaa vääntömomentin optimaalisen jakautumisen etu- ja taka-akselien välillä ajotavan ja ajoneuvon käyttöolosuhteiden mukaan. Se estää pyörien luistamisen sekä parantaa polttoainetehokkuutta. Tätä järjestelmää asennettiin autoihin Saab 9-3, Saab 9-5 ja Opel Insignia vuoteen 2011 saakka.
Miten XWD toimii
Järjestelmää ohjaa elektroninen yksikkö, joka kommunikoi moottorin ohjausyksiköiden, vaihteiston sekä ABS:n ja ESP:n kanssa. Tietoja pyörän nopeudesta, jarrutusvoimasta ja kiertymisnopeudesta lähetetään järjestelmän ohjausyksikköön ja käytetään voimanottoyksikön hallintaan. Se siirtää moottorin vääntömomentin kardaaniakselin kautta elektronisesti ohjattuun, luistorajoitettuun tasauspyörästöön. Jälkimmäinen jakaa vääntömomentin takapyörien kesken.
Vääntömomentin siirto
- Jopa 100 % jommalle kummalle akselille liukumisen yhteydessä.
- 50 % molemmille akseleille kiihtyvyyden optimoimiseksi, pidon parantamiseksi sekä ajoneuvon asennon vakauttamiseksi.
- 90 % etupyöriin moottoritiellä ajettaessa polttoaineenkulutuksen tehostamiseksi.
- Noin 60 % etuakselille ajettaessa märällä tai liukkaalla pinnalla.
- Jopa 85 % yhdelle takapyöristä silloin kun se vaatii maksimaalisen pidon ohjauksen aikana.
XWD:n huonoja puolia
- Tiivisteet kuluvat nopeammin.
- Vaihteistoneste heikkenee nopeasti.
- Järjestelmä vaatii jatkuvaa huoltoa.
Kommentoi