XWD: määritelmä, toiminta, toimintaperiaate ja vioittumisen syyt

XWD: määritelmä, toiminta, toimintaperiaate ja vioittumisen syyt

XWD, Cross-Wheel Drive tai Haldex Generation 4 ovat nimiä nelivetojärjestelmälle, joka ensimmäisen kerran ilmestyi Saab Turbo X -malliin vuonna 2008. Sen kehitti ruotsalainen Haldex Group yhteistyössä Saab Automobile AB:n kanssa. Se varmistaa vääntömomentin optimaalisen jakautumisen etu- ja taka-akselien välillä ajotavan ja ajoneuvon käyttöolosuhteiden mukaan. Se estää pyörien luistamisen sekä parantaa polttoainetehokkuutta. Tätä järjestelmää asennettiin autoihin Saab 9-3, Saab 9-5 ja Opel Insignia vuoteen 2011 saakka.

Miten XWD toimii

Järjestelmää ohjaa elektroninen yksikkö, joka kommunikoi moottorin ohjausyksiköiden, vaihteiston sekä ABS:n ja ESP:n kanssa. Tietoja pyörän nopeudesta, jarrutusvoimasta ja kiertymisnopeudesta lähetetään järjestelmän ohjausyksikköön ja käytetään voimanottoyksikön hallintaan. Se siirtää moottorin vääntömomentin kardaaniakselin kautta elektronisesti ohjattuun, luistorajoitettuun tasauspyörästöön. Jälkimmäinen jakaa vääntömomentin takapyörien kesken.

Vääntömomentin siirto

  • Jopa 100 % jommalle kummalle akselille liukumisen yhteydessä.
  • 50 % molemmille akseleille kiihtyvyyden optimoimiseksi, pidon parantamiseksi sekä ajoneuvon asennon vakauttamiseksi.
  • 90 % etupyöriin moottoritiellä ajettaessa polttoaineenkulutuksen tehostamiseksi.
  • Noin 60 % etuakselille ajettaessa märällä tai liukkaalla pinnalla.
  • Jopa 85 % yhdelle takapyöristä silloin kun se vaatii maksimaalisen pidon ohjauksen aikana.

XWD:n huonoja puolia

  • Tiivisteet kuluvat nopeammin.
  • Vaihteistoneste heikkenee nopeasti.
  • Järjestelmä vaatii jatkuvaa huoltoa.
    Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

    Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja