Yhteispaineruiskutus: ominaisuudet sekä hyvät ja huonot puolet

Yhteispaineruiskutus: ominaisuudet sekä hyvät ja huonot puolet

Yhteispaineruiskutus on polttoaineen syöttöjärjestelmä, jota käytetään moderneissa dieselautoissa. Sen pääominaisuus on yhteisen polttoaineen jakoputken käyttäminen kaikkien suutinten kesken, joka toimii polttoaineen kerääjänä, jonne polttoaine säilötään korkean paineen alle (jopa 300 mPa). Polttoaine syötetään jakoputkeen korkeapainepumpulla. Sieltä se viedään suuttimiin ja ruiskutetaan suoraan moottorin sylintereihin. Ruiskutuksen ajoitus, polttoaineen mittaus ja ruiskutukset per sykli ohjataan elektronisen ohjausyksikön toimesta.

Yhteispaineruiskutus on ollut käytössä henkilöautoissa 1997 lähtien. Nykyään useimpien henkilö- ja hyötyajoneuvojen dieselmoottorit on varustettu sillä.

Yhteispaineruiskutuksella varustetut moottorit

Automerkki Moottorin brändinimi Moottorimallit
Nissan, Dacia, Renault dCi K9K, R9M, F9Q, R9N, M9R, G9T, G9U, M9T, P9X, V9X
Mercedes-Benz CDI OM646, OM611, OM651, OM647, OM612, OM648, OM668, OM628, OM629
d OM654, OM656
Opel, Vauxhall CRI, CRI BiTurbo X20DTL, Y20DTH, Z17DTL, Z17DTH, Z13DTH, Z19DTH
CDTi Z17DTH, A17DT, A13DTE, A17DTJ, Z17DTJ, G9U 630, A17DTR, A20DTH, Z13DTJ, Z13DTH, Z19DTH
BiTurbo CDTI A20DTR, B20DTR
Hyundai, KIA CRDi J3, D3FA, D4EB, D4CB, D4FC, D4FA, D4FB, D4FD, D4EA, D4HB, D6EA, G6EN, D3EA
Land Rover ED4 204DTD
TD4 224DT, DW12BTED4, 204D3, M47
TDV8 448DT, 368DT
TD6 276DT
TDV6 306DT
SDV6 30DDTX
SDV8 448DT
SD4 224DT
Citroën, Peugeot, DS, Volvo HDI, HDi DV4TD, DV4TED4, DV6TED4, DV6ATED4, DV6ETED, DW10TD
BlueHDi, e-HDi RHE (DW10CTED4), BHY (DV6FD), BHX (DV6FC), DV6FCTED, DW10FCTED4, DW10FC, DW10FDTED4, DV6FETED, DV6FE, DV5TED4
Fiat, Alfa Romeo, Lancia JTD 182 B4.000, 188 A2.000, 185 A6.000, 839 A5.000, 186 A6.000, 182 B4.000, 182 B9.000, AR 34202, AR 32501, 937 A2.000
JTDm 955 A4.000, 955 A3.000, 198 A2.000, 939 A7.000, 937 A6.000
MultiJet 188 A8.000, 188 A9.000, 198 A3.000, 199 B1.000, 263 A1.000
Audi, Škoda, Volkswagen, Seat TDI CVMD, CAAC, DCXA, DBGC, DFGA, CLJA, CBAB,CAYC, BKS, BMK, CASA, CJMA, CRCA, CDUD, CKDA, DCZA
BiTDi CDCA, CNEA, CSHA
Isuzu DDi iTEQ 4JJ1
Chevrolet, Daewoo VCDi Z20S, Z20DMH, LLW, Z20S1, Z20D1, Z22D1
Honda i-DTEC N16A, N16A2, N22B1, N16A3, N22B3, N22B4
i-CTDi N22A1, N22A3
CTDI N22A2
Mazda MZR-CD RF7J, R2AA, RF5C, RF7J, Y601, Y642
Skyactiv-D S5-DPTS, S8-DPTS, SH-VPTS
D SHY1
CiTD RF5C
DI Turbo Y601
Mitsubishi DI-D 4N13, 4N14, 4N15
SsangYong XDi D20DT, D27DT
eXDI D20DTF
XVT D27DTP
Volvo Drive-E D4204T8, D4204T14, D4204T23, D 4162 T
D2 D5204T7, D4162T
D3 D5204T5
D4 D4204T5, D5204T
D5 D5244T, D5244T5, D5244T15, D 5244 T9
Chrysler, Jeep CRD ENC, ENJ, ENS, ENR, EXF, EXA, ENE, ENF, EXL
BMW, MINI d N47 D20 C, N57 D30 A, N57 D30 B, B37 C15 A
SD, D N47C20A
Ford TDCi F6JB, HHJC, UGJC, XVJA, XVJC, T1WB, QYBA, KHBA, T8CC, T1GA
Duratorq-TDCi DV4TD, F6JA, F6JB, DV4TED4
Saab TiD Z19DT, Z19DTH, D223L
TTiD A19DTR, Z19DTR, A 20 DTR
Toyota D-4D 1ND-TV, 1WW, 1AD-FTV, 2KD-FTV
D-CAT 2AD-FHV
Porsche Diesel M05.9E, M05.9D, MCU.DB, MCN.RB, MCR.CA, MCR.C, MCU.DC
Infinity d V9X, OM651
Subaru D EE20Z

Yhteispaineruiskutuksen pääkomponentit

Nro.NimiToiminto
1Matalapaineinen polttoainepumppuSijaitsee polttoainesäiliössä. Syöttää polttoainetta korkeapainepumppuun.
2PolttoainesuodatinPoistaa lian ja epäpuhtaudet polttoaineesta, ja ehkäisee pumppua ja suuttimia kulumiselta.
3Korkeapaineinen polttoainepumppuSyöttää polttoainetta paineen alla jakoputkeen.
4Polttoaineen mittausventtiiliSäätää korkeapainepumppuun syötetyn polttoaineen määrää.
5Polttoaineen paineanturiMittaa jakoputken painetta ja lähettää vastaavan signaalin elektroniseen ohjausyksikköön.
6Polttoaineen jakoputkiSisältää polttoainetta korkean paineen alla.
7Polttoaineen paineensäädinVapauttaa ylimääräistä painetta jakoputkesta. Tämä venttiili palauttaa ylimääräistä painetta takaisin polttoainetankkiin. Sitä säätelee elektroninen ohjausyksikkö.
8SuuttimetMittaavat ja suihkuttavat polttoainetta palotiloihin.

Hyvät- ja huonot puolet yhteispaineruiskutuksen sisältävissä moottoreissa

Hyvät puolet Huonot puolet
? Polttoainetehokkuus ? Erittäin herkkä polttoaineen laadulle
? Ympäristöystävällisyys ? Suuttimet ovat herkkiä epäpuhtauksille
? Hiljainen toiminta ? Kallis ja monimutkainen korjaus
? Korkea vääntömomentti ? Polttoainesuodattimet tulee vaihtaa useammin
? Korkea teho  

Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja