Kuinka vaihtaa jousi eteen BMW E82-autoon – vaihto-ohje
latauskertaa:
1
Katselukertoja:
10
0
Käyttäjää äänesti – 0
Tärkeää!
Näitä vaihtoon liittyviä ohjeita ei voida soveltaa:
BMW 1 Coupe (E82) 118 d,
BMW 1 Coupe (E82) 120 d,
BMW 1 Coupe (E82) 120 d,
BMW 1 Coupe (E82) 120 i,
BMW 1 Coupe (E82) 118 d,
BMW 1 Coupe (E82) 120 i,
BMW 1 Coupe (E82) 125 i,
BMW 1 Coupe (E82) 120 d
…
Näytä lisää
Työvaiheet saattavat vaihdella hieman auton rakenteen perusteella.
Kuinka vaihtaa etujousi BMW 1-serja E82 -merkkiseen autoon [AUTODOC -OHJEVIDEO]
Kaikki vaihdettavat osat – Jousi 1 Coupe (E82) -malliin ja muihin BMW-malleihin
Ruuvaa irti kiinnike, joka yhdistää kallistuksenvakaajan joustintukeen. Käytä yhdistelmäavainta nro 18. Käytä hylsyä nro 15. Käytä kiintolenkkiavainta.
Irroita jarrusatulan kiinnikkeet. Käytä hylsyä nro 18. Käytä kierreleuan väännintä.
Vaihe 18
Irrota jarrusatula ja sen pidike.
AUTODOC suosittelee:
Sido jarrusatula kiinni jousitukseen tai autonoriin johdon avulla ilman että jarruletkut irtoavat jarrujärjestelmän paineenlaskun välttämiseksi.Varmista että jarrusatula ei roiku jarruletkussa.Älä koskaan paina jarrupoljinta jarrusatulan irroittamisen jälkeen. Tämä voi johtaa männän putoamiseen pois jarrusylinteristä, ja tämä puolestaan jarrunestevuotoihin ja paineenmenetykseen järjestelmässä.
Vaihe 19
Puhdista kiinnike, joka liittää raidetangon pään olka-akseliin. Käytä teräsharjaa. Levitä WD-40-monitoimiainetta.
Vaihe 20
Irroita pään-kiinnitysmutteri olka-akselista. Käytä hylsyä nro 21. Käytä kiintolenkkiavainta.
Vaihe 21
Irroita raidetangon pää olka-akselista.
Vaihe 22
Puhdista tukivarren kaikki jouset. Käytä teräsharjaa. Levitä WD-40-monitoimiainetta.
Vaihe 23
Ruuvaa irti takakiinnike, joka yhdistää kolmiotukivarren apurunkoon. Käytä yhdistelmäavainta nro 18. Käytä hylsyä nro 18. Käytä kiintolenkkiavainta.
Vaihe 24
Puhdista kiinnikkeet, jotka yhdistävät joustintuen ohjausniveleen. Käytä teräsharjaa. Levitä WD-40-monitoimiainetta.
Vaihe 25
Irrota alempi kiinnike, joka yhdistää joustintuen ohjausniveleen. Käytä yhdistelmäavainta nro 18. Käytä hylsyä nro 18. Käytä kiintolenkkiavainta.
Vaihe 26
Irroita etutukivarren kiinnikkeet. Käytä yhdistelmäavainta nro 18. Käytä hylsyä nro 18. Käytä kiintolenkkiavainta.
Vaihe 27
Irrota kiinnitysruuvit.
Vaihe 28
Irrota kolmiotukivarret. Käytä sorkkarautaa.
Vaihe 29
Irrota kiinnityspultti.
Vaihe 30
Tue olka-akseli. Käytä vaihteistonostinta.
Vaihe 31
Vapauta alempi kiinnike, joka yhdistää joustintuen ohjausniveleen. Käytä tähän tarkoitettua hylsyä irrottaaksesi iskunvaimentimen. Käytä kiintolenkkiavainta.
Vaihe 32
Madalla vaihteistonostinta 10–15 cm.
AUTODOC suosittelee:
Vaihto: jousi – BMW E82. Laske vaihteistonostin tasaisesti, ilman nykäyksiä, jotta komponentit ja mekanismit eivät vaurioidu.
Välttääksesi loukkaantumiset pidä joustintuesta kiinni, kun irrotat kiinnityyspultteja.
Vaihe 35
Irroita joustintuki.
Vaihe 36
Aseta iskunvaimentimen jousi jousenpuristimeen.
Vaihto: jousi – BMW E82. AUTODOCin asiantuntijat suosittelevat:
Huomaa että jousenpuristinta käyttäessä käämijousten tulee olla tiukasti kiinni, painaen jousta molemmin puolin.Varmista että jousi on pidikkeessään oikeassa asennossa.Varmista että käämijouset menivät tiukasti lukon sisälle.
Irroita joustintuen kiertokangen mutteri. Käytä hylsyä nro 21. Käytä kuusiokoloavainta nro H6. Käytä kiintolenkkiavainta.
Vaihe 41
Irroita yläjoustintuen laakeri.
Vaihe 42
Vapauta kierrejousi.
Vaihe 43
Irroita jousi.
AUTODOC suosittelee:
Vaihto: jousi – BMW E82. Tarkista huolellisesti iskunvaimentimen kiinnitys, suojakumi ja pohjaanlyöntikumi. Vaihda ne tarvittaessa.
Vaihe 44
Aseta jousi iskunvaimentimeen.
Vaihe 45
Purista jousi.
Vaihe 46
Asenna ylempi joustinjalan tuki ja joustinjalan tukilaakeri.
Vaihe 47
Kiristä iskunvaimentimen männänvarren mutteri. Käytä hylsyä nro 21. Käytä kuusiokoloavainta nro H6. Käytä momenttiavainta. Kiristä sitä 64 Nm vääntömomentilla.
Vaihto: jousi – BMW E82. AUTODOCin asiantuntijoiden vinkki:
Tarkista, että jousi on asetettu oikein. Se ei saa olla väärässä asennossa.
Vaihe 48
Käsittele jousijalka. Käytä kuparitahnaa.
Vaihe 49
Asenna joustintuen kiinnikkeen suojus.
Vaihe 50
Lopeta jousen painaminen.
Vaihe 51
Poista asennettu joustintuki.
Vaihe 52
Käsittele ohjausnivelessä oleva joustintuen asennuspaikka. Käytä teräsharjaa. Levitä WD-40-monitoimiainetta.
Vaihe 53
Asenna iskunvaimennin pyöränkoteloon.
Vaihe 54
Kiinnitä iskunvaimentimen yläpään yläosan kiinnikkeet. Älä kiristä sitä.
AUTODOC suosittelee:
Tärkeää! Pidä joustintukea kiinni, kun ruuvaat kiinnityspultit kiinni. BMW E82
Vaihe 55
Käsittele ohjausnivelessä oleva joustintuen asennuspaikka. Käytä teräsharjaa. Levitä WD-40-monitoimiainetta.
Vaihe 56
Kiinnitä iskunvaimentimen jousi olka-akseliin.
Vaihe 57
Asenna kiinnityspultti.
Vaihe 58
Irroita olka-akselin alapuolella oleva tuki.
AUTODOC suosittelee:
BMW E82 – Älä laske vaihteistonostinta liian nopeasti, jotta auton komponentit ja mekanismit eivät vaurioidu.
Vaihe 59
Puhdista kiinnityskohdat ja jousituksen tukivarren kierre. Käytä teräsharjaa. Levitä WD-40-monitoimiainetta.
Vaihe 60
Asenna kolmiotukivarret paikoilleen.
Vaihe 61
Asenna kiinnityspultit.
Vaihe 62
Puhdista raidetangon pään asennuspaikat. Käytä teräsharjaa. Levitä WD-40-monitoimiainetta.
Vaihe 63
Kiinnitä raidetangon pää kiinni olka-akseliin.
Vaihe 64
Ruuvaa auki kiinnitysmutteri, joka kiinnittää raidetangon pään olka-akseliin. Käytä hylsyä nro 21. Käytä kiintolenkkiavainta.
Vaihe 65
Asenna jarrusatula ja sen pidike.
Vaihe 66
Kiinnitä jarrusatulan kehikko. Käytä hylsyä nro 18. Käytä momenttiavainta. Kiristä sitä 110 Nm vääntömomentilla.
Vaihe 67
Ruuvaa kiinnike kiinni, joka yhdistää iskunvaimentimen ja olka-akselin. Käytä yhdistelmäavainta nro 18. Käytä hylsyä nro 18. Käytä kiintolenkkiavainta.
Vaihe 68
Tue varsi. Käytä vaihteistonostinta.
Vaihe 69
Kiristä kolmiotukivarren takakiinnike. Käytä yhdistelmäavainta nro 18. Käytä hylsyä nro 18. Käytä momenttiavainta. Kiristä sitä 68 Nm vääntömomentilla.+90°
AUTODOC suosittelee:
Tärkeää! Varmista, että käytät uusia kiinnikkeitä.
Vaihe 70
Kiristä etukiinnike, joka yhdistää tukivarren apurunkoon. Käytä yhdistelmäavainta nro 18. Käytä hylsyä nro 18. Käytä momenttiavainta. Kiristä sitä 68 Nm vääntömomentilla.+90°
AUTODOC suosittelee:
Tärkeää! Varmista, että käytät uusia kiinnikkeitä.
Vaihe 71
Kiristä alemmat kiinnittimet, jotka yhdistävät iskunvaimentimen olka-akseliin. Käytä yhdistelmäavainta nro 18. Käytä hylsyä nro 18. Käytä momenttiavainta. Kiristä sitä 82 Nm vääntömomentilla.
Vaihe 72
Irroita varren alapuolella oleva tuki.
Vaihto: jousi – BMW E82. AUTODOCin vinkki:
Laske hydraulista vaihteistonostinta vähitellen ilman nykäisyjä, jotta et vaurioita yksiköiden mekanismeja.
Vaihe 73
Kiristä kiinnitysmutteri, joka yhdistää raidetangon pään olka-akseliin. Käytä hylsyä nro 21. Käytä momenttiavainta. Kiristä sitä 165 Nm vääntömomentilla.
AUTODOC suosittelee:
Tärkeää! Varmista, että käytät uusia kiinnikkeitä.
Kiristä kiinnike, joka yhdistää kallistuksenvakaajan joustintukeen. Käytä yhdistelmäavainta nro 18. Käytä hylsyä nro 15. Käytä momenttiavainta. Kiristä sitä 58 Nm vääntömomentilla.
Vaihe 78
Käsittele kaikki tukivarren jouset. Käsittele iskunvaimentimen kiinnikkeet. Käytä kuparitahnaa.
Vaihe 79
Käsittele jarrulevyn ja pyörän vanteen kosketuspinta. Käytä kuparitahnaa.
Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi
Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja
Asenna AUTODOC CLUB -sovellus!
Henkilökohtainen autokulujen hallinta, huoltovinkkejä, muistutuksia tulevista ajanvarauksista ja huoltoväleistä, tee se itse -korjausohjeita - kaikki tämä puhelimellasi.
Skannaa
Voit ladata sovelluksen:
- skannaamalla QR-koodi
- lataa App Storesta
- lataa Google Playsta
BMW 1 Coupe (E82) vinkkejä ja temppuja
Näytä lisää
5 yleisintä virhettä iskunvaimentimien vaihdossa | AUTODOCin vinkit
5 yleisintä syytä, miksi autosi vinkuu | AUTODOCin vinkit
5 virhettä moottoria pestäessä | AUTODOCin vinkit
Kuinka poistaa naarmut autosta | AUTODOCin vinkit
BMW 1 SERIES -autojen yleisimmin vaihdetut auton osat