Moi, kyseisen koslan 1.3l CVH-moottorissahan venttiilikopan öljykorkki on tuollainen paikalleen asetettava, ilman kierteitä. Omassani (joka nyt jossain itäväylän varressa) ei ollut ollenkaan kumista tiivistettä, joka korkissa pitäis olla ja jonka takia korkki hyöri ja pyöri paikassaan ja sitä sai välillä ajon jälkeen painaa takaisin alas. Nyt korkki päätti irrotta ajossa. Brand new korkki tilattu, jossa kumitiiviste sisällä.
Omalla järjelläni ajateltuna korkki on tuollainen irtonainen, jotta moottori saa huohotettua tuon korkin kautta ulos painetta ja tietenkin estää roskien pääsyn sekä öljyn räiskymisen. Nyt lähinnä mietin sitä, että johtuuko korkin irtoaminen ainoastaan korkin puuttuneesta kumitiivisteestä, vai onko ko. tapauksessa merkkejä jostain muusta. Esimerkiksi venttiilitilaan tulevasta liiasta ylipaineesta? Huohotin/huohotusletku toimii vajanaisesti?
Moottori käy moitteitta eikä ääniaistillisesti taikka muilla aistein koettavasti mitään merkkejä vajaatoiminnoista. Öljyä ei kulu huomattavia ylimääriä. Öljyähän tuo on sylkenyt ulos juurikin sen vanhan väljän korkin alta ja valutellut sitä hieman ympäriinsä.
Jospa täältä saisi neuvoja kalastettua :).