Kysy kysymyksiä tai jaa korjauskokemuksesi autofoorumilla. Tilaa päivitykset, jotta et missaa uusia oppaita.
Voit ladata sovelluksen:
Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja
Kuinka tunnistan viat auton jousitusjärjestelmässä ja tukivarsissa?
Jopa vain yhden elementin vika vaikuttaa kielteisesti ajoneuvon ohjattavuuteen: auto vetää yhdelle puolelle ja kori kallistuu kulmissa ja jarrutuksen yhteydessä. Koputusta voidaan kuulla jousituksesta, ja renkaat kuluvat epätasaisesti tai oudon nopeasti. Pyöriä ei voida suunnata. Tarkistuksen yhteydessä voidaan huomata osien löysyys ja halkeamia pölysuojissa tai kengissä.
Kuinka korjaan jousitusjärjestelmän ja tukivarret itse?
Voit vaihtaa pallonivelet, raidetangot ja niiden päät, CV-nivelet, tukivarret, iskunvaimentimet, pyörännavan laakerit, vakaajan kiinnikkeet ja holkit, vaihteiston ja moottorin kiinnikkeet itse. Tehdäksesi tämän, nosta auto, poista pyörä ja tarvittaessa pyörännapa. Puhdista asennuskannat. Kiristäessäsi kiinnikkeitä, varmista, että käytät määriteltyä vääntömomenttia. Työn valmistumisen jälkeen pyörät tulee suunnata autojen korjauspajalla.
Mitä tapahtuu, jos en korjaa jousitusjärjestelmää ja tukivarsia autossani?
Jousitusjärjestelmän ja tukivarsien vian sivuuttaminen johtaa vialliseen toimintaan ohjaus- ja jarrujärjestelmissä, sekä vaihteistossa. Lisäksi tämä tulee heikentämään auton vakautta huonolaatuisilla teillä ajettaessa sekä kulmissa, ja johtamaan epätasaiseen renkaan kulutuspinnan kulumiseen. Jos ajat autoa vahingoittuneilla tukivarsilla, on myös olemassa pyörien löystymisen riski.