Kyseessä vuoden 2006 Getz 4 syl crDi 1.5 koneella.
Tähän löytyy vihjeitä uk autodockista, mutta oikeasti homma menee suurinpiirtein näin
– irroita akku
– irrota moottorin päällä oleva muovikansi
– avaa moottorin ilmansuodatin ja poista kansi & ilmamassa-anturi (liitin irroitettava)
– irroita ilmasuotimen alakoppa
– raasta pa suodattimeen tulevat sähköjohdot irti: osa liittimistä on kii painettavalla osa vedettävällä salvalla
– irrota rautainen suodatinta ympäröivä teline 3 mutterilla tuliseinästä
– irrota dieselletkut: Santa Fe videosta vihjeitä: klipsi sivuun ja erikoispihdit jolla voit puristaa liitintä kahdelta poskelta pienehköstä raosta yhtäaikaa ja vetää irti (dieselin paluuvirtausletkua tankkin päin ei tarvitse irroittaa)
– irrota suotimen alumiininen pidin 2 mutterilla em rungosta
– raasta irti rautateliinessä kiinni olevat liittimet ja letkut
– irroita egr-säätimen sähköjohto (antaa muutaman millin lisää tilaa)
– irroita polttoaineletkun “pallukka” telineestä ja muista kiinikkeistä (lähtee kokonaan pois letkun pätkien kera)
– vääntele rautateline asentoon jossa saat alumiinitelineen ja suotimen erilleen toisistaan: rautatelinettä en saanut lainkaan pois moottorin ja tuliseinän välistä
– kieputtele alumiiniteline ja suodatin pois moottoritilasta
– irroita vesianturi suodattimesta
– irroita suodatin
– vaihda suodatin ja asenna vesianturi
– …..
– …..
– kun muut paitsi mosan muovikansi on paikallaan, ilmaa suodatin pumppaamalla pallukasta kun alumiinirungosta eteen ja ylös törröttävän putken päästä on tulppa pois (paina lukituksia ja vedä)
– kun ruiskii, laita tulppa takas
– starttaa ja nauti!
Aikaa kannattaa varata 5 tuntia. Hyvä suodatinavain ja erikoispihdit diesel liittimen avaamiseen kannattaa hankkia etukäteen.
Koskaan en ole törmännyt näin huonoon toteutukseen ja olen digannut GS ja CX Citroénejäkin!