Kysy kysymyksiä tai jaa korjauskokemuksesi autofoorumilla. Tilaa päivitykset, jotta et missaa uusia oppaita.
Voit ladata sovelluksen:
Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja
Miksi auton lämmittimen järjestelmä vioittuu?
Auton lämmittimen järjestelmä lopettaa toimintansa, jos vain yksi sen komponenteista vioittuu. Termostaatti saattaa jumittua huonolaatuisen jäähdytysnesteen käytön johdosta. HVAC ohjausyksikkö ja rele voivat vioittua viallisen johdotuksen takia. Putket ja lämmittimen jäähdytin menettävät tiiviytensä ajan myötä, mikä johtaa jäähdytysnesteen valumiin ja järjestelmän kuivumiseen. Jumiutuneet ilmakanavat, huono ilmansuodatin tai vika läpissä tai puhaltimessa johtaa matkustamoon menevän lämpimän ilman pienempään määrään. Jumittunut vesipumppu ei voi kierrättää jäähdytysnestettä järjestelmässä.
Miksi lämmittimen järjestelmä toimii vain ajamisen yhteydessä?
Auton lämmittimen järjestelmän toiminta riippuu suoraan moottorin jäähdytysjärjestelmän toiminnasta. Jäähdytysnestettä liikkuu sen jäähdyttimen ja putkien läpi. Vesipumppu, jota ohjaa hihna, vastaa sen syöttämisestä. Hihna alkaa liikkumaan vasta moottorin ollessa päällä. Lämmittääkseen jäähdytysnesteen ja viedäkseen sen lämmittimen jäähdyttimeen, moottorin tulee päästä käyttölämpötilaan. Kylmää ilmaa pakotetaan jäähdyttimen läpi puhaltimen toimesta ja lämmitetään ennen matkustamoon pääsemistä.
Miksi matkustamon lämpeämisessä menee niin kauan?
Suuret ajoneuvot vievät enemmän aikaa lämmityksen aikana kuin pienemmät. Enemmän aikaa tarvitaan myös sekä moottorin, että matkustamon lämmittämiseen alle nollan celsiusasteen lämpötiloissa. Niiden matalan polttoaineen kulutuksen vuoksi dieselmoottoreilla kestää kauemmin päästä niiden käyttölämpötilaan kuin bensiinimoottoreilla. Vastaavasti, dieselautojen sisusta pysyy kylmänä pidempään. Joidenkin sähkökäyttöisten ajoneuvojen lämmitysjärjestelmät eivät toimi kovinkaan tehokkaasti matalasta termoelektrisen lämmittimen tehosta johtuen.