Joskus jopa kokeneiden kuljettajien on vaikea sanoa, kumpi akun napa on irrotettava ensin, kun akku poistetaan autosta tai työskennellään auton sähköjärjestelmän parissa.
On kuitenkin tiettyjä sääntöjä, joita tulee noudattaa akkua irrotettaessa, asentaessa, sen varauksen mittaamisessa sekä käytössä.
1.
Akussa on kaksi napaa, positiivinen ja negatiivinen
2.
Negatiivinen kytketään auton koriin tai moottorilohkoon
3.
Positiivinen kytketään auton sähköjärjestelmään, johon kuuluvat seuraavat sähkönkuluttajat: käynnistysmoottori, sytytyspuolat, elektroniset ohjausyksiköt, erilaiset servot, ajovalot, infojärjestelmä ja muita laitteita.
4.
Kun olet poistamassa akkua, irrota negatiivinen napa ensin
5.
Kun irrotat akun napoja, saatat vahingossa koskettaa akun pidikettä, moottoritilan metalliosia tai auton koria. Jos irrotat positiivisen navan ensin, tapahtuu oikosulku.
6.
Järjestelmässä on vielä jonkin aikaa sähkövarausta positiivisen navan irrottamisen jälkeen, mikä tarkoittaa sitä, että navan ja metalliosien välinen kosketus aiheuttaa myös oikosulun
7.
Kun asennat akkua, sinun tulee toimia päinvastoin ja kytkeä positiivinen napa ensin.
AUTODOC suosittelee:
Huomio! Kun työskentelet akun parissa, varmista oikosulkujen estämiseksi, että sen positiivinen napa on eristetty
Oliko tästä ohjekirjasta hyötyä?
Arvioi tämä ohjekirja asteikolla 1 - 5. Älä epäröi ottaa meihin yhteyttä, jos sinulla on kysyttävää.
Käyttäjää äänesti – 0
Aktivoi henkilökohtainen apulaisesi auton huoltoon!
Seuraa kuluja, hallinnoi huoltotietoja, aikatauluta vaihdot ja paljon muuta.