Kuinka valita ja vaihtaa raitisilmasuodattimet

Kuinka valita ja vaihtaa raitisilmasuodattimet

Pöly, noki, kumihiukkaset, hankaavat aineet, otsoni, typpioksidit, rikki ja hiilidioksidikaasut, bentseeni ja siitepöly keväällä ja kesällä: kaikki näistä pääsevät auton sisälle tuuletusaukoista yhdessä ilman kanssa. Suljetun tilan vuoksi näiden aineiden pitoisuudet matkustamossa voivat olla monin kerroin suurempia kuin ulkona. Saastuneen ilman hengittäminen voi rasittaa keuhkoja ja aiheuttaa allergisia oireita. Raitisilmasuodatin (tai siitepölysuodatin) on suunniteltu tämän ongelman ratkaisemiseen. Tässä ovat vinkkimme korkealaatuisen suodattimen valitsemiseen autoosi.

Miksi on tärkeää vaihtaa tämä osa ajoissa?

Siitepölysuodatin on kulutusosa, joten se tulisi vaihtaa säännöllisin väliajoin. On suositeltavaa vaihtaa se ainakin kerran vuodessa tai joka 15 000 kilometrin välein. Jos asut suuressa kaupungissa ja joudut usein jumiin liikenneruuhkiin tai vastakkaisesti, jos ajat pölyisillä maanteillä suurimman osan ajasta, saatat joutua vaihtamaan sen useammin.

Likainen suodatin voi vähentää ilmastoinnin, lämmitys- ja tuuletusjärjestelmien tehoa, sillä suodattimen vastustus lisääntyy ilmavirtaa kohtaan kerääntyneen lian takia. Ikkunat hikoilevat raskaasti sateisella säällä, ja ajan myötä patogeeniset bakteerit ja sienet alkavat kasvamaan suodatinelementin pinnalla.

Miksi on tärkeää vaihtaa tämä osa ajoissa?

Suodatinelementti epämuodostuu joskus ja ilmavirta ohittaa sen, päästäen kaikki saasteet suoraan matkustamoon.

Eri raitisilmasuodattimien tyypit

 Nykyään seuraavat tyypit ovat suosittuja: 
  1. Tavanomainen estosuodatin. Nämä keräävät pölyä. Ne on valmistettu erikoispaperista tai synteettisistä kuiduista. Ne koostuvat yleensä muutamasta kerroksesta. Jokainen on suunniteltu tietyn kokoisten hiukkasten keräämiseen. Tulisi ottaa huomioon, että synteettisten kuitujen käyttö suodatinmateriaalina on suositeltavaa, sillä ne kykenevät takaamaan tehokkaan puhdistuksen ilman vastustusta ilmavirtaan. Korkealaatuisissa suodattimissa yksi kerroksista saattaa käyttää sähköstaattista latausta, mikä mahdollistaa sen, että kuidut nappaavat jopa pienimmät pölyhiukkaset.
  2. Imevillä kerroksilla varustettu. Jokaisessa kerroksessa on tekstiilipohja 0,5 mm aktiivihiilirakeilla. Rakeilla on huokoinen pinta, joka imee itseensä myrkyllisten aineiden molekyylejä, jotka pääsevät autoon ilmasta. Tällaiset suodattimet ovat kalliimpia, mutta takaavat hienomman puhdistuksen. Lisäksi ne neutralisoivat epämiellyttäviä hajuja.
  3. Antibakteerisella kerroksella varustettu. Tämä kerros on valmistettu bakteerimyrkkymateriaalista, yleensä polyfenolista. Se sitoo ja neutralisoi bakteereja ja allergeeneja sekä ehkäisee homeen kasvua kymmenin kerroin. Nämä osat ovat kaikista kalleimpia, sillä ne takaavat maksimaalisen suojan.

4 vinkkiä AUTODOCilta raitisilmasuodattimien valitsemiseen ja käyttämiseen

  1. Suosi tuotteita tunnetuilta valmistajilta. Suosittelemme merkkejä Mann-Filter, Bosch, Mahle Original, Stark Automotive, Knecht, K&N ja Ridex. Matalalaatuisissa tavaroissa käytetään vähemmän materiaalia suodattavien kerrosten valmistuksessa, mikä taas johtaa huonompaan ilmanpuhdistukseen. Kehnoissa tuotteissa voi jopa olla väärennetty hiilisuodatin, joka on yleensä vain tavallinen pölysuodatin, jonka kerroksista yksi on maalattu mustaksi.
  2. Tarkista siitepölysuodattimen kunto, jos huomaat mitään seuraavista:
    1. epämiellyttävä haju auton sisällä
    2. autossa on kylmä jopa lämmittimen ollessa päällä tai kuuma ilmastoinnin ollessa päällä
    3. pölyä alkaa kertymään kojelaudalle.
  3. Valitse varaosa noudattaen tiukasti ajoneuvosi ominaisuuksia. On mahdotonta asentaa komponentteja, jotka ovat suurempia kuin tarvittu. Pienemmät kuin vakio-osat päästävät suodattamatonta ilmaa matkustamoon.
  4. Suodattimen asennuksen aikana tulee varmistaa sen oikeaoppinen asettaminen. Ilmavirran suunta on merkitty osan sivuun, mikä on erityisesti tärkeää hiili- ja antiallergisille suodattimille.
4 vinkkiä AUTODOCilta raitisilmasuodattimien valitsemiseen ja käyttämiseen

Yhteenveto

Siitepölysuodatin ei vaikuta suoraan auton ydinjärjestelmien ja kokoonpanojen toimintaan, kuten moottorin tai vaihteiston. Tästä syystä jotkut autonomistajat eivät vaivaudu vaihtamaan sitä ajoissa. Tämä voi olla vaarallista terveydellesi. Korkealaatuiset komponentit kykenevät keräämään jopa 99 % pölystä ja allergeeneista. Tämän takia tässä osassa ei tulisi pihistellä. Noudattamalla yksinkertaisia vinkkejämme, tulet takaamaan mukavan ja turvallisen ympäristön auton sisälle pitkäksi ajaksi.

[Total: 0   Average: 0/5]