Category: Moottori

Auton laturi: Toimintaperiaate, oireet ja viat

Auton laturin tehtävä on ladata auton akkua ja tuottaa virtaa auton sähkölaitteilla moottorin ollessa käynnissä. Se kuuluukin kaikista tärkeimpiin auton osiin. Tässä artikkelissa kerromme auton laturin toimintaperiaatteesta ja yleisistä …
[Jatka lukemista......]

Jakoketju ja -hihna: Toiminnot, edut ja ongelmat

Jakohihnan tai -ketjun avulla ohjataan auton polttokammion venttiilit avaavien ja sulkevien kampiakselin ja nokka-akselin toimintaa. Jakoketjun tai -hihnan mekanismeilla on erilaisia etuja ja haittapuolia. Tässä artikkelissa kerromme jakohihna ja …
[Jatka lukemista......]

Turboahdin: Toimintaperiaate, tyypit, viat

Turboahtimen asentaminen on erinomainen tapa lisätä autoon tehoja. Se on tehonsa pakokaasuista saava ahdin, joka voi lisätä ajoneuvon moottorin tehoa jopa 50 %. Tässä artikkelissa kerromme turboahtimen toimintaperiaatteesta, sen …
[Jatka lukemista......]

Kannentiiviste: Tarkistaminen, toimintahäiriöt ja oireet

Kannentiiviste on auton tiiviste, joka sijaitsee sylinterinkannen ja sylinterilohkon välissä. Se tiivistää paitsi nämä osat myös palotilan. Moottorin tiivisteistä tämä on kaikista tärkein. Tässä artikkelissa kerromme kannentiivisteen toiminnasta ja …
[Jatka lukemista......]

Auton suutin: Toiminnot, oireet ja viat

Auton suutin oli vanhemmissa autoissa kaasuttimen osa, nykyautoissa taas osa ajoneuvon elektronista polttoaineen ruiskutusjärjestelmää. Se toimii kuin venttiilin tavoin: polttoaine kulkee sen läpi ennen sekoittumistaan ilman kanssa ja pääsyään …
[Jatka lukemista......]

Miten sähköauto toimii

Vielä parikymmentä vuotta sitten ajatusta sähköautoista pidettiin lähinnä kuriositeettina – niin vakiintunut polttomoottoriautojen markkina-asema oli. Kuitenkin vain viimeisten kymmenen vuoden aikana sähköautot ovat lyöneet läpi ja nyt tulevaisuus on …
[Jatka lukemista......]

Auton vesipumppu: Toiminta, viat ja oireet

Auton vesipumppu on ajoneuvon jäähdytysjärjestelmän osa, jonka tarkoituksena on moottorin jäähdytysnesteen kierrättäminen. Pumppu pumppaa nesteen ensin moottorilohkoon, josta se siirtyy edelleen sylinterinpäähän, jäähdyttimeen ja lopulta takaisin pumppuun. Tässä artikkelissa …
[Jatka lukemista......]

Auton kytkin: Toiminta, viat ja vaihto

Moottorin ja vaihdelaatikon välissä sijaitseva auton kytkin on ajoneuvon voimansiirron tärkeä osa. Tämä osa kytkee tai irrottaa moottorin vetopyöriin. Tässä artikkelissa esittelemme auton kytkimen toimintaa ja kerromme kytkimen yleisistä …
[Jatka lukemista......]

Öljynjäähdytin: Toiminta, oireet ja viat

Öljynjäähdytin (joskus käytetään myös virheellistä nimitystä öljynlauhdutin) on moottorin jäähdytysjärjestelmään kuuluva jäähdytin, joka jäähdyttää kuuman moottoriöljyn. Jäähtynyt öljy virtaa takaisin kuumaan moottoriin viilentäen sitä eli toimii jäähdytysnesteen tavoin. Tässä …
[Jatka lukemista......]

Auton termostaatti: toiminta, oireet ja viat

Termostaatti on auton osa, joka säilyttää moottorin käyntilämpötilan sopivana. Tämän termostaatti tekee säätelemällä jäähdytysnesteen virtausta moottorin ja jäähdyttimen välillä. Tämä osa on siis erittäin tärkeä moottorin optimaalisen toiminnan varmistamiseksi. …
[Jatka lukemista......]

Starttimoottori: Toimintaperiaate, testaus ja viat

Starttimoottori eli käynnistysmoottori on nimensä mukaisesti laite, jonka tehtävänä on käynnistää ajoneuvon polttomoottori. Eri ajoneuvoille on olemassa erilaisia käynnistysmoottoreita. Tässä artikkelissa kerromme starttimoottorin toiminnasta. Kerromme myös, mistä voi päätellä, …
[Jatka lukemista......]

Sytytyspuola: Toimintaperiaate, oireet, viat ja testaus

Sytytyspuola on tärkeä osa auton sytytystä. Se toimii yhteistyössä sytytystulpan ja katkojan kanssa ilma-polttoaineseoksen sytyttämiseksi. Tässä artikkelissa kerromme sytytyspuolan toimintaperiaatteesta, sen oireista, vioista ja testauksesta sekä uuden sytytyspuolan asentamisesta. …
[Jatka lukemista......]

Sytytystulpat: Toimintaperiaate, tyypit, oireet ja viat

Sytytystulpat ovat auton osia, jotka sytyttävät moottorin ilma-polttoaineseoksen. Nimensä mukaisesti sytytystulppien toiminta perustuu seoksen sytyttävään kipinään. Nämä osat kuluvat ajan mittaan, minkä vuoksi ne voi joutua silloin tällöin vaihtamaan. …
[Jatka lukemista......]

Ilmamassamittari: Toimintaperiaate, oireet ja viat

Ilmamassamittari mittaa auton moottoriin virtaavan ilman massaa ja lähettää moottorinohjausyksikölle massaa kuvaavan jännitteen. Se kuuluu elektronisen polttoaineen ruiskutusjärjestelmän tärkeimpiin osiin. Tässä artikkelissa kerromme, kuinka ilmamassamittari toimii ja millaisia oireita …
[Jatka lukemista......]

Välijäähdytin: Toimintaperiaate, asennus ja viat

Välijäähdytin on moottoritehoa parantava laite, joka on useimmiten käytössä turboahdetuissa autoissa. Se auttaa siirtämään moottoriin suuremman ilmamäärän viilentämällä turboahtimen ahtamaa, kuumaa kuumaa ilmaa. Tässä artikkelissa esittelemme välijäähdyttimen toimintaperiaatetta ja …
[Jatka lukemista......]

Vapaavirtaussuodattimet: Toiminta, edut ja haitat

Vapaavirtaussuodatin (tunnetaan myös nimellä sport-ilmansuodatin) on ilmansuodatin, joita voi nähdä sekä autoissa että moottoripyörissä. Tällaisen suodattimen tehtävänä on kasvattaa moottorin tehoa parantamalla sen ilmansyöttöä. Vapaavirtaussuodattimet ovat yleisiä kilpa-autoissa ja …
[Jatka lukemista......]

EGR-venttiilin toiminta ja yleiset viat

EGR tulee englannin kielen sanoista exhaust gas recirculation, joka tarkoittaa pakokaasun takaisinkierrätystä. Takaisinkierrätys tarkoittaa sitä, että osa ajoneuvon pakokaasusta ohjautuu EGR-venttiilin kautta takaisin sylintereihin, minkä ansiosta ajoneuvon polttomoottorissa syntyvät …
[Jatka lukemista......]

Chiptuning: Mitä se on ja kuinka turvallista se on

Joko olet kuullut auton lastuttamisesta? Chiptuning eli lastutus tarkoittaa joko moottorinohjausyksikössä olevan EEPROM/EPROM-puolijohdemuistin manipulointia tai vaihtamista, tai uudemmissa automalleissa ohjausyksikön optimointia. Tarkoitusperänä on auton suorituskyvyn parantaminen. “Teholastu” voi esimerkiksi …
[Jatka lukemista......]

Kuinka tarkistaa moottorin jäähdytystuuletin

Tarkista jäähdytystuulettimen käyttöhihna.Vaihda hihna, jos havaitset rasvan jälkiä hihnan pinnalla.Vaihda käyttöhihna, jos havaitset merkkejä sen halkeamisesta tai kulumisesta. Tarkista tuulettimen käyttöhihnan kireys ja kiristinpyörän kunto. Tarkista jäähdytystuulettimen laakeri.Sammuta moottori …
[Jatka lukemista......]

Kuinka kaasuläppäkammio puhdistetaan

Modernit ilmanottojärjestelmät voivat toimia pitkän aikaa ilman huoltoa. On silti tärkeää tehdä ennaltaehkäiseviä toimia noin 120 000 kilometrin välein, jotta ne toimisivat virheettä. On etenkin tärkeää puhdistaa kaasuläppäkammio. Voit …
[Jatka lukemista......]