Category: Sanastoa

S-matic: ominaisuudet sekä hyvät ja huonot puolet

S-matic on manuaalinen vaihteenvaihtotoiminto automaattivaihteistoissa Honda-autoissa. Se debytoi vuonna 1999, kun toisen sukupolven Honda Odyssey julkaistiin. S-Maticin avulla kuljettaja voi tarvittaessa ohjata vaihteistoa manuaalisesti, mikä voi parantaa ajoneuvon dynamiikkaa …
[Jatka lukemista......]

D-4D moottorit: toimintaominaisuudet

D-4D on sarja turboahdettuja dieselmoottoreita, joissa on Common Rail eli polttoaineen suora yhteispaineruiskutusjärjestelmä. Niitä on asennettu Toyota- ja Lexus-autoihin. Moottorit esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 1999 Toyota Avensiksessa. Ne saavuttivat …
[Jatka lukemista......]

Mikä on VSA? Toiminnot ja miten se toimii

VSA (vehicle stability assist) on sähköinen ajonvakautusjärjestelmä, joka on asennettu Honda- ja Acura-ajoneuvoihin. Se ilmestyi ensimmäisen kerran 1990-luvun lopulla. Järjestelmä perustuu ABS:ään. Se hallitsee ajoneuvon vakautta estämällä poikkeamaa aiotusta …
[Jatka lukemista......]

Mikä on TFSI? Moottorin suorituskykyominaisuudet

TFSI (Turbo fuel stratified injection – suom. turbon polttoaineen suora ruiskutus) on kauppanimi, joka kuuluu Volkswagen Groupille. Sitä käytetään merkitsemään turboahdettuja suoraruiskutusjärjestelmällä varustettuja moottoreita, joita on asennettu Audin autoihin …
[Jatka lukemista......]

Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi: Toiminta, testaus ja oireet

Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi seuraa nimensä mukaisesti jäähdytysnesteen lämpötilaa, ja ilmoittaa lämpötilan muutoksista moottorinohjausyksikölle. Sen virheetön toiminta on tärkeää moottorin ihanteellisen käynnin varmistamiseksi. Tässä artikkelissa kerromme, kuinka jäähdytysnesteen lämpötila-anturi toimii, miten …
[Jatka lukemista......]

TACshift: ominaisuudet sekä hyvät ja huonot puolet

TACshift (Touch Activated Control) on automaattivaihteistojen manuaalisen vaihtamisen tila, joka julkaistiin Pontiac Grand Prix G-Force -konseptiautolla vuonna 2002. Se ilmestyi myös joissakin Pontiac Grand Prix -tuotantomallin versioissa. Myöhemmin se …
[Jatka lukemista......]

Mikä on DSC? Määritelmä, toiminnot ja edut

DSC (dynamic stability control, suom. dynaaminen ajonvakautusjärjestelmä) on järjestelmä, joita asennetaan merkkien BMW, Jaguar, Ford, Mazda, Land Rover ja MINI autoihin. Se perustuu lukkiutumattomaan jarrujärjestelmään ja parantaa ajoneuvon vakautta …
[Jatka lukemista......]

TSI moottorit: mitä se tarkoittaa ja sen suorituskykyarvot

TSI on saksalaisen Volkswagen-konsernin tuottama sarja turboahdettuja suoraruiskutusmoottoreita. Ensimmäisen TSI-moottorin tilavuus oli 1,4 litraa, ja se esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 2005 Golf GT Mk5 -mallissa. Asiantuntijat ylistivät sitä ja …
[Jatka lukemista......]

Mikä on Comfortronic? Vaihdelaatikon ominaisuudet ja tekniset tiedot

Comfortronic on manuaalisella vaihteenvaihtotoiminnolla varustettu automaattivaihteisto, joka löytyy Lancian autoista. Comfortronicin toimintaperiaate Comfortronic-vaihteisto perustuu perinteiseen automaattivaihteistoon, jossa on hydraulinen momentinmuunnin, planeettavaihdesarjat ja elektroninen ohjaus. Manuaalitila käyttää erikoistunutta laiteohjelmistoa. Kuljettaja …
[Jatka lukemista......]

Active Select: ominaisuudet sekä hyvät ja huonot puolet

Active Select on manuaalisen vaihtamisen järjestelmä Opel-, Holden- ja Vauxhall-ajoneuvojen automaattivaihteistoissa. Se julkaistiin 2000-luvun alussa. Manuaalitila parantaa ajoneuvon dynaamisia ominaisuuksia. Se takaa esimerkiksi luotettavamman käynnistymisen liukkaalla pinnalla ja parantaa …
[Jatka lukemista......]

Protronic-vaihdelaatikko: erityispiirteet ja tekniset ominaisuudet

Protronic on portaaton automaattivaihteisto manuaalisella vaihteenvaihtotoiminnolla. Se löytyy Proton-autoista, joita valmistaa Malesian suurin autonvalmistaja PROTON Holdings Berhad. Tämä vaihdelaatikko on saatavana useimpiin tämän merkin moderneihin malleihin. Kuinka se toimii …
[Jatka lukemista......]

Huohotin: Toiminta, viat ja usein kysytyt kysymykset

Kampikammio on polttomoottorin olennainen osa. Moottorin käynnin aikana kampikammioon kertyy ei-toivottua ohivuotokaasua, joka on ympäristölle haitallisia – ja tämän takia kampikammioon tarvitaan tuuletusjärjestelmää, joka tunnetaan paremmin huohottimena. Tässä artikkelissa …
[Jatka lukemista......]

2-Tronic – vaihdelaatikot Peugeot-merkkisille autoille

2-Tronic on 5-vaihteinen automatisoitu vaihteisto, joka löytyy joistain Peugeot-autoista vuodesta 2005 lähtien. Siinä on manuaalinen ohjaustila ja se voi sopeutua yksilölliseen ajotyyliin. Toimintaperiaate 2-Tronic-vaihteisto perustuu manuaaliseen vaihdelaatikkoon, joka on …
[Jatka lukemista......]

Sequential Sportshift: ominaisuudet sekä hyvät ja huonot puolet

Sequential Sportshift on manuaalisen vaihteenvaihtotoiminto Acura-, Ford- ja Honda-autojen automaattivaihteistoissa. Se debytoi 1990-luvun puolivälissä. Sen avulla kuljettaja voi säätää ajoneuvon ajo-ominaisuuksia parhaiten tieolosuhteisiin. Kuinka se toimii Sequential Sportshift -toiminto …
[Jatka lukemista......]

Mikä on EGS? Vaihdelaatikon ominaisuudet ja tekniset tiedot

EGS on 6-vaihteinen manuaalitilalla varustettu automatisoitu vaihteisto, jota käytetään Citroën- ja Peugeot’n autoissa. Se debytoi vuonna 2007. Sen erityisen laiteohjelmiston avulla vaihdelaatikko voi mukautua yksilölliseen ajotyyliin. EGS on melko …
[Jatka lukemista......]

Driver Shift Control: ominaisuudet sekä hyvät ja huonot puolet

Driver Shift Control (DSC) on manuaalisen vaihteenvaihtotoiminto Pontiac, Chevrolet, Cadillac ja Buick -autojen automaattivaihteistoissa. Se mahdollistaa mahdollisimman tasaisen ajon auttaa säästämään polttoainetta. Tämän järjestelmän avulla voi moottorijarruttaa ja se …
[Jatka lukemista......]