Kuinka vaihtaa jousijalan tukilaakeri eteen BMW E82-autoon – vaihto-ohje
latauskertaa:
0
Katselukertoja:
2
0
Käyttäjää äänesti – 0
Tärkeää!
Näitä vaihtoon liittyviä ohjeita ei voida soveltaa:
BMW 1 Coupe (E82) M,
BMW 1 Coupe (E82) 118 d,
BMW 1 Coupe (E82) 135 i,
BMW 1 Coupe (E82) 120 d,
BMW 1 Coupe (E82) 123 d,
BMW 1 Coupe (E82) 125 i,
BMW 1 Coupe (E82) 120 d,
BMW 1 Coupe (E82) 120 i,
BMW 1 Coupe (E82) 118 d,
BMW 1 Coupe (E82) 128 i,
BMW 1 Coupe (E82) 120 i,
BMW 1 Coupe (E82) 120 d,
BMW 1 Coupe (E82) 135 i
…
Näytä lisää
Työvaiheet saattavat vaihdella hieman auton rakenteen perusteella.
Kuinka vaihtaa jousijalan tukilaakeri BMW 1-serja E82 -merkkiseen autoon [AUTODOC -OHJEVIDEO]
Kaikki vaihdettavat osat – Jousijalan Tukilaakeri 1 Coupe (E82) -malliin ja muihin BMW-malleihin
Ruuvaa irti kiinnike, joka yhdistää kallistuksenvakaajan joustintukeen. Käytä yhdistelmäavainta nro 18. Käytä hylsyä nro 15. Käytä kiintolenkkiavainta.
Irroita jarrusatulan kiinnikkeet. Käytä hylsyä nro 18. Käytä kierreleuan väännintä.
Vaihe 18
Irrota jarrusatula ja sen pidike.
Vaihto: jousijalan tukilaakeri – BMW E82. AUTODOC suosittelee:
Sido jarrusatula kiinni jousitukseen tai autonoriin johdon avulla ilman että jarruletkut irtoavat jarrujärjestelmän paineenlaskun välttämiseksi.Varmista että jarrusatula ei roiku jarruletkussa.Älä koskaan paina jarrupoljinta jarrusatulan irroittamisen jälkeen. Tämä voi johtaa männän putoamiseen pois jarrusylinteristä, ja tämä puolestaan jarrunestevuotoihin ja paineenmenetykseen järjestelmässä.
Vaihe 19
Puhdista kiinnike, joka liittää raidetangon pään olka-akseliin. Käytä teräsharjaa. Levitä WD-40-monitoimiainetta.
Vaihe 20
Irroita pään-kiinnitysmutteri olka-akselista. Käytä hylsyä nro 21. Käytä kiintolenkkiavainta.
Vaihe 21
Irroita raidetangon pää olka-akselista.
Vaihe 22
Puhdista tukivarren kaikki jouset. Käytä teräsharjaa. Levitä WD-40-monitoimiainetta.
Vaihe 23
Ruuvaa irti takakiinnike, joka yhdistää kolmiotukivarren apurunkoon. Käytä yhdistelmäavainta nro 18. Käytä hylsyä nro 18. Käytä kiintolenkkiavainta.
Vaihe 24
Puhdista kiinnikkeet, jotka yhdistävät joustintuen ohjausniveleen. Käytä teräsharjaa. Levitä WD-40-monitoimiainetta.
Vaihe 25
Irrota alempi kiinnike, joka yhdistää joustintuen ohjausniveleen. Käytä yhdistelmäavainta nro 18. Käytä hylsyä nro 18. Käytä kiintolenkkiavainta.
Vaihe 26
Irroita etutukivarren kiinnikkeet. Käytä yhdistelmäavainta nro 18. Käytä hylsyä nro 18. Käytä kiintolenkkiavainta.
Vaihe 27
Irrota kiinnitysruuvit.
Vaihe 28
Irrota kolmiotukivarret. Käytä sorkkarautaa.
Vaihe 29
Irrota kiinnityspultti.
Vaihe 30
Tue olka-akseli. Käytä vaihteistonostinta.
Vaihe 31
Vapauta alempi kiinnike, joka yhdistää joustintuen ohjausniveleen. Käytä tähän tarkoitettua hylsyä irrottaaksesi iskunvaimentimen. Käytä kiintolenkkiavainta.
Vaihe 32
Madalla vaihteistonostinta 10–15 cm.
AUTODOC suosittelee:
Vaihto: jousijalan tukilaakeri – BMW E82. Laske vaihteistonostin tasaisesti, ilman nykäyksiä, jotta komponentit ja mekanismit eivät vaurioidu.
Vaihto: jousijalan tukilaakeri – BMW E82. AUTODOCin vinkki:
Välttääksesi loukkaantumiset pidä joustintuesta kiinni, kun irrotat kiinnityyspultteja.
Vaihe 35
Irroita joustintuki.
Vaihe 36
Aseta iskunvaimentimen jousi jousenpuristimeen.
Vaihto: jousijalan tukilaakeri – BMW E82. AUTODOCin asiantuntijoiden vinkki:
Huomaa että jousenpuristinta käyttäessä käämijousten tulee olla tiukasti kiinni, painaen jousta molemmin puolin.Varmista että jousi on pidikkeessään oikeassa asennossa.Varmista että käämijouset menivät tiukasti lukon sisälle.
Irroita joustintuen kiertokangen mutteri. Käytä hylsyä nro 21. Käytä kuusiokoloavainta nro H6. Käytä kiintolenkkiavainta.
Vaihe 41
Irroita yläjoustintuen laakeri.
Vaihto: jousijalan tukilaakeri – BMW E82. Ammattilaiset suosittelevat:
Tarkasta iskunvaimentimen pölysuojan ja pohjaanlyöntikumin kunto. Vaihda tarvittaessa.
Vaihe 42
Asenna ylempi joustinjalan tuki ja joustinjalan tukilaakeri.
Vaihe 43
Kiristä iskunvaimentimen männänvarren mutteri. Käytä hylsyä nro 21. Käytä kuusiokoloavainta nro H6. Käytä momenttiavainta. Kiristä sitä 64 Nm vääntömomentilla.
Vaihto: jousijalan tukilaakeri – BMW E82. AUTODOC suosittelee:
Tarkista, että jousi on asetettu oikein. Se ei saa olla väärässä asennossa.
Vaihe 44
Käsittele jousijalka. Käytä kuparitahnaa.
Vaihe 45
Asenna joustintuen kiinnikkeen suojus.
Vaihe 46
Lopeta jousen painaminen.
Vaihe 47
Poista asennettu joustintuki.
Vaihe 48
Käsittele ohjausnivelessä oleva joustintuen asennuspaikka. Käytä teräsharjaa. Levitä WD-40-monitoimiainetta.
Vaihe 49
Asenna iskunvaimennin pyöränkoteloon.
Vaihe 50
Kiinnitä iskunvaimentimen yläpään yläosan kiinnikkeet. Älä kiristä sitä.
AUTODOC suosittelee:
Tärkeää! Pidä joustintukea kiinni, kun ruuvaat kiinnityspultit kiinni. BMW E82
Vaihe 51
Käsittele ohjausnivelessä oleva joustintuen asennuspaikka. Käytä teräsharjaa. Levitä WD-40-monitoimiainetta.
Vaihe 52
Kiinnitä iskunvaimentimen jousi olka-akseliin.
Vaihe 53
Asenna kiinnityspultti.
Vaihe 54
Irroita olka-akselin alapuolella oleva tuki.
AUTODOC suosittelee:
BMW E82 – Älä laske vaihteistonostinta liian nopeasti, jotta auton komponentit ja mekanismit eivät vaurioidu.
Vaihe 55
Puhdista kiinnityskohdat ja jousituksen tukivarren kierre. Käytä teräsharjaa. Levitä WD-40-monitoimiainetta.
Vaihe 56
Asenna kolmiotukivarret paikoilleen.
Vaihe 57
Asenna kiinnityspultit.
Vaihe 58
Puhdista raidetangon pään asennuspaikat. Käytä teräsharjaa. Levitä WD-40-monitoimiainetta.
Vaihe 59
Kiinnitä raidetangon pää kiinni olka-akseliin.
Vaihe 60
Ruuvaa auki kiinnitysmutteri, joka kiinnittää raidetangon pään olka-akseliin. Käytä hylsyä nro 21. Käytä kiintolenkkiavainta.
Vaihe 61
Asenna jarrusatula ja sen pidike.
Vaihe 62
Kiinnitä jarrusatulan kehikko. Käytä hylsyä nro 18. Käytä momenttiavainta. Kiristä sitä 110 Nm vääntömomentilla.
Vaihe 63
Ruuvaa kiinnike kiinni, joka yhdistää iskunvaimentimen ja olka-akselin. Käytä yhdistelmäavainta nro 18. Käytä hylsyä nro 18. Käytä kiintolenkkiavainta.
Vaihe 64
Tue varsi. Käytä vaihteistonostinta.
Vaihe 65
Kiristä kolmiotukivarren takakiinnike. Käytä yhdistelmäavainta nro 18. Käytä hylsyä nro 18. Käytä momenttiavainta. Kiristä sitä 68 Nm vääntömomentilla.+90°
AUTODOC suosittelee:
Tärkeää! Varmista, että käytät uusia kiinnikkeitä.
Vaihe 66
Kiristä etukiinnike, joka yhdistää tukivarren apurunkoon. Käytä yhdistelmäavainta nro 18. Käytä hylsyä nro 18. Käytä momenttiavainta. Kiristä sitä 68 Nm vääntömomentilla.+90°
AUTODOC suosittelee:
Tärkeää! Varmista, että käytät uusia kiinnikkeitä.
Vaihe 67
Kiristä alemmat kiinnittimet, jotka yhdistävät iskunvaimentimen olka-akseliin. Käytä yhdistelmäavainta nro 18. Käytä hylsyä nro 18. Käytä momenttiavainta. Kiristä sitä 82 Nm vääntömomentilla.
Vaihe 68
Irroita varren alapuolella oleva tuki.
Vaihto: jousijalan tukilaakeri – BMW E82. AUTODOCin asiantuntijat suosittelevat:
Laske hydraulista vaihteistonostinta vähitellen ilman nykäisyjä, jotta et vaurioita yksiköiden mekanismeja.
Vaihe 69
Kiristä kiinnitysmutteri, joka yhdistää raidetangon pään olka-akseliin. Käytä hylsyä nro 21. Käytä momenttiavainta. Kiristä sitä 165 Nm vääntömomentilla.
AUTODOC suosittelee:
Tärkeää! Varmista, että käytät uusia kiinnikkeitä.
Kiristä kiinnike, joka yhdistää kallistuksenvakaajan joustintukeen. Käytä yhdistelmäavainta nro 18. Käytä hylsyä nro 15. Käytä momenttiavainta. Kiristä sitä 58 Nm vääntömomentilla.
Vaihe 74
Käsittele kaikki tukivarren jouset. Käsittele iskunvaimentimen kiinnikkeet. Käytä kuparitahnaa.
Vaihe 75
Käsittele jarrulevyn ja pyörän vanteen kosketuspinta. Käytä kuparitahnaa.
Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi
Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja
Asenna AUTODOC CLUB -sovellus!
Henkilökohtainen autokulujen hallinta, huoltovinkkejä, muistutuksia tulevista ajanvarauksista ja huoltoväleistä, tee se itse -korjausohjeita - kaikki tämä puhelimellasi.
Skannaa
Voit ladata sovelluksen:
- skannaamalla QR-koodi
- lataa App Storesta
- lataa Google Playsta
BMW 1 Coupe (E82) vinkkejä ja temppuja
Näytä lisää
Käynnistysmoottorin tarkistus ilman sen poistamista | AUTODOCin vinkit
Mitä tehdä, jos TPMS-valo palaa | AUTODOCin vinkit
3 asiaa, jotka aiheuttavat moottorivaurioita | AUTODOCin vinkit
Kuinka kiillottaa renkaat | AUTODOCin vinkit
BMW 1 SERIES -autojen yleisimmin vaihdetut auton osat