Tärkeää!
Näitä vaihtoon liittyviä ohjeita ei voida soveltaa:
SEAT Altea XL (5P5, 5P8) 1.6, SEAT Altea XL (5P5, 5P8) 2.0 FSI, SEAT Altea XL (5P5, 5P8) 1.9 TDI, SEAT Altea XL (5P5, 5P8) 2.0 TDI 16V, SEAT Altea XL (5P5, 5P8) 2.0 TDI, SEAT Altea XL (5P5, 5P8) 2.0 TDI, SEAT Altea XL (5P5, 5P8) 1.8 TFSI, SEAT Altea XL (5P5, 5P8) 1.4 TSI, SEAT Altea XL (5P5, 5P8) 2.0 TFSI 4x4, SEAT Altea XL (5P5, 5P8) 2.0 TDI 4x4, SEAT Altea XL (5P5, 5P8) 1.4 16V, SEAT Altea XL (5P5, 5P8) 2.0 TDI, SEAT Altea XL (5P5, 5P8) 2.0 TDI 4x4, SEAT Altea XL (5P5, 5P8) 1.6 Multifuel, SEAT Altea XL (5P5, 5P8) 1.6 TDI, SEAT Altea XL (5P5, 5P8) 1.2 TSI, SEAT Altea XL (5P5, 5P8) 1.9 TDI, SEAT Altea XL (5P5, 5P8) 1.6 LPG, SEAT Altea XL (5P5, 5P8) 2.0 TFSI 4x4, SEAT Altea XL (5P5, 5P8) 1.6 TDI, SEAT Altea XL (5P5, 5P8) 2.0 TFSI, SEAT Altea XL (5P5, 5P8) 2.0 TDI 16V 4x4, SEAT Altea XL (5P5, 5P8) 1.9 TDI 4x4 Näytä lisää

Työvaiheet saattavat vaihdella hieman auton rakenteen perusteella.

Tällä videolla näytetään samanlaisen auton osan vaihtotoimenpide toisessa ajoneuvossa

Kaikki vaihdettavat osat – Iskunvaimentimet Altea XL (5P5, 5P8) -malliin ja muihin SEAT-malleihin
Kuinka vaihtaa Iskunvaimennin Seat Altea XL 1.9 TDI -malliin – vaiheittaiset ohjeet yksinkertaiseen autonkorjaukseen Iskunvaimennin
Kuinka vaihtaa Joustintuki Seat Altea XL 1.9 TDI -malliin – vaiheittaiset ohjeet yksinkertaiseen autonkorjaukseen Joustintuki
Työkalut
Vaihto: joustintuen – SEAT ALTEA XL (5P5, 5P8). Tarvitsemasi työkalut:
Teräsharja
WD-40-monitoimiaine
Jarrunpuhdistusaine
Keraaminen tahna
Kuparitahna
Momenttiavain
Yhdistelmäavain nro 10
Yhdistelmäavain nro 18
Hylsyavain nro 10
Hylsyavain nro 13
Hylsyavain nro 16
Hylsyavain nro 18
12-kulmainen hylsy nro 24
21 mm iskunvaimentimen mutterin hylsy
XZN-hylsy nro 6
XZN-hylsy nro 14
Iskunvaimentimen hylsy
Torx-kärkihylsy T30
Kuusiokolokärki nro H6
Kuusiokolokärki nro H7
Vannehylsy nro 17
Kiintolenkkiavain
Kierreleuan väännin
Vaihteistonostin
Lokasuojan suojapeite
Jarrukiila
Vaihto: joustintuen – SEAT ALTEA XL (5P5, 5P8). AUTODOCin asiantuntijat suosittelevat:
  • Molemmat etujousituksen joustintuet täytyy vaihtaa yhtä aikaa.
  • Etujousituksen oikea ja vasen joustintuki vaihdetaan samalla tavalla.
  • Huom! Kaikki työ SEAT ALTEA XL (5P5, 5P8) -auton parissa – tulee tehdä moottorin ollessa sammutettuna.
Suorita vaihto seuraavassa järjestyksessä:
  1. Vaihe 1
    Avaa konepelti.
    Vaihe 2
    Käytä suojapeitettä suojaamaan auton maalipinta ja muoviset osat.
    Vaihe 3
    Kuinka vaihtaa Iskunvaimentimet SEAT ALTEA -autoon - ilmaiset PDF- ja video-oppaat
    Puhdista muovipaneelin kiinnikkeet. Käytä teräsharjaa. Levitä WD-40-monitoimiainetta.
  2. Vaihe 4
    Kuinka vaihtaa SEAT ALTEA -auton Iskunvaimentimet – vaiheittaiset ohjekirjat ja video-oppaat
    Kierrä irti muovipaneelin kiinnikkeet. Käytä Torx-avainta T30. Käytä kiintolenkkiavainta.
  3. Vaihe 5
    SEAT ALTEA Iskunvaimentimet vaihto: ilmaiset korjaamokäsikirjat
    Poista kumiliuska.
  4. Vaihe 6
    Vaihtaa Iskunvaimentimet itse SEAT ALTEA -autoon
    Poista muovipaneeli.
  5. Vaihe 7
    Kuinka poistaa SEAT ALTEA -auton Iskunvaimentimet - helposti seurattavat online-ohjeet
    Puhdista iskunvaimentimen ylätuen kiinnikkeet. Käytä teräsharjaa. Levitä WD-40-monitoimiainetta.
  6. Vaihe 8
    Kuinka vaihtaa Iskunvaimentimet SEAT ALTEA -autoon: lataa PDF-oppaat ja video-ohjeet
    Löysää joustintuen ylemmät kiinnikkeet. Käytä hylsyä nro 13. Käytä kiintolenkkiavainta.
  7. Vaihe 9
    Tue pyörät kiiloilla.
    Vaihe 10
    Kuinka vaikeaa on tehdä itse: Iskunvaimentimet-osien vaihto SEAT ALTEA -autoon - lataa kuvitettu opas
    Löysää vetoakselin mutteri. Käytä 12-kulmaista hylsyä nro 24. Käytä kierreleuan väännintä.
  8. Vaihe 11
    SEAT ALTEA -auton Iskunvaimentimet: vaihe-vaiheelta -vaihto-opas
    Löysää pyörän asennuspultteja. Käytä vannehylsyä nro 17.
  9. Vaihe 12
    Nosta autoa.
    Vaihto: joustintuen – SEAT ALTEA XL (5P5, 5P8). Ammattilaiset suosittelevat:
    Jos käytät tunkkia, varmista, että se on tasaisella alustalla, jolla ei ole lainkaan epätasaisuuksia.Varmista, että tuet auton lisäksi autopukeilla.
    Vaihe 13
    Kuinka kauan vaihtaminen kestää: Iskunvaimentimet SEAT ALTEA -autoon - informatiivinen PDF-käsikirja
    Ruuvaa pyöränpultit irti.
    AUTODOC suosittelee:
    Varoitus! Vammojen välttämiseksi pidä pyörää kiinni, kun ruuvaat kiinnityspultit irti. SEAT ALTEA XL (5P5, 5P8)
  10. Vaihe 14
    SEAT ALTEA Iskunvaimentimet vaihto: online-oppaat ja video-oppaat
    Irrota pyörä.
  11. Vaihe 15
    Vaihtaa Iskunvaimentimet itse SEAT ALTEA -autoon
    Puhdista kiinnike, joka yhdistää kallistuksenvakaajan yhdystangon joustintukeen. Käytä teräsharjaa. Levitä WD-40-monitoimiainetta.
  12. Vaihe 16
    SEAT ALTEA -auton Iskunvaimentimet: tee se itse -korjaamokäsikirja
    Ruuvaa irti kiinnike, joka yhdistää kallistuksenvakaajan joustintukeen. Käytä yhdistelmäavainta nro 18. Käytä XZN-hylsyä nro 6. Käytä kiintolenkkiavainta.
  13. Vaihe 17
    Kuinka vaihtaa Iskunvaimentimet SEAT ALTEA -autoon - vinkkejä
    Irroita kallistuksenvakaajan yhdystanko.
  14. Vaihe 18
    Vaiheittaiset suositukset SEAT ALTEA -auton Iskunvaimentimet-osien tee se itse -vaihtoon
    Irroita ABS-anturin johdot.
  15. Vaihe 19
    Tee se itse -vaihto: SEAT Altea XL (5P5, 5P8) 2.0 TDI 16V 2020 -auton Iskunvaimentimet - online-opas
    Puhdista kiinnike, joka yhdistää jarruletkun pidikkeen joustintukeen. Käytä teräsharjaa. Levitä WD-40-monitoimiainetta.
  16. Vaihe 20
    Kuinka vaihtaa Iskunvaimentimet SEAT ALTEA -autoon - ilmaiset PDF- ja video-oppaat
    Kierrä irti kiinnike, joka yhdistää jarruletkun pidikkeen joustintukeen. Käytä yhdistelmäavainta nro 10.
  17. Vaihe 21
    Kuinka vaihtaa SEAT ALTEA -auton Iskunvaimentimet – vaiheittaiset ohjekirjat ja video-oppaat
    Poista jarruletkun pidike.
  18. Vaihe 22
    SEAT ALTEA Iskunvaimentimet vaihto: ilmaiset korjaamokäsikirjat
    Puhdista joustintuen ja olka-akselin yhdistävän alempi kiinnike. Käytä teräsharjaa. Levitä WD-40-monitoimiainetta.
  19. Vaihe 23
    Vaihtaa Iskunvaimentimet itse SEAT ALTEA -autoon
    Irrota alempi kiinnike, joka yhdistää joustintuen ohjausniveleen. Käytä hylsyä nro 18. Käytä XZN-hylsyä nro 14. Käytä kiintolenkkiavainta.
    AUTODOC suosittelee:
    Tärkeää! Pidä joustintukea kiinni, kun ruuvaat kiinnityspultit irti. SEAT ALTEA XL (5P5, 5P8)
  20. Vaihe 24
    Kuinka poistaa SEAT ALTEA -auton Iskunvaimentimet - helposti seurattavat online-ohjeet
    Irrota kiinnityspultti.
  21. Vaihe 25
    Kuinka vaihtaa Iskunvaimentimet SEAT ALTEA -autoon: lataa PDF-oppaat ja video-ohjeet
    Puhdista kiinnikkeet, jotka yhdistävät pallonivelen jousituksen ohjausvarteen. Käytä teräsharjaa. Levitä WD-40-monitoimiainetta.
  22. Vaihe 26
    Kuinka vaikeaa on tehdä itse: Iskunvaimentimet-osien vaihto SEAT ALTEA -autoon - lataa kuvitettu opas
    Kierrä pallonivelen ja tukivarren yhdistävät kiinnikkeet irti. Käytä hylsyä nro 16. Käytä kiintolenkkiavainta.
  23. Vaihe 27
    SEAT ALTEA -auton Iskunvaimentimet: vaihe-vaiheelta -vaihto-opas
    Irrota pallonivel tukivarresta.
  24. Vaihe 28
    Ruuvaa irti kiinnikkeet, jotka kiinnittävät vetoakselin pyörännapaan.
    Vaihe 29
    Kuinka kauan vaihtaminen kestää: Iskunvaimentimet SEAT ALTEA -autoon - informatiivinen PDF-käsikirja
    Irrota kiinnityspultti.
  25. Vaihe 30
    SEAT ALTEA Iskunvaimentimet vaihto: online-oppaat ja video-oppaat
    Irrota vetoakseli olka-akselista.
    Vaihto: joustintuen – SEAT ALTEA XL (5P5, 5P8). Vinkki:
    Varmista, että vetoakseli on kuormitettuna (kun autoa on nostettu tunkilla).
  26. Vaihe 31
    Vaihtaa Iskunvaimentimet itse SEAT ALTEA -autoon
    Tue olka-akseli. Käytä vaihteistonostinta.
  27. Vaihe 32
    SEAT ALTEA -auton Iskunvaimentimet: tee se itse -korjaamokäsikirja
    Vapauta alempi kiinnike, joka yhdistää joustintuen ohjausniveleen. Käytä tähän tarkoitettua hylsyä irrottaaksesi iskunvaimentimen.
  28. Vaihe 33
    Kuinka vaihtaa Iskunvaimentimet SEAT ALTEA -autoon - vinkkejä
    Irroita olkaakseli iskunvaimentimesta.
  29. Vaihe 34
    Vaiheittaiset suositukset SEAT ALTEA -auton Iskunvaimentimet-osien tee se itse -vaihtoon
    Ruuvaa irti joustintuen ylemmät kiinnikkeet.
    AUTODOC suosittelee:
    SEAT ALTEA XL (5P5, 5P8) – Vammojen välttämiseksi pidä joustintukea kiinni, kun ruuvaat kiinnityspultit irti.
  30. Vaihe 35
    Tee se itse -vaihto: SEAT Altea XL (5P5, 5P8) 2.0 TDI 16V 2020 -auton Iskunvaimentimet - online-opas
    Irroita joustintuki.
  31. Vaihe 36
    Kuinka vaihtaa Iskunvaimentimet SEAT ALTEA -autoon - ilmaiset PDF- ja video-oppaat
    Aseta joustintuki jousipuristintyökaluun.
    AUTODOC suosittelee:
    Huomaa että jousenpuristinta käyttäessä käämijousten tulee olla tiukasti kiinni, painaen jousta molemmin puolin.Varmista että jousi on pidikkeessään oikeassa asennossa.Varmista että käämijouset menivät tiukasti lukon sisälle.
  32. Vaihe 37
    Kuinka vaihtaa SEAT ALTEA -auton Iskunvaimentimet – vaiheittaiset ohjekirjat ja video-oppaat
    Purista jousi.
  33. Vaihe 38
    SEAT ALTEA Iskunvaimentimet vaihto: ilmaiset korjaamokäsikirjat
    Puhdista joustintuen männänvarsi. Käytä teräsharjaa. Levitä WD-40-monitoimiainetta.
  34. Vaihe 39
    Vaihtaa Iskunvaimentimet itse SEAT ALTEA -autoon
    Irroita joustintuen kiertokangen mutteri. Käytä 21 mm iskunvaimentimen mutterin hylsyä. Käytä kuusiokoloavainta nro H7. Käytä kiintolenkkiavainta.
  35. Vaihe 40
    Kuinka poistaa SEAT ALTEA -auton Iskunvaimentimet - helposti seurattavat online-ohjeet
    Poista ylempi joustintukilaakeri yhdessä pohjaanlyöntikumin kanssa.
  36. Vaihe 41
    Kuinka vaihtaa Iskunvaimentimet SEAT ALTEA -autoon: lataa PDF-oppaat ja video-ohjeet
    Vapauta kierrejousi.
  37. Vaihe 42
    Kuinka vaikeaa on tehdä itse: Iskunvaimentimet-osien vaihto SEAT ALTEA -autoon - lataa kuvitettu opas
    Irroita jousi.
  38. Vaihe 43
    SEAT ALTEA -auton Iskunvaimentimet: vaihe-vaiheelta -vaihto-opas
    Poista pölysuoja.
    AUTODOC suosittelee:
    Vaihto: joustintuen – SEAT ALTEA XL (5P5, 5P8). Tarkista huolellisesti iskunvaimentimen kiinnitys, suojakumi ja pohjaanlyöntikumi. Vaihda ne tarvittaessa.
  39. Vaihe 44
    Kuinka kauan vaihtaminen kestää: Iskunvaimentimet SEAT ALTEA -autoon - informatiivinen PDF-käsikirja
    Irrota vanha iskunvaimennin hydraulisesta kierrejousipuristimesta.
  40. Vaihe 45
    SEAT ALTEA Iskunvaimentimet vaihto: online-oppaat ja video-oppaat
    Laita uusi iskunvaimennin hydrauliseen kierrejousipuristimeen.
    AUTODOC suosittelee:
    Pumppaa uutta iskunvaimenninta manuaalisesti 3-5 kertaa ennen sen asentamisesta.
  41. Vaihe 46
    Vaihtaa Iskunvaimentimet itse SEAT ALTEA -autoon
    Aseta jousi iskunvaimentimeen.
  42. Vaihe 47
    SEAT ALTEA -auton Iskunvaimentimet: tee se itse -korjaamokäsikirja
    Purista jousi.
  43. Vaihe 48
    Kuinka vaihtaa Iskunvaimentimet SEAT ALTEA -autoon - vinkkejä
    Asenna pölysuoja.
  44. Vaihe 49
    Vaiheittaiset suositukset SEAT ALTEA -auton Iskunvaimentimet-osien tee se itse -vaihtoon
    Asenna ylempi joustintukilaakeri yhdessä pohjaanlyöntikumin kanssa.
  45. Vaihe 50
    Tee se itse -vaihto: SEAT Altea XL (5P5, 5P8) 2.0 TDI 16V 2020 -auton Iskunvaimentimet - online-opas
    Kiristä iskunvaimentimen männänvarren mutteri. Käytä 21 mm iskunvaimentimen mutterin hylsyä. Käytä kuusiokoloavainta nro H6. Käytä momenttiavainta. Kiristä sitä 60 Nm vääntömomentilla.
    Vaihto: joustintuen – SEAT ALTEA XL (5P5, 5P8). Vinkki:
    Tarkista, että jousi on asetettu oikein. Se ei saa olla väärässä asennossa.
  46. Vaihe 51
    Kuinka vaihtaa Iskunvaimentimet SEAT ALTEA -autoon - ilmaiset PDF- ja video-oppaat
    Lopeta jousen painaminen.
  47. Vaihe 52
    Kuinka vaihtaa SEAT ALTEA -auton Iskunvaimentimet – vaiheittaiset ohjekirjat ja video-oppaat
    Käsittele jousijalka. Käytä kuparitahnaa.
  48. Vaihe 53
    SEAT ALTEA Iskunvaimentimet vaihto: ilmaiset korjaamokäsikirjat
    Poista asennettu joustintuki.
  49. Vaihe 54
    Vaihtaa Iskunvaimentimet itse SEAT ALTEA -autoon
    Puhdista joustintuen asennuspaikat. Käytä teräsharjaa. Levitä WD-40-monitoimiainetta.
  50. Vaihe 55
    Kuinka poistaa SEAT ALTEA -auton Iskunvaimentimet - helposti seurattavat online-ohjeet
    Puhdista vetoakselin CV-nivelen urat. Käytä teräsharjaa. Levitä WD-40-monitoimiainetta.
  51. Vaihe 56
    Kuinka vaihtaa Iskunvaimentimet SEAT ALTEA -autoon: lataa PDF-oppaat ja video-ohjeet
    Käsittele vetoakselin vakionopeusnivelen uria. Käytä kuparitahnaa.
Oliko tästä ohjekirjasta hyötyä?
Arvioi tämä ohjekirja asteikolla 1 - 5. Älä epäröi ottaa meihin yhteyttä, jos sinulla on kysyttävää.
Käyttäjää äänesti – 0
Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja

Asenna AUTODOC CLUB -sovellus!
Henkilökohtainen autokulujen hallinta, huoltovinkkejä, muistutuksia tulevista ajanvarauksista ja huoltoväleistä, tee se itse -korjausohjeita - kaikki tämä puhelimellasi.
Korvata SEAT Altea XL (5P5, 5P8) Iskunvaimentimet itse - skannaa QR-koodi ja lataa AUTODOC CLUB -sovellus!
Skannaa

Voit ladata sovelluksen:

  • - skannaamalla QR-koodi
  • - lataa App Storesta
  • - lataa Google Playsta
SEAT Altea XL (5P5, 5P8) Iskunvaimentimet vaihtaminen - online-opas
SEAT Altea XL (5P5, 5P8) vinkkejä ja temppuja
Näytä lisää
  • Kuinka vaihtaa Iskunvaimentimet SEAT Altea XL (5P5, 5P8) 2.0 TDI 16V - vaihto nõuanded
    3 asiaa, jotka on hyvä tietää ennen kesärenkaiden ostamista | AUTODOCin vinkit
  • Vaihtaa Iskarit Seat Altea XL 1.9 TDI - vaihtovinkit
    Asioita, joita ei koskaan tulisi tehdä manuaalivaihteistolla | AUTODOCin vinkit
  • Huolto vinkit - SEAT Altea XL (5P5, 5P8) 1.6 TDI Iskari vaihto-opas
    6 parasta tuotetta autosi parantamiseen | AUTODOCin vinkit
  • Heilahduksenvaimennin Seat Altea XL vaihto - ilmaiseksi videovinkkejä
    5 autovinkkiä talvipäivän varalle | AUTODOCin vinkit

Ammattimaiset oppaat yleisimmille SEAT-malleille