Kysy kysymyksiä tai jaa korjauskokemuksesi autofoorumilla. Tilaa päivitykset, jotta et missaa uusia oppaita.
Voit ladata sovelluksen:
Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja
Mitä komponentteja kuuluu autojen iskunvaimennusjärjestelmään?
Iskunvaimennusjärjestelmässä on jousia, joustintukia, holkkeja ja iskunvaimentimia. Jälkimmäiset voivat olla monotube tai twin-tube - tyyppisiä, hydraulisia (öljyiskunvaimentimet) tai kaasuladattuja ilman säädettävää vaimennusta, tai sen kanssa. Iskunvaimennuksen sauvat ovat suojattuja pölysuojilla. Säädettävät komponentit ovat varustettuja pyörien suuntauspultilla. Ilmajousitus sisältää tilakytkimen, kompressorin ja ilmapalkeet. Jousityypin jousituksessa iskunvaimennuksen tarjoavat lehtijouset.
Kuinka iskunvaimennusjärjestelmä toimii?
Iskunvaimennusjärjestelmä vähentää auton korin tärinää ja imee itseensä iskuja. Ajettaessa epätasaisuuksien yli tiellä, jouset puristuvat ja vapautuvat, taaten jatkuvan pyörien kosketuksen tiehen. Mäntä liikkuu iskunvaimentimen sisällä, keräten hydraulista painetta ja luoden tarpeellisen vastuksen iskunvaimentamiseen. Elastiset ilmapalkeet imevät itseensä iskuja muuttamalla muotoaan maavaran mukaisesti. Lehtijouset puristuvat tai vapautuvat riippuen auton kuormituksesta, tuoden lievää pehmennystä.
Mitä iskunvaimennusjärjestelmän korjaus sisältää?
Voit vaihtaa useimmat iskunvaimennusjärjestelmän osat itse. Ne tulisi asentaa pareissa akselilla, vaikka vain toinen niistä olisi viallinen. Ensin auto tulee tunkata ja sitten poistaa pyörät. Kaikki asennuskannat ja ohjurit tulisi puhdistaa, ja itse kiinnike, pölysuojat ja pohjaanlyöntikumi vaihtaa tarvittaessa. Purkaaksesi jousen, tarvitaan erityistä jousipuristinta. Ennen uuden iskunvaimentimen asentamista se tulee puristaa manuaalisesti 3–5 kertaa.