Korvata Iskunvaimentimet itse

Vaihda Iskunvaimentimet itse - ohjeet ja ohjevideot

Hyödylliset ohjeet ja vinkit, kuinka vaihdat Iskunvaimentimet
Merkki
Malli
Autonosakategoria
Iskunvaimentimet vaihtaminen: video-oppaat

Katsotuimmat auton korjauksen ohjevideot

  • Iskarit vaihto itse - video verkossa
    Kuinka vaihtaa Takaiskunvaimentimet VOLVO S60 merkkiseen autoon [OHJEVIDEO]
  • Takaiskunvaimennin ja etuiskunvaimennin asennus itse opetusvideo TOYOTA COROLLA
    Ohjevideo: Kuinka vaihtaa takaiskunvaimentimet TOYOTA COROLLA E120 merkkiseen autoon
  • Kuinka ja milloin vaihtaa Iskarit FORD MONDEO III Saloon (B4Y): opetusvideo
    Kuinka vaihtaa Takaiskunvaimentimet FORD MONDEO 3 merkkiseen autoon [OHJEVIDEO]
  • Takaiskunvaimennin ja etuiskunvaimennin irrottaminen käsikirja verkossa
    Opetusvideo: BMW 3 E46 takaiskunvaimentimet vaihto opas ja ohje | Autodoc
  • Iskunvaimennin vaihtaa VW vinkit
    Kuinka vaihtaa takaiskunvaimentimet VW PASSAT B5+ merkkiseen autoon [Ohjevideo]
  • Tutustu kuinka ratkaista ongelma Iskunvaimennin RENAULT: video-opas
    Ohjevideo: Kuinka vaihtaa Etuiskunvaimentimet RENAULT CLIO 2 merkkiseen autoon
  • Iskarit vaihto itse - video verkossa
    Kuinka vaihtaa Takaiskunvaimentimet SKODA OCTAVIA 1U merkkiseen autoon [Ohjevideo]
  • Takaiskunvaimennin ja etuiskunvaimennin asennus itse opetusvideo PEUGEOT 307
    Kuinka vaihtaa etuiskunvaimentajat ja niiden kiinnikkeet PEUGEOT 307 merkkiseen autoon [OHJEVIDEO]
  • Kuinka ja milloin vaihtaa Iskarit MERCEDES-BENZ E-CLASS (W124): opetusvideo
    Ohjevideo: Kuinka vaihtaa Takaiskunvaimentimet MERCEDES-BENZ E W124 merkkiseen autoon
  • Takaiskunvaimennin ja etuiskunvaimennin irrottaminen käsikirja verkossa
    Ohjevideo: Kuinka vaihtaa Etuiskunvaimentimet OPEL ASTRA G merkkiseen autoon
  • Iskunvaimennin vaihtaa VW vinkit
    Kuinka vaihtaa Takaiskunvaimentimet VW GOLF 4 merkkiseen autoon [OHJEVIDEO]
  • Tutustu kuinka ratkaista ongelma Iskunvaimennin VW: video-opas
    Kuinka vaihtaa Etuiskunvaimentimet VW GOLF 4 merkkiseen autoon [OHJEVIDEO]
  • Kuinka vaihtaa jousijalan tukilaakeri, etuiskunvaimentimet OPEL CORSA C merkkiseen autoon OHJEVIDEO
    Kuinka vaihtaa jousijalan tukilaakeri, etuiskunvaimentimet OPEL CORSA C merkkiseen autoon OHJEVIDEO
  • Kuinka vaihtaa takaiskunvaimentimet MERCEDES-BENZ E W210 merkkiseen autoon OHJEVIDEO | AUTODOC
    Kuinka vaihtaa takaiskunvaimentimet MERCEDES-BENZ E W210 merkkiseen autoon OHJEVIDEO | AUTODOC
  • Kuinka vaihtaa Takaiskunvaimentimet FORD FOCUS 2 merkkiseen autoon [Ohjevideo]
    Kuinka vaihtaa Takaiskunvaimentimet FORD FOCUS 2 merkkiseen autoon [Ohjevideo]
  • Opetusvideo: RENAULT SCENIC 2 Takaiskunvaimentimet vaihto opas ja ohje | Autodoc
    Opetusvideo: RENAULT SCENIC 2 Takaiskunvaimentimet vaihto opas ja ohje | Autodoc
Haluatko lisää hyödyllistä tietoa?

Kysy kysymyksiä tai jaa korjauskokemuksesi autofoorumilla. Tilaa päivitykset, jotta et missaa uusia oppaita.

Asenna AUTODOC CLUB -sovellus!
Henkilökohtainen autokulujen hallinta, huoltovinkkejä, muistutuksia tulevista ajanvarauksista ja huoltoväleistä, tee se itse -korjausohjeita - kaikki tämä puhelimellasi.
Google Play AUTODOC CLUB-sovellus
App Store AUTODOC CLUB-sovellus
Opetus Iskunvaimentimet vaihdat - skannaa QR-koodi
Skannaa

Voit ladata sovelluksen:

  • - skannaamalla QR-koodi
  • - lataa App Storesta
  • - lataa Google Playsta
Iskunvaimentimet vianetsintäopas itse
Auton huolto-ohjeita
Näytä lisää
  • Iskarit vaihtaminen ja paljon muuta - ilmaiseksi videovinkkejä
    Kuinka valita ja käyttää ajovalojen tiivistettä | AUTODOCIN vinkit
  • Takaiskunvaimennin ja etuiskunvaimennin vaihtovinkit
    6 vinkkiä, miten pidät automaattivaihteistosi hyvässä kunnossa I AUTODOC
  • Iskunvaimennin huolto vinkit
    Miten sinun ei pitäisi kiillottaa auton koria | AUTODOC
  • Iskarit vinkkejä huolto
    4 HELPPOA NIKSIÄ MOTORISTEILLE | AUTODOC

Korjaus- ja vaihto-ohjeet

Usein kysyttyjä kysymyksiä iskunvaimentimien vaihtamisesta

Kuinka tietää, ovatko iskunvaimentimet viallisia?

Tämän osoittavat muutokset auton käytöksessä ajon aikana. Kuulet nakutusta ja tietynlaisia kolisevia ääniä jousituksesta, ja auton kori voi heilua puolelta toiselle, mikä on erityisesti huomattavaa huonolaatuisilla teillä. Auton hallittavuus heikentyy, jarrutusmatka kasvaa ja ajoneuvo luistaa kaarteisiin ajettaessa. Jos epäilet vikaa, iskunvaimentimet tulee tarkistaa. Ne vioittuvat usein tiiviyden menetyksen vuoksi, jonka mukana tulee öljytahroja niiden pinnalle. Jos vuotoja ei näy, tulee auto viedä autokorjaamolle, sillä läpikotainen diagnostiikka on mahdollista vain erikoisvarusteilla.

On vaarallista käyttää autoa vuotavilla iskunvaimentimilla, sillä niiden sisällä olevat öljy ja kaasu tekevät vaimennuksen. Jos kotelon kunto heikentyy, komponentti menettää käyttökuntonsa. Huomaa, että pieni määrä öljykondensaatiota komponentin kotelossa ei tarkoita, että se olisi viallinen: kun yksikkö on käynnissä, öljyä päätyy tankoon, mikä on välttämätöntä tiivisteen voitelulle. Tuloksena iskunvaimentimen pölysuojan alle ilmestyy öljysumua, joka peittää tasaisesti osien pinnan. Kondensaatiota kerääntyy sitten myös kotelolle.

Voiko autoa käyttää, jonka iskunvaimentimet ovat hajonneet?

On erittäin epäsuositeltavaa käyttää autoa, kun nämä komponentit ovat viallisia, sillä se vaikuttaa suoraan tieliikenneturvallisuuteen. Esimerkiksi töyssyjen yli ajettaessa huonon iskunvaimentimen omaava pyörä menettää jatkuvasti kosketusta tiehen. Painopisteen muutoksesta johtuen auto menettää vakautensa kulmissa. Ajomukavuus vähenee myös. Käyttökoneiston komponenttien rasitus kasvaa moninkertaiseksi, mikä johtaa niiden ennenaikaiseen kulumiseen. Jarrutusmatka pitenee, erityisesti lukkiutumattoman jarrujärjestelmän sisältävissä autoissa. Tämä järjestelmä ajonvakautusjärjestelmän lisäksi voi toimia vikojen kanssa. Vesiliirtoa tapahtuu matalammissa nopeuksissa kuin tavallisesti.

Voinko vaihtaa iskunvaimennin itse?

Käyttämällä AUTODOC CLUBin korjausoppaita, voit tehdä iskunvaimentimien vaihdon itse. Tähän tarvitset pyöräkiilat, tunkin, sarjan avaimia sekä metalliharjan koneistojen liasta puhdistamiseen, sekä läpäisevää öljyä kiinni juuttuneiden kiinnikkeiden löysentämiseen. Etsi tarkat ohjeet juuri sinun automalliisi video-oppaistamme.

Iskunvaimentimet vaihdetaan heti, kun ne alkavat toimimaan väärin. Jotkut valmistajat suosittelevat komponenttien vaihtamista 80 000 kilometrin jälkeen, mutta nämä osat voivat kestää pidempäänkin, jos niitä käytetään varovaisesti ja vain hyvälaatuisilla teillä.

Mikä johtaa iskunvaimentimien vioittumiseen?

Tuotteen tiiviste-elementit heikentyvät, kuluvat ja halkeavat ajan kuluessa, mikä johtaa komponentin tiiviyden menetykseen. Tanko syöpyy kosteuden ja lian vaikutuksesta. Rikkoutunut pölysuoja vaikuttaa tuotteen kulumiseen, sillä koskevat osat hankautuvat altistuessaan lialle. Jos ajoneuvoa käytetään huonolaatuisilla teillä, venttiilimekanismit yksikön sisällä voivat vääntyä liiallisesta rasituksesta. Komponentit vioittuvat usein mekaanisista vaurioista johtuen. Esimerkiksi kotelo voi vääntyä helposti osuttuaan kiveen tai toiseen kiinteään objektiin, mikä on erityisen vaarallista yksiputkisille iskunvaimentimille, sillä se voi johtaa männänvarren kiinnijuuttumiseen.

Voiko iskunvaimentimia korjata?

Ei, komponentteja ei voi korjata. Ne tulisi vaihtaa, jos ne toimivat huonosti. Siihen kuluu yleensä noin 1 - 5 tuntia per akseli. Tämän jälkeen pyörät tulisi suunnata.

Voinko vaihtaa vain yhden iskunvaimentimen?

Et voi. Tuotteet tulisi vaihtaa pareissa akselilla. Uusien ja käytettyjen osien ominaisuudet eroavat toisistaan, vaikka käytetyt toimisivatkin oikein. Täten vain yhden komponentin vaihto johtaa epävakaaseen jousitukseen, mikä voi taas johtaa heikentyneeseen hallittavuuteen ja heikentyneeseen ajoturvallisuuteen. Sinun ei kuitenkaan tarvitse vaihtaa iskunvaimentimia etu- ja taka-akseleilta samaan aikaan, ellei ajoneuvon jousitusta viritetä.

Tekevätkö uudet iskunvaimentimet ajosta sulavamman?

Kyllä, sillä auton kori heiluu vähemmän puolelta toiselle töyssyjen yli ajettaessa. Myös ajoneuvon vakaus paranee. Huomaa: ajoneuvon sulavaan kyytiin vaikuttaa sekä iskunvaimentimien kunto, että niiden jäykkyyden taso. Jos asennat jäykemmät urheilukomponentit tavallisten sijasta, niillä voi olla negatiivinen vaikutus ajomukavuuteen. Sulava kyyti riippuu pääasiassa kierrejousten kunnosta ja jäykkyydestä. Täten pehmeät jouset ja iskunvaimentimet tulisi asentaa, jotta voitaisiin taata maksimaalinen mukavuus ja sulava kyyti.