
Voit ladata sovelluksen:
Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja
Kuinka tietää, ovatko iskunvaimentimet viallisia?
Tämän osoittavat muutokset auton käytöksessä ajon aikana. Kuulet nakutusta ja tietynlaisia kolisevia ääniä jousituksesta, ja auton kori voi heilua puolelta toiselle, mikä on erityisesti huomattavaa huonolaatuisilla teillä. Auton hallittavuus heikentyy, jarrutusmatka kasvaa ja ajoneuvo luistaa kaarteisiin ajettaessa. Jos epäilet vikaa, iskunvaimentimet tulee tarkistaa. Ne vioittuvat usein tiiviyden menetyksen vuoksi, jonka mukana tulee öljytahroja niiden pinnalle. Jos vuotoja ei näy, tulee auto viedä autokorjaamolle, sillä läpikotainen diagnostiikka on mahdollista vain erikoisvarusteilla.
On vaarallista käyttää autoa vuotavilla iskunvaimentimilla, sillä niiden sisällä olevat öljy ja kaasu tekevät vaimennuksen. Jos kotelon kunto heikentyy, komponentti menettää käyttökuntonsa. Huomaa, että pieni määrä öljykondensaatiota komponentin kotelossa ei tarkoita, että se olisi viallinen: kun yksikkö on käynnissä, öljyä päätyy tankoon, mikä on välttämätöntä tiivisteen voitelulle. Tuloksena iskunvaimentimen pölysuojan alle ilmestyy öljysumua, joka peittää tasaisesti osien pinnan. Kondensaatiota kerääntyy sitten myös kotelolle.
Voiko autoa käyttää, jonka iskunvaimentimet ovat hajonneet?
On erittäin epäsuositeltavaa käyttää autoa, kun nämä komponentit ovat viallisia, sillä se vaikuttaa suoraan tieliikenneturvallisuuteen. Esimerkiksi töyssyjen yli ajettaessa huonon iskunvaimentimen omaava pyörä menettää jatkuvasti kosketusta tiehen. Painopisteen muutoksesta johtuen auto menettää vakautensa kulmissa. Ajomukavuus vähenee myös. Käyttökoneiston komponenttien rasitus kasvaa moninkertaiseksi, mikä johtaa niiden ennenaikaiseen kulumiseen. Jarrutusmatka pitenee, erityisesti lukkiutumattoman jarrujärjestelmän sisältävissä autoissa. Tämä järjestelmä ajonvakautusjärjestelmän lisäksi voi toimia vikojen kanssa. Vesiliirtoa tapahtuu matalammissa nopeuksissa kuin tavallisesti.
Voinko vaihtaa iskunvaimennin itse?
Käyttämällä AUTODOC CLUBin korjausoppaita, voit tehdä iskunvaimentimien vaihdon itse. Tähän tarvitset pyöräkiilat, tunkin, sarjan avaimia sekä metalliharjan koneistojen liasta puhdistamiseen, sekä läpäisevää öljyä kiinni juuttuneiden kiinnikkeiden löysentämiseen. Etsi tarkat ohjeet juuri sinun automalliisi video-oppaistamme.
Iskunvaimentimet vaihdetaan heti, kun ne alkavat toimimaan väärin. Jotkut valmistajat suosittelevat komponenttien vaihtamista 80 000 kilometrin jälkeen, mutta nämä osat voivat kestää pidempäänkin, jos niitä käytetään varovaisesti ja vain hyvälaatuisilla teillä.
Mikä johtaa iskunvaimentimien vioittumiseen?
Tuotteen tiiviste-elementit heikentyvät, kuluvat ja halkeavat ajan kuluessa, mikä johtaa komponentin tiiviyden menetykseen. Tanko syöpyy kosteuden ja lian vaikutuksesta. Rikkoutunut pölysuoja vaikuttaa tuotteen kulumiseen, sillä koskevat osat hankautuvat altistuessaan lialle. Jos ajoneuvoa käytetään huonolaatuisilla teillä, venttiilimekanismit yksikön sisällä voivat vääntyä liiallisesta rasituksesta. Komponentit vioittuvat usein mekaanisista vaurioista johtuen. Esimerkiksi kotelo voi vääntyä helposti osuttuaan kiveen tai toiseen kiinteään objektiin, mikä on erityisen vaarallista yksiputkisille iskunvaimentimille, sillä se voi johtaa männänvarren kiinnijuuttumiseen.
Voiko iskunvaimentimia korjata?
Ei, komponentteja ei voi korjata. Ne tulisi vaihtaa, jos ne toimivat huonosti. Siihen kuluu yleensä noin 1 - 5 tuntia per akseli. Tämän jälkeen pyörät tulisi suunnata.
Voinko vaihtaa vain yhden iskunvaimentimen?
Et voi. Tuotteet tulisi vaihtaa pareissa akselilla. Uusien ja käytettyjen osien ominaisuudet eroavat toisistaan, vaikka käytetyt toimisivatkin oikein. Täten vain yhden komponentin vaihto johtaa epävakaaseen jousitukseen, mikä voi taas johtaa heikentyneeseen hallittavuuteen ja heikentyneeseen ajoturvallisuuteen. Sinun ei kuitenkaan tarvitse vaihtaa iskunvaimentimia etu- ja taka-akseleilta samaan aikaan, ellei ajoneuvon jousitusta viritetä.
Tekevätkö uudet iskunvaimentimet ajosta sulavamman?
Kyllä, sillä auton kori heiluu vähemmän puolelta toiselle töyssyjen yli ajettaessa. Myös ajoneuvon vakaus paranee. Huomaa: ajoneuvon sulavaan kyytiin vaikuttaa sekä iskunvaimentimien kunto, että niiden jäykkyyden taso. Jos asennat jäykemmät urheilukomponentit tavallisten sijasta, niillä voi olla negatiivinen vaikutus ajomukavuuteen. Sulava kyyti riippuu pääasiassa kierrejousten kunnosta ja jäykkyydestä. Täten pehmeät jouset ja iskunvaimentimet tulisi asentaa, jotta voitaisiin taata maksimaalinen mukavuus ja sulava kyyti.