Kuusi parasta vetyautoa vuonna 2020

Kuusi parasta vetyautoa vuonna 2020

Polttomoottoriautojen suosio on laskussa ja varsinkin sähköautot ovat tällä hetkellä hypen keskiössä. Vähemmälle mediahuomiolle ovat jääneet vetyautot – harmi kyllä, sillä näistäkin autoista löytyy ensiluokkaisen tehokkaita, ympäristöystävällisiä ja tyylikkäitä yksilöitä. Suomessa tällaiset autot eivät ole vielä onnistuneet yleistymään, mutta jotkut ovat jopa povanneet vetyautojen olevan automaailman seuraava suuri mullistus. Esimerkiksi Kiina onkin jo satsannut voimakkaasti vetyautojen kehitykseen.

Tässä artikkelissa kerromme, miten polttokennoauto toimii ja mitkä ovat markkinoiden kuusi parasta vetyautoa vuonna 2020.

Miten polttokennoauto toimii

Miten polttokennoauto toimii

Polttokennoauto (näistä käytetään joskus myös lyhennettä FCEV, mikä tulee englannin sanoista full cell electric vehicle) käyttää vetyä polttoaineenaan. Käytännössä autoon tankataan vetyä. Moottorin käynnistyessä vety sekoittuu happeen auton polttokennossa, mikä johtaa kemialliseen reaktioon synnyttäen virtaa. Tämä virta muuttuu mekaaniseksi energiaksi ja liikuttaa autoa. Ero tavalliseen sähköautoon on siis, että polttomoottoriauto ei saa virtaansa akusta vaan tuottaa tarvitsemansa virran itse edellä mainitussa prosessissa. Kaikki tapahtuu hyvin hiljaisesti ja parasta on, että ainut päästö on silkkaa vettä. Täysin ympäristöystävällisiä vetyautot eivät kuitenkaan ole, sillä niiden tarvitsema vety syntyy reformoinnin tuloksena useimmiten maakaasusta. Tämä aiheuttaa hiilidioksidipäästöjä. Lisäksi maakaasun tuotanto ja kuljetus sekä siitä valmistettavan vedyn tuotanto aiheuttavat ympäristöpäästöjä.

Vetyauton toimintamatka yhdellä tankkauksella voi olla jopa 580 km, joten tässä suhteessa vetyautot eivät lainkaan jää kakkosiksi sähköautoille.

Vetyauton hyvät puolet

  • i Huippunopea tankkaus. Vedyn tankkaaminen kestää vain muutaman minuutin, eli saman verran kuin polttomoottoriauton tankkaus. Tässä asiassa vetyautot peittoavat sähköautot selvästi.
Huippunopea tankkaus
  • i Ympäristöystävällisyys. Vesi ja lämpö ovat ainoat varsinainen päästöt.
  • i Hiljaisuus. Sähköautojen tapaan vetyautot ovat äärimmäisen hiljaisia.
  • i Toimintamatka ei riipu sääolosuhteista. Sähköauton akku hiipuu nopeammin viileässä, mikä lyhentää niiden toimintamatkaa. Vetyautossa tällaista ongelmaa ei ole.

Vetyauton huonot puolet

  • i Tankkauspisteitä ei ole. Suomessa ei tällä hetkellä ole yhtään vetytankkausasemaa. Woikoski-yhtiön tankkausasemat Helsingissä ja Mäntyharjulla suljettiin alhaisen käyttöasteen vuoksi. Vedyn tankkauspisteiden puute estää myös vetyautojen yleistymisen. Sähköautoa taas pystyy lataamaan vaikka kodin pistorasiasta.
  • i Hinta. Vetyautot ovat polttomoottori-, sähkö- ja hybridiautoja kalliimpia. Hintaa nostaa myös se, että autoja valmistetaan vähän.
  • i Tuntemattomuus. Kuluttajat eivät juuri tunne vetyautoja, joten niiden kysyntä on vähäistä.
  • i Vedyn tuottamisen haitallisuus. Polttoaineena käytettävän vedyn tuotanto ei ole ympäristöystävällistä, joskin mahdollisuuksia tuottaa sitä ympäristöystävällisesti on olemassa.
  • i Tulenarkuus. Vety on bensiiniin verrattuna helposti syttyvää ja räjähdysaltista. Toisaalta vetytankit on suunniteltu erittäin tiiviiksi ja koviakin iskuja kestäviksi.

Kuusi parasta vetyautoa

1. Mercedes-Benz GLC F-CELL

Mercedes-Benz GLC F-CELL

Saksalaismerkki Mercedes-Benzin GLC F-CELL on itse asiassa plug-in-vetyhybridiauto, mikä tekee siitä ainutlaatuisen. Sen 13.5 kWh litiumioniakku on kuitenkin vaatimaton ja riittää vain 35 kilometrin matkalla, joten pääasiallisena polttoaineena toimii vety, jota auton säiliöihin mahtuu 4,4 kg. Auton moottori on 197 hv ja vääntömomentti 350 N∙m. Valmistajan ilmoittama toimintamatka on noin 400 km, joskin ADAC:in testeissä yhdellä tankillisella toimintamatka oli vain 290 kilometriä. Käytettävissä on neljä toimintatilaa: polttomoottoritila, hybriditila (polttomoottori ja akku molemmat käytössä), akkutila sekä lataustila, jossa akun latautuminen on pääsijalla.

Tällaisen auton hankkiminen on kuitenkin vaikeaa. Edes Saksassa malli ei ole vapaasti ostettavissa, vaan saatavilla ainoastaan leasing-autona. Lisäksi huhtikuussa 2020 Mercedes-Benz ilmoitti lopettavansa GLC F-CELL:in valmistuksen.

Hinta: ei myynnissä.

2. Hyundai Nexo

Hyundai Nexo

Eteläkorealaisen Hyundain etuvetoinen Nexo-vetyauto esiteltiin yleisölle tammikuussa 2018 ja saapui myyntiin saman vuoden kesällä. Se on suunniteltu Hyundain aiemman polttokennoauton ix35 FCEV:n pohjalta. Toisin kuin edellä mainittu GLC F-CELL, viisipaikkaista Nexoa myydään kuluttajille ympäri maailmaa. Auto on suhteellisen tehokas: ADAC:in testissä 1,2 kg vetyä riitti 540 kilometrin toimintamatkalle. Toimintamatka voi enimmillään olla peräti 610 km.

Tämän tyylikkään auton moottorin teho on 120 kW ja vääntömomentti 395 N∙m. Se kiihtyy nollasta sataan 9,2 sekunnissa. NCAP-törmäystestissä Nexo sai enimmäismäärän eli viisi tähteä kaikkien aikojen ensimmäisenä polttokennoautona.

Hinta: ei vielä hinnoiteltu Suomessa, valmistajan hinta-arvio 70 000 euroa.

3. Honda Clarity

Clarity on japanilaisen Hondan vety-, hybridi- ja sähköautosarjan nimi. Honda julkaisi ensimmäisen polttokennoautonsa Honda FCX Clarityn jo vuonna 2008 ja tämän konseptiauton tuotanto alkoi jo samana kesänä. Ensimmäisen erän autoja oli saatavilla leasingiin Yhdysvalloissa, Euroopassa ja Japanissa, mutta ne eivät saaneet tuulta alleen. Uudempaa, toisen sukupolven versiota autosta on jälleen ollut saatavilla vuodesta 2016 alkaen. Se on ensimmäinen polttokennosedan.

Honda Clarity FCEV kiihtyy nollasta sataan 9 sekunnissa. Sen toimintamatka kuuluu polttokennoautojen pisimpiin: valmistajan mukaan se on jopa 650 km. Autossa on 103 kW kenno ja sen moottorin teho on 174 hv. Vääntömomentteja löytyy 300 N∙m. Vuoden 2020 mallin käynnistystoimintoja kylmällä säällä on paranneltu.

Hinta: ei saatavilla Suomessa. Hinta-arvio Saksassa: 75 000-80 000 euroa.

4. BMW Hydrogen X5

BMW Hydrogen X5

Saksalainen BMW paljasti tietoja tulevasta vetymoottoriautostaan Frankfurtin autonäyttelyssä vuonna 2019. Hydrogen X5 -mallin on tarkoitus ilmestyä vuonna 2022. Autossa tulee olemaan 170 hevosvoiman polttokennomoottori ja aiemmalta iX3-mallilta lainattu eDrive-voimansiirtokonsepti. Järjestelmän kokonaistehon on kerrottu olevan 374 hevosvoimaa, mikä tekisi Hydrogen X5:sta yhden edistyneimmistä vetyautoista. Autossa tulee olemaan kaksi sylinterimäistä vetysäiliötä.

Hydrogen X5 on arvioitu olevan BMW:n rohkea kokeilu polttokennoautojen maailmassa. Lehdistötiedotteessa BMW:n Klaus Fröhlich kertoo, että tällaisten autojen massatuotanto voisi alkaa aikaisintaan 2020-luvun toisella puolikkaalla.

Toyota Mirai

Toyota Mirai

Japanilainen Toyota Mirai -sedan kuuluu ehdottomasti tunnetuimpiin ja myydyimpiin polttokennoautoihin. Mirai (nimi tarkoittaa japaniksi “tulevaisuutta”) oli myös yksi ensimmäisistä sarjatuotantoon päässeistä vety-hybridiautoista. Mirai esiteltiin ensimmäisen kerran Los Angelesissa vuonna 2014 ja on saatavilla Japanin, Yhdysvaltain ja joidenkin Euroopan maiden markkinoilla. Toisen sukupolven Mirai paljastettiin lokakuussa 2019 ja sen tuotanto alkaa vuonna 2020.

Toyota Mirai kuuluu kaikista tehokkaimpiin vetyautoihin. Uuden sukupolven malleissa ei ole juuri muutoksia, mutta vetymoottorin kapasiteettia on kasvatettu. Toimintamatka on 480-500 km. Moottorin teho on 151 hv ja vääntömomentti 335 N∙m. Mirai on etuvetoinen. Sen tankkaukseen menee kolmisen minuuttia, eli suunnilleen sama aika kuin polttomoottoriauton tankkaukseen.

Hinta: ei (vielä) myynnissä Suomessa. Lähimmillä saatavuusalueilla Tanskassa hinta on noin 80 000 euroa ja Norjassa noin 60 000 euroa.

6. Ford Airstream

Ford

Amerikkalaisen Fordin Airstream-konseptiauto esiteltiin yleisölle jo vuonna 2007 Pohjois-Amerikan kansainvälisessä autonäyttelyssä. Airstream on plug-in-vetyhybridi ja sen vetymoottori on Fordin HySeries- Drive -sarjaa. Se on Fordin toinen polttokennoauto Ford Focus FCEV:n jälkeen. Futuristisen näköinen auto saa virtansa pääasiallisesti litiumioniakusta, jota polttokenno lataa. Pisin mahdollinen toimintamatka on lähes 500 kilometriä. Pelkällä akulla auto liikkuu vain muutaman kymmentä kilometriä, joten polttokenno on avainasemassa sen toiminnassa.

Hinta: ei saatavilla.

Mitä ottaa huomioon vetyautoa ostaessa

Mitä ottaa huomioon vetyautoa ostaessa?
  • i Vedyn tankkauspisteiden määrä. Tällä hetkellä lähimmät tankkauspisteet löytyvät Ruotsista. Vetyauto on siis tällä hetkellä Suomessa käyttökelvoton. Jos Suomeen – todennäköisimmin pääkaupunkiseudulle – kuitenkin perustetaan tankkauspisteitä, soveltuu vetyauto hyvin kaupunkiajoon.
  • i Budjetti. Ainakin tällä hetkellä vetyautot ovat sähkö- ja polttomoottoriautoja kalliimpia. Polttoaine vety taas maksaa kymmenisen euroa kilolta, joten esimerkiksi 4 kg tankin täyttäminen maksaa noin 40 euroa.
  • i Toimintamatka. Vetyauton toimintamatka on rajallinen, mutta ne eivät jää toiseksi sähköautoille. Etuna on, että kylmä sää ei lyhennä toimintamatkaa kuten akkukäyttöisissä sähköautoissa.
  • i Ympäristöystävällisyys. Polttokennoautojen toiminta itsessään on ekologista. Vedyn tuotanto ei kuitenkaan ole tällä hetkellä ympäristöystävällisimmästä päästä.

Yhteenveto

  • ! Vetyauto voi olla sähköauton haastaja ja automaailman seuraava ilmiö. Tällä hetkellä näiden ekologisten autojen yleistymistä estävät mm. tankkauspisteiden puute (sekä Suomessa että maailmalla), vedyn valmistukseen ja kuljetukseen liittyvät hinta- ja ympäristöhuolet sekä autojen vähäinen saatavuus. Voi kuitenkin olla, että autonvalmistajat rohkaistuvat tekemään uusia lanseerauksia nyt sähköautobuuminkin käydessä kovana.
  • ! Hyundai Nexo ja Toyota Mirai kuuluvat polttokennoautoihin, joita voi todennäköisesti pian ostaa Suomestakin.
  • ! Laadukkaat osat kaikenlaisiin autoihin löydät AUTODOC-verkkokaupasta nopeasti ja edullisesti. Tervetuloa tutustumaan kattavaan valikoimaamme!
Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja