Seitsemän parasta kaasuautoa vuonna 2020

Seitsemän parasta kaasuautoa vuonna 2020

Kaasuautot ovat autoja, jotka käyttävät polttoaineenaan kaasua. Tällainen suunnittelu tekee niistä houkuttelevia, sillä kaasuautoilu on bensiinikäyttöistä autoilua ympäristöystävällisempää. Kaasukäyttöisiä autoja on maailmassa noin 30 miljoonaa, joista suurin osa on käytössä Euroopan ulkopuolella. Euroopassakin on kuitenkin jo totuttu kaasulla käyviin julkisen liikenteen ajoneuvoihin. Ovatko kaasuautot myös henkilöautomarkkinoiden seuraava jättihitti Euroopassa?

Tässä artikkelissa käsittelemme kaasuautojen toimintaperiaatetta ja tällaisten autojen hyviä ja huonoja puolia. Lisäksi esittelemme vuoden 2020 seitsemän parasta kaasuautoa ja niiden ominaisuuksia.

Kaasuauton toimintaperiaate

Kaasuauton toimintaperiaate

Kaasuajoneuvojen (joskus näistä käytetään lyhennystä NGV, engl. natural gas vehicle) toimintaperiaate on käytännössä vastaava kuin polttomoottoriautojen. Ajoneuvossa on kaasusäiliö, josta paineistettu maa- tai biokaasu virtaa syöttöputkien kautta sylinteriin ja polttokammioon, jossa se sekoittuu sopivassa suhteessa ilmaan. Sytytystulppa sytyttää sekoituksen ja saa näin männän liikkumaan ja näin ajoneuvon liikkeelle.

Kaasu- ja bensiinikäyttöisten autojen toimintaperiaate onkin niin samanlainen, että bensiinikäyttöisen auton voi muuntaa kaasukäyttöiseksi. Gasumin mukaan tällaisen toimenpiteen hinnaksi tulee Suomessa noin 2 000-4 000 euroa. Lopputuloksena on kaasu-bensiini-hybridi, jonka pääasiallinen polttoaine on kaasu, mutta sen loppuessa auto siirtyy bensiinillä toimivaksi.

Kaasuautojen hyvät puolet

  • i Ympäristöystävällisyys. Paineistetun maakaasun käyttö tuottaa noin 25 % vähemmän hiilidioksidipäästöjä kuin bensiinin. Tätäkin ekologisempi valinta on käyttää maakaasun sijaan biokaasua, joka on uusiutuva polttoaine ja tuottaa noin 97 % vähemmän hiilidioksidipäästöjä kuin bensiini. Biokaasua valmistetaan biomassan avulla ja sitä tuotetaan myös Suomessa. Maa- ja biokaasu eivät sisällä raskasmetalleja. Kaasuauton ekologisuus voi siis olla sähköauton tasoa.
  • i Edullinen polttoaine. Liikennekäyttöön tarkoitetut maa- ja biokaasu ovat edullisia. Molempien litrahinta on Suomessa vuonna 2020 noin euron tuntumassa.
  • i Tankkausasemien määrä kasvaa. Suomessa on tällä hetkellä noin 50 kaasutankkausasemaa. Eniten niitä on Etelä-Suomessa. Niitä on kattavasti pääkaupunkiseudulla ja tärkeimpien moottoriteiden varrella Turkuun, Tampereelle, Lahteen ja Kotkaan päin ajettaessa, mikä mahdollistaa pääkaupunkiseudulla pendelöinnin kaasuautolla.
  • i Hiljaisuus. Moottorin käynti on hiljaisempaa kuin bensiini- ja dieselkäyttöisissä ajoneuvoissa.
  • i Moottori kuluu hitaammin. Sekä paineistettu maakaasu (CNG) että nesteytetty maakaasu (LNG) syövyttävät moottoria ja sen osia hitaammin.
  • i Hinnat ovat kilpailukykyisiä. Kaasuautot maksavat Suomessa uusina halvimmillaan 16 000 euroa ja autoista löytyy vain vähän edustusluokan kalliita malleja.
  • i Matalampi auto- ja käyttövoimavero. Kaasuautoista maksetaan bensiini- ja dieselajoneuvoja vähemmän edellä mainittuja veroja.

Kaasuautojen huonot puolet

  • i Tankkausasemaverkosto ei vielä kata koko Suomea. Suurimmissa kaupungeissa kaasuautoilu onnistuu jo ongelmitta, mutta pienemmillä paikkakunnilla ja syrjäseuduilla kaasuautoja ei vielä pysty tankkaamaan.
  • i Valikoima on suppea. Kaasuautoja on Suomen markkinoilla vasta suppea valikoima. Ruotsissa ja Saksassa on kuitenkin runsaasti myynnissä käytettyjä kaasuautoja, joten moni päätyykin tuomaan auton ulkomailta.
  • i Tankkaus ei onnistu kotona. Tässä asiassa sähköauto peittoaa kevyesti kaasuauton.
  • i Rajallinen toimintamatka. Monen kaasuautomallin toimintamatka on lyhyempi kuin sähkö- tai polttokennoauton, minkä takia ne eivät sovellu kovin hyvin pitkille autoreissuille.
  • i Ei hankintatukea. Valtiolta ei valitettavasti tällä hetkellä saa hankintatukea kaasuauton hankintaan.

Markkinoiden seitsemän parasta kaasuautoa

1. Seat Ibiza TGI

Seat Ibiza TGI

Espanjalaisvalmistaja Seatin Ibiza TGI -kaasuhybridi on kätevän kompakti ja kohtuuhintainen viistoperä. Siitä löytyy kuusi manuaalista vaihdetta ja auto on etuvetoinen. Kaasuautoille tyypillisesti moottoritehoja löytyy vain 90 hv edestä, vääntömomentti on enintään 160 N·m. Ibiza TGI kiihtyy nollasta sataan 12,8 sekunnissa.
Auton kolmeen säiliöön mahtuu kaasua yhteensä 13,8 kg edestä. Tämä riittää 360 kilometrin toimintamatkalle. Lisäksi autosta löytyy pienehkö bensiinitankki, joka pidentää toimintamatkaa noin 150 kilometrillä. Tämän kaasuauton hiilidioksidipäästöt ovat WLTP-mittauksen mukaan 106-107 g/km.

Seat Ibiza TGI sopii hyvin kaupunki- ja työmatka-ajoon. Pidemmillä matkoilla ongelmaksi voi muodostua se, että tavaratilan määrä on erittäin rajallinen – vain 93 litraa.

Hinta: alk. 18 595 euroa.

2. Opel Zafira CNG ecoFlex

Opel Zafira CNG ecoFlex

Saksalaisen Opelin Zafira CNG ecoFlex -tila-auto saapui markkinoille jo vuonna 2012. Mallissa on 150 hevosvoiman 1.6 Turbo ecoFlex -moottori ja 210 N·m vääntömomentti. Zafira CNG ecoFlexin hiilidioksidipäästöt riippuvat varsinkin siitä, käytetäänkö siinä maa- vai biokaasua. Nesteytetyllä maakaasulla päästöt ovat noin 130 g/km eli huomattavasti korkeammat kuin vaikkapa Ibiza TGI:lla. Biokaasulla päästöt kuitenkin tippuvat lähes nollaan. Toimintamatka tällä mallilla on 530 kilometriä.

Vuonna 2017 Zafirasta ilmestyi uusin versio, Opel Zafira Enjoy 1.6T CNG. Bensatankin ja päästöjen osalta uudessa versiossa ei tapahtunut muutoksia, mutta Enjoyn tilankäyttöä oli paranneltu ja tämä versio onkin peräti seitsenpaikkainen.

Hinta: vanhemmat mallit käytettyinä n. 10 000 euroa. Uusin malli Opel Zafira Enjoy 1,6 CNG noin 28 000 euroa.

3. Škoda Octavia Combi Style 1,4 G-Tec

Škoda Octavia Combi Style 1,4 G-Tec

Tšekkivalmistaja Škodan hybridikäyttöinen kaasuauto, Octavia Combi Style 1,4 G-Tec, julkaistiin vuonna 2017 ja se sai runsaasti hyviä arvosteluja. Octavia on Škoda-fanien suosikki helppokäyttöisyytensä ansiosta ja sama pätee kaasuversioon. Tämä etuvetoinen malli menestyi myös loistavasti ADAC:in päästötestissä, jossa mitattiin päästöjä todellisessa liikennekäytössä. Hiilidioksidipäästöjä se tuottaa vain 99 g/km. Combi Style 1,4 G-Tecissä on 110 hevosvoiman moottori ja 200 N·m vääntömomentti. Se kiihtyy nollasta sataan 11 sekunnissa. Toimintamatka tällä mallilla on noin 330 kilometriä, bensiinikäytössä vielä pidempi (autosta löytyy 50 litran bensatankki).

Vuonna 2019 autosta ilmestyi uudempi versio, Škoda Octavia 1,5 TSI G-TEC. Myös se sai pääasiassa hyviä arvosteluja.

Hinta: alk. 28 900 euroa.

4. Volvo V60 Bi-fuel

Volvo V60 Bi-fuel

Ruotsalaisvalmistaja Volvo on tehnyt kokeiluja kaasuautojen osalta. Ruotsissa kaasuautoilu on Suomea suositumpaa, mutta autojen kansainvälinen suosio ei kuitenkaan ole riittänyt niiden valmistuksen jatkumiseen, sillä vuonna 2017 Volvo ilmoitti lopettavansa kaasuautojen valmistuksen vuoteen 2019 mennessä.

Volvo V60 Bi-Fuel ilmestyi vuonna 2015. Se on kaasu-bensiini-yhdistelmäauto, jonka toimintamatka oli kaasukäyttöisenä 400 km ja bensiinillä 1 000 km. Tähän 5-paikkaiseen, nelisylinteriseen autoon mahtuu 16,8 kg edestä kaasua. Se on kaasuautoksi erityisen tehokas: moottorista löytyy 245 hv ja vääntömomentti on enimmillään 350 N·m.

Hinta: käytettynä alk. 17 000 euroa.

5. Opel Combo Van 1.4 CNG

Opel Combo Van 1.4 CNG

Saksalaisen Opelin kaasuhybridiä valmistettiin vuosina 2013-2018. Se on kuluttajille suunnattujen kaasuautojen joukossa poikkeus, sillä se on pakettiauto. Combo Van 1.4 CNG:ssa on 120 hv moottori, jonka enimmäisvääntömomentti on 206 N·m. Kaasua autoon mahtuu 16-22 kg, joten kaasulla toimintamatka on enimmillään 400 km. Lisäksi löytyy kuitenkin 22 litran bensiinimoottori, joten toimintamatka yhdistetyssä kaasu-bensa-käytössä on jopa 750 km. Tämän kaasuauton päästöt ovat 134 g/km. Auto on etuvetoinen, kiihtyy nollasta sataan 12,3 sekunnissa, ja siitä löytyy 6 vaihdetta. Auton hiilidioksidipäästöt ovat 134 g/km.

Hinta: hinta uutena oli n. 30 000 euroa. Käytettynä hinnat alle 10 000 euroa.

6. Audi A4 Avant g-tron

Audi A4 Avant g-tron

Saksalaisen Audin A4 Avant g-tron kuuluu tässä artikkelissa esiteltävistä malleista uusimpiin – se saapui Suomeen alkuvuodesta 2020. Se on varustettu 17,3 kg kaasusäiliöllä ja 7 litran polttoainesäiliöllä. Matka kaasu-bensiini-yhdistelmäkäytössä on valmistajan mukaan yli 440 km. A4 Avant g-tronin moottoriteho on 170 hv eli 125 kW, ja vääntömomentti enimmillään 270 N·m. Nollasta autoon tämä auto kiihtyy 8,4 sekunnissa. Autossa on Audille tyypillistä ylellisyyttä: sen varusteluun kuuluvat muun muassa suurehko MMI-kosketusnäyttö ja Audi Sound System -äänentoisto. Audi A4 Avant g-tronin hiilidioksidipäästöt ovat valmistajan mukaan 124-126 g/km.

Hinta: Business-malli 37 580 euroa, Advanced-malli 38 470 euroa ja Business S Line -malli 40 650 euroa.

7. Mercedes-Benz B 200 NGD

Mercedes-Benz B 200 NGD

Saksalaisen Mercedes-Benzin B 200 Natural Gas Drive (NGD) ilmestyi jo vuonna 2014. Tästä autosta löytyy 156 hv moottori, vääntömomentteja 270 newtonmetrin edestä, 21 kg kaasusäiliö sekä 12 litran bensasäiliö. Auton päästöt ovat 115 g/km kaasukäytössä. Se kiihtyy 0-100 km nopeuteen noin 9 sekunnissa. Toimintamatka on valmistajan mukaan noin 440 km, joskin joissain koeajoissa on valiteltu huomattavastikin lyhyempää toimintamatkaa. On autoa silti kiiteltykin: esimerkiksi Iltalehden lukijat valitsivat sen äänestyksessä vuoden kaasuautoksi 2017.

Hinta: hinta uutena 37 000-40 000 euroa (2014), käytetyt n. 20 000 euroa.

Mitä ottaa huomioon kaasuautoa ostaessa

  • i Kaasutankkauspisteiden määrä. Kaasutankkauspisteet ovat jakautuneet maahamme epätasaisesti. Etelä-Suomessa kaasuauton käyttö voi olla kätevää, kun taas ruuhka-Suomen ulkopuolella tankkauspisteiden vähäisyys aiheuttaa ongelmia.
Kaasutankkauspisteiden
  • i Toimintamatka. Viitaten edellä mainittuun: kaupunkiajossa kaasuauto toimii hyvin. Jos kuitenkin joudut säännöllisesti ajamaan satojen kilometrien päähän, huomioi auton toimintamatka.
  • i Tehot ja ominaisuudet. Monissa kaasuautoissa on sähkö- tai hybridiautoihin verrattuna melko tehottomat moottorit, joskin näissä on eroja. Arvioi, minkälaisia ominaisuuksia kaipaat valitsemaltasi autolta.
  • i Kaasuauton ekologisuus. Biokaasun valitseminen polttoaineeksi on ympäristöystävällisintä. Huomioi valitsemasi kaasuauton hiilidioksidipäästöt ja arvioi kokonaispäästöistä auton elinkaaren aikana.

Yhteenveto

  • ! Kaasuautot ovat jääneet huomiossa sähkö- ja hybridiautojen jalkoihin, mutta myös näistä autoista löytyy oivia ja ympäristöystävällisiä malleja varsinkin kaupunkiajoon.
  • ! Kaasuautot ovat hiljaisia ja polttoaine on edullista, ja autot ovat usein suhteellisen kohtuuhintaisia. Bensiinikäyttöisen auton voi myös muuntaa kaasuautoksi. Vertaile erilaisia kaasuautoja huomioiden tarpeesi.
  • ! Laadukkaat varaosat ja lisätarvikkeet kaikenlaisiin autoihin löydät AUTODOC-verkkokaupasta. Tervetuloa tutustumaan ja vakuuttumaan!

Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja