Ohjaustehostin: Toiminnot, tyypit, oireet ja viat

Ohjaustehostin: Toiminnot, tyypit, oireet ja viat

Auton ohjaustehostin helpottaa ohjaamista ja ohjausliikkeiden tekoa vahvistamalla ohjauspyörän kääntämisen vaikutusta. Näin kuljettajan tarvitsee käyttää vähemmän voimaa ohjaamiseen.

Tässä artikkelissa kerromme ohjaustehostimen toiminnasta ja yleisistä ohjaustehostimien tyypeistä. Esittelemme myös ohjaustehostimen yleisimpiä vikoja ja niiden oireita ja kerromme, kuinka tarkastat ohjaustehostimen toiminnan helposti itse.

Ohjaustehostimen toimintaperiaate

Ohjaustehostimen toimintaperiaate

Ohjaustehostin voi olla hydraulinen, sähkökäyttöinen tai näiden yhdistelmä.

Hydraulinen ohjaustehostin on kaikista vanhin ja perinteisin ohjaustehostimen tyyppi. Sitä sovelsi autossa ensimmäistä kertaa Francis Davis vuonna 1926 Yhdysvalloissa, mutta se alkoi yleistyä vasta toisen maailmansodan aikaan ensin sotakalustossa ja 1950-luvun alusta lähtien tavallisissa ajoneuvoissa. Hydraulinen ohjaustehostin käyttää toiminnassaan paineistamaansa hydraulista nestettä. Se on mineraaliöljy- tai silikonipohjaista tai automaattivaihteiston nestettä. Hydraulinen ohjaustehostin lisää ohjaustehoa tehden siitä vaivattomampaa. Järjestelmässä hydraulinen neste on ohjaustehostimen säiliössä. Moottorin teho siirtyy hihnapyörämekanismin kautta ohjaustehostimen pumppuun, joka pumppaa nestettä ulos säiliöstä ja paineistaa sen. Paineistettu neste siirtyy kaksitoimisen männän ohjaamana ohjaustangolle ja sitä säätelevät ohjauspyörän venttiilit. Kun ohjausliikkeitä ei tehdä eli ajoneuvolla ajetaan suoraan, molemmille ohjausvaihteen puolille tuotetaan yhtä suuri paine. Käännyttäessä painetta mukautetaan eri puolille sen mukaan, mihin päin halutaan kääntyä.

Sähköiset ohjaustehostimet

Sähköiset ohjaustehostimet ovat alkaneet yleistyä viime vuosikymmeninä. Sähköisen ohjaustehostinjärjestelmän (EPS) toimintaperiaate eroaa hydraulisesta siten, että hydraulisen voiman sijaan käytetään sähköä. Järjestelmä aktivoituu ainoastaan, kun kuljettaja kääntää ohjauspyörää. Moottorin välittämä vääntömomentti mukautuu ohjauspylväässä olevien sähköisten anturien ilmoittamien lukemien mukaan. Sähköinen ohjaustehostin voi toimia eri tavoin eri ajo-olosuhteissa ja keskittyä parantamaan tiettyjä ominaisuuksia, mikä on tämän järjestelmän selvä etu. Lisäksi järjestelmä auttaa vähentämään polttoaineenkulutusta, sillä siinä hydraulinen pumppu ei ole koko ajan käynnissä. Myös EPS-järjestelmässä on kuitenkin varmuuden vuoksi mekaaninen ohjaustehostin, joten edes järjestelmän vioittuessa ohjauspyörän kääntämisestä ei tule kuljettajalle liian raskasta.

Hydraulisen ja sähköisen ohjaustehostinjärjestelmän yhdistelmät eli hybdridit toimintaperiaate on sama kuin hydraulisella järjestelmällä, mutta ohjaustehostimen pumppua liikuttaa sähkömoottori hihnapyörämekanismin sijasta. Tällaisia hybridijärjestelmiä on muun muassa joissain Fordin, Audin, SEAT:in, Toyotan, Volkswagenin ja Škodan valmistamissa autoissa.

Ohjaustehostimen viat ja niiden oireet

Ohjaustehostimessa on valitettavasti monia komponentteja, joiden vioittuminen voi johtaa koko järjestelmän toimintahäiriöön.

 Alla esittelemme yleisimpiä oireita ja niiden syitä. 
  • ! Ohjaustehostin vuotaa. Jos havaitset ohjaustehostimen nestettä vuotavan ulos järjestelmästä, puutu tähän välittömästi. Yleisin vuodon syy on O-renkaiden ja tiivisteiden ikääntymisestä johtuva kuluma. Vuodon voi havaita silmämääräisesti – tarkkaile järjestelmää erityisesti punaisten tai vaaleanpunaisten norojen varalta.
  • ! Ohjaustehostin vinkuu / ääntää. Erilaiset äänet voivat viitata erilaisiin vikoihin riippuen siitä, milloin ääntä kuuluu. Vinkuminen ohjauspyörää kääntäessä voi olla merkki ohjaustehostinnesteen liian matalasta tasosta tai sen vuodosta. Toisaalta myös kulunut hihna voi vinkua ja hajoamassa oleva pumppu voi vinkua, humista tai kalista. Kaikkiin epätavallisiin ääniin kannattaa suhtautua vakavasti. Kannattaa myös lukea, kuinka korjaat nakuttavan jousituksen.
  • ! Ohjaustehostin nykii. Nykiminen varsinkin töyssyjen yli ajettaessa tai nykiminen ja ohjaustehostimen heikentynyt toiminta ovat yleensä merkki hammastangon tai ohjaustangon kulumasta ja/tai laakerien kulumisesta.
  • ! Ohjaustehostin on jäykkä ajaessa. Jos ohjauspyörä liikkuu jäykästi, kannattaa tarkastaa, onko ohjaustehostinnesteen taso laskenut liian matalalle. Toisaalta neste voi olla liian sakeaa tai saastunutta. Lisäksi pumppu voi olla viallinen tai moniurahihna tai ohjaustanko vaurioitunut.
  • ! Ohjaustehostin on jäykkä tyhjäkäynnillä. Syyttävä sormi kohdistuu jälleen pumppuun. Se ei todennäköisesti syötä sopivaa painetta. Tähän taas voi olla syynä ohjaustehostinnesteen vuoto.
  • ! Ohjaustehostimen neste on saastunut. Nesteen saastuminen johtuu muista järjestelmän komponenteista, kuten kuluneista tiivisteistä, irtoavista pienistä hiukkasista. Ajan mittaan nesteen väri tummenee ja nesteen kuljettamat hiukkaset voivat vahingoittaa muita osia. Ongelman voi korjata huuhtelemalla järjestelmän ja täyttämällä sen puhtaalla ohjaustehostinnesteellä.
    Ohjaustehostin rikki oireet
  • ! Ohjaustehostimen neste on vanhentunut. Kuten muutkin auton nesteet, myös ohjaustehostinneste vanhenee. Vanhentunut neste menettää viskositeettiaan, siitä tulee laihaa ja se voi alkaa vaahdota. Nesteen huuhtelua ja uusimista voi suunnitella parin vuoden välein tai 120 000 km välein tai useammin, mikäli autoa käytetään kuumissa lämpötiloissa, maastossa tai niin, että sillä lähdetään liikkeelle ja pysähdytään jatkuvasti.
  • ! Ohjaustehostin ei toimi. Jos ohjaustehostin ei kerta kaikkiaan tunnu toimivan, mikä tahansa yllä olevista voi olla syynä. Puututhan kaikkiin vikoihin ajoissa.

Jos havaitset mitään yllä mainituista oireista ja vioista, vie auto asiantuntevalle autokorjaamolle. Ohjaustehostimen korjauksen hinta voi olla useita satoja euroja, mutta maksaminen kannattaa, jotta ajoneuvon ohjaaminen on jatkossakin helppoa ja liikenneturvallisuus voidaan taata.

Vinkkejä ohjaustehostimen ylläpitoon

 Alla olevilla vinkeillä voit pyrkiä ehkäisemään ohjaustehostimen komponenttien hajoamista. 
  • i Pyri ajaessasi välttämään ohjauspyörän pitämistä käännettynä äärioikealle tai -vasemmalle muutamaa sekuntia kauemmin, jotta riski pumpun vaurioitumiseen vähenee.
  • i Tarkista ohjaustehostinnesteen taso aina öljynvaihdon yhteydessä. Kannattaa tarkistaa se, kun auto on lämmennyt. Älä laiminlyö ohjaustehostinnesteen säännöllistä vaihtoa.
  • i Tarkista hihnapyörämekanismin toimivuus, etenkin hihnan kireys, säännöllisesti.
  • i Pidä huolta auton jousituksen toimintakyvystä.

Ohjaustehostimen tarkastaminen

 Jos epäilet, että ohjaustehostin on rikki, ja oireet viittaavat tähän, tarkista asia seuraavia vaiheita noudattaen. 
  1. Tarkista ensimmäiseksi ohjaustehostinnesteen taso kiertämällä pumpun korkki irti. Lisää nestettä tarvittaessa.
  2. Tarkista letkut vuotojen varalta.
  3. Tarkista hammastangon tiivisteet vuotojen varalta nostamalla auton etuosaa tunkin avulla.
  4. Tarkista hihnan kireys niin, että avustaja käynnistää moottorin ja kuuntelet pumpusta kuuluvia ääniä. Voimakas kirskuva ääni viittaa siihen, että hihnan kireyttä tarvitsee säätää.

Yhteenveto

  • Ohjaustehostin tekee auton ohjaamisesta helpompaa. On olemassa hydraulisia ja sähköisiä ohjaustehostimia sekä näiden yhdistelmiä.
  • Ohjaustehostin voi olla rikki, jos ohjauspyörän kääntämisestä tulee raskaampaa, kuuluu erikoisia ääniä, ohjausliikkeet eivät ole oikea-aikaisia tai oikeanlaisia tai esiintyy nykimistä. Ohjaustehostinnesteen vuodot ja pumpun vaurioituminen ovat yleisiä vikojen syitä.
  • AUTODOC-verkkokaupasta löydät laadukkaat ohjaustehostimen osat ja tarvikkeet, kuten kokoonpanot, pumput ja ohjaustehostinnesteet, eri autoihin. Tee tilaus jo tänään ja kerää bonuksia AUTODOCin kanta-asiakkaana.
Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja