Auton epätavalliset äänet ovat usein ensimmäisiä merkkejä siitä, että autossa on jotain vialla. Niitä voi esiintyä esimerkiksi autoa käynnistettäessä, tyhjäkäynnin aikana sekä ohjausliikkeitä tehtäessä. Kun kuuluu outo ääni rattia kääntäessä, mahdollisia syypäitä on useita.
Tässä AUTODOCin artikkelissa kerromme, mitä outo ääni rattia kääntäessä voi tarkoittaa ja miten äänen tyypistä voi pyrkiä päättelemään sen, mikä autossa on vialla.
Outo ääni rattia kääntäessä: mahdollisia syitä
Kun ajat huolettomana ja autossa pitäisi olla kaikki kunnossa, äkillinen ääni rattia kääntäessä voi huolestuttaa. Riippumatta siitä, millainen ääni kuuluu, ääntä ei saa sivuuttaa, sillä se voi viitata monenlaisiin ongelmiin. Äänen huomioimatta jättäminen voi johtaa ongelmien pahenemiseen.
Eri äänet voivat viitata eri vikoihin. Katso alta yleisimpiä ääniä.
1. Auto natisee kääntyessä / narina rattia käännettäessä
Natinalle voi olla useita syitä. Jos natinaa tai poksahtelevaa ääntä esiintyy matalilla nopeuksilla, kannattaa huomio suunnata ensimmäiseksi jousitukseen. Narina voi tarkoittaa, että jousituksen pallonivel on kulunut tai rikkoutunut. Pallonivelellä on tapana kulua ajan myötä, sillä siihen kohdistuu runsaasti kuormitusta. Pallonivel voi myös kuivua, mikäli sitä ei voidella riittävästi. Toisaalta matalilla nopeuksilla tapahtuva natina voi viitata vialliseen sähköisen ohjaustehostimen pumppuun. Tällöin ääntä kuuluu moottorin edestä.
Jos nariseva ääni rattia kääntäessä esiintyy normaaleilla nopeuksilla ja autossa on sähköinen ohjaustehostin, natina voi viitata sähköisen ohjaustehostimen toimintahäiriöön tai vikaan. Mahdollisia syitä ovat löystynyt hihna, ohjaustehostinnesteen alhainen taso, pumpussa oleva vika, etummaisen joustintuen laakerin kuivuminen tai vioittuminen, halkeama vaihteiston ja pumpun välisessä letkussa tai jonkin mekaanisen osan vioittuminen.
Jos natinaa taas esiintyy korkeilla nopeuksilla ajettaessa, ongelma voi piillä auton laakereissa, etenkin jos natinan yhteydessä esiintyy humisevaa ääntä. Muita mahdollisia syypäitä ovat muun muassa tasauspyörästön vika tai kardaanin takanivel.
2. Metallinen ääni rattia kääntäessä
Metallinen ääni rattia käännettäessä voi viitata siihen, että pyöränlaakeri, alapallonivel tai iskunvaimentimen laakeri on vioittumassa. Jos ääni kuulostaa kirskuvalta, laakeri on voinut kulua ja siitä on voinut lohjeta pikkuruisia metallinpalasia. Ne voivat aiheuttaa vaurioita laakereissa ja rohisevaa tai kirskuvaa ääntä. Huomioi, että myös tasauspyörästön tai kardaanin takanivelen (”CV-nivel”) viat voivat aiheuttaa metallista ääntä.
3. Kolahdus rattia kääntäessä
Jos kuulet kolahduksen kääntäessäsi rattia, tarkista ainakin raidetangon pää ja alatukivarren puslat. Jos ongelma on raidetangon päissä, saatat havaita myös tärinää ohjauspyörässä.
Kolahtavaa ääntä voi aiheuttaa myös kallistuksenvakaajan yhdystangon vaurio. Sen tehtävänä on vakauttaa autoa ja estää sen vieriminen kaarteissa. Jos tämä osa aiheuttaa kolinaa, puutu asiaan välittömästi.
4. Vinkuva ääni rattia kääntäessä
Jos kuulet ohjauspyörää kääntäessäsi vinkuvaa ääntä, tälle voi olla monia syitä, joista osa mainittiin jo kohdissa 1–3. Tarkista jousituksen osat (erityisesti joustintuet ja iskunvaimentimet), raidetankojen päät, pallonivelet ja osien voitelu ja tiivisteet. Myös sähköisen ohjaustehostimen nesteen liian matala taso voi aiheuttaa vinkumista.
Vinkuva ääni voi joskus kuulua myös renkaista; tietynlaiset ajopinnat voivat aiheuttaa vinkumista.
Joskus vinkunan lähde voi olla myös auton sisätiloissa. Uudessa autossa ohjauspyörä voi vinkua sisäänajon aikana. Kuumalla säällä matkustamon muoviset osat voivat laajentua, jolloin niiden väliset raot kapenevat ja voi esiintyä vinkumista ratin koskiessa muoviosia.
5. Hankaava ääni kääntyessä
Laahaavaa tai hankaavaa ääntä voi aiheuttaa vakionopeusnivel (kardaanin takanivel) etenkin matalilla nopeuksilla ajettaessa. Toinen mahdollinen syy löytyy jarruista: kuluneista jarrupaloista kuuluu ääntä paitsi jarrutuksen aikana myös käännyttäessä. Ääntä aiheuttaa jousituksen geometrian muuttuminen kääntymisen aikana: jarrulevyt koskettavat jarrulevyä vaikka kuljettaja ei jarruttaisi.
Jos autossasi on sähköinen ohjaustehostin, varmista että ohjaustehostinnesteen taso on riittävä. Myös nesteen liian vähäinen määrä voi aiheuttaa laahaavaa ääntä.
Eräs mahdollinen syy hankaavaan ääneen on myös ohjauspylvään laakerin kuluminen. Etenkin ylälaakerin vika voi aiheuttaa sen, että ohjauspyörien takana oleva muovi hankaa ohjauspylvään suojusta vasten. Tällainen ongelma esiintyy vain tietyissä automalleissa.
6. Klikkaava ääni kääntyessä
Myös klikkaava ääni rattia kääntäessä voi viitata laakereihin, kardaanin takaniveleen tai tasauspyörästöihin. Kardaanin takanivelen vikaan viittaa etenkin klikkaava ääni tiukassa kurvissa.
Myös alhainen rengaspaine voi olla äänen taustalla. Se voi saada auton painojakauman vääristymään, mikä rasittaa ohjausjärjestelmää. Seurauksena kuuluu klikkaavaa ääntä rattia käännettäessä.
7. Viheltävä ääni kääntyessä
Viheltävää ääntä voi aiheuttaa etenkin sähköisen ohjaustehostimen letkun tukkeutuminen. Letku voi tukkeutua metalli-, muovi- tai kumiosista, jotka rajoittavat ohjaustehostinnesteen kiertoa. Älä jätä viheltävää ääntä huomiotta ja tukosta poistamatta; ongelman sivuuttaminen voi saada nesteen kiehumaan ja näin ohjauksen osat voivat vaurioitua.
Yhteenveto
- @user_33411711.03.2023 07:42Jäsen
Mikä voi olla vialla kun rattia kääntää oikealle ja kuskin puolelta kuuluu kolkuttava ääni? Mutta ääni häviää kun laitan kytkimen pohjaan. Ääntä ei tule kun käännän vasemmalle rattia.
Kommenttia – 1