Kysy kysymyksiä tai jaa korjauskokemuksesi autofoorumilla. Tilaa päivitykset, jotta et missaa uusia oppaita.
Voit ladata sovelluksen:
Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja
Mitä vaihteistoöljy tekee?
Manuaalisten vaihdelaatikkojen, jakovaihteistojen ja tasauspyörästöjen öljyn päätarkoitus on voidella näiden koneistojen liikkuvia osia. Se suojaa koskevia elementtejä hankaavalta kulutukselta ja hiertymiseltä. Voitelun ansiosta osat liukuvat sulavammin, mikä vaikuttaa ajoneuvon polttoainetehokkuuteen. Lisäksi öljy poistaa lämpöä ja kulumatuotteita kitkapareista, kun taas komponenttien pinnalle muodostunut öljykalvo ehkäisee korroosiota.
Vaihteistoöljy tekee samat toiminnot automaattivaihteistoissakin, ja sitä käytetään myös momentin siirtämiseen moottorin vauhtipyörästä vaihdelaatikon akseleihin.
Kuinka tiedän, milloin on aika vaihtaa vaihteistoöljy?
On suositeltavaa, että manuaalisten vaihdelaatikkojen öljy vaihdettaisiin keskimäärin joka 90 000 - 100 000 kilometrin välein. Puoliautomaattisten vaihdelaatikkojen öljyllä on lyhyempi käyttöikä: noin 50 000 - 60 000 kilometriä. Jos autoa käytetään ankarissa olosuhteissa, esimerkiksi maastossa, se saatetaan joutua vaihtamaan useammin. Vaihtovälin säätelee joka tapauksessa valmistaja, ja se on määritelty omistajan käsikirjaan. Automaattivaihteistossa vaihteiden vaihtumisen aikana tapahtuva nykiminen voi viitata siihen, että vaihteistoöljy tulee vaihtaa.
Mitä tapahtuu, jos en vaihda vaihteistoöljyä?
Ajan kuluessa vaihteistoöljy hapettuu, mikä vaikuttaa kielteisesti sen voiteleviin ja korroosiota estäviin ominaisuuksiin. Lisäksi se saastuu metallisiruilla, jotka toimivat hankaavina elementteinä ja kiihdyttävät osien kulumista. Usein tapahtuva pyörien luistaminen voi johtaa hiilikarstan muodostumiseen niille. Kaikki tämä johtaa vaihteiston elementtien nopeaan kulumiseen, heikentää ajoneuvon polttoainetehokkuutta sekä vaikeuttaa vaihteiden vaihtoa.
Minkä väristä on vaihteistoöljy?
Uusi vaihteistoöljy on usein punaista, keltaista tai oranssia. Käytön aikana se saattaa kuitenkin muuttua tummanpunaiseksi tai ruskeaksi. Vaihteistoöljyn tummentuminen ei viittaa aina sen huonoon kuntoon. Jos öljy on kirkasta ilman tiettyä palaneen käryä, silmällä nähtäviä saasteita tai epäpuhtauksia, voidaan sitä edelleen käyttää. Sama pätee myös toisin päin: tumma öljy vahvalla palaneen käryllä ja selkeästi nähtävillä mekaanisilla epäpuhtauksilla viittaa siihen, että öljy tulisi vaihtaa välittömästi. Se viittaa myös vikoihin vaihdelaatikossa.
Mitkä ovat merkkejä matalasta vaihteistoöljyn tasosta?
Nykimiset vaihteiden vaihdossa, palaneen käry, vaihteiden lipsuminen (kitkaelementtien lipsuminen vaihteistossa), vieraat äänet sekä hidastunut tai spontaani vaihteiden vaihto voivat viitata vaihteistoöljyn matalaan tasoon automaattivaihteistossa. Takavetoisissa ajoneuvoissa ylämäkeen ajettaessa tai kiihdytettäessä, ilmaa voi päästä öljyputkien sisälle. Tuloksena öljynpaine vähenee, moottorin kanssa yhteys katkeaa ja ajoneuvo hidastuu. Puutteellinen öljyn taso voi johtaa jopa moottorin sakkaamiseen. Joissain tapauksissa moottori jatkaa toimintaansa, vaikka auto ei liiku.
Matala öljyn taso manuaalisissa vaihdelaatikoissa johtaa halkeamiin, nykäyksiin ja tärinään vaihteiden vaihdon yhteydessä.
Tarkista öljyn taso varmistaaksesi, että ongelma johtuu matalasta vaihteistoöljyn tasosta. Automaattivaihteistolliset autot on varustettu usein mittatikulla tätä varten. Joissain ajoneuvoissa tulee ruuvata irti täyttötulppa vaihteiston öljypohjasta. Manuaalivaihteistoisissa autoissa täyttötulppa voidaan löytää vasemman etupyörän takaa. Katso autonomistajan käsikirjaasi tarkempia ohjeita varten liittyen öljyn tason tarkistamiseen autosta.
Onko vaihteistoöljyn vaihtaminen vaikeaa?
Kyllä, tämä toimenpide on melko vaivalloinen, ja useimmissa tapauksissa vaatii erikoisvarusteita. Lisäksi vaihdelaatikko tulisi huuhdella ennen uuden vaihteistoöljyn lisäämistä, jotta sieltä poistuisi hiilikarstat, jäämät ja kulumatuotteet koskevista elementeistä. Tähän käytetään erityisiä lisäaineita.
Tämän toimenpiteen kesto riippuu öljynvaihdon tyypistä: se voi olla osittainen tai täysi. Ensimmäinen viittaa vain tiettyyn määrään poistettavaa öljyä. Työhön kuluu noin tunti, ja siihen ei tarvita erikoislaitteita. Osittainen öljynvaihto on kuitenkin vähemmän tehokas. Täysi öljynvaihto vaatii erikoisvarusteita ja siihen kuluu noin 3 tuntia.