Mitä OBD II -vikakoodi p0113 tarkoittaa

Auton vikakoodi P0113 – vaiheittainen opas vianmääritykseen ja sen korjaamiseen

Auton vikakoodin P0113 – Imuilman lämpötila-anturin piirin 1 korkea jännite merkitys

Hae vikakoodia

P0113: merkitys, syyt, korjaukset

Vikakoodi P0113: Imuilman lämpötila-anturin piirin 1 korkea jännite

Vikakoodi P0113 tarkoittaa, että ajoneuvotietokone on havainnut lämpötila-anturin 1 syöttämien tietojen perusteella, että ensimmäinen lämpötila-anturi mittaa liian korkeaa nimellisjännitettä. Ongelma voi olla anturissa tai sen piirissä. Tämä häiriö vaikuttaa lämpötila-anturin vastukseen. Moottorinohjausyksikkö lähettää vastukseen jatkuvasti 5 voltin jännitettä ja mittaa lämpötila-anturin takaisin lähettämän jännitteen määrää. Kun vastus lämpenee, sen lähettämä jännite heikkenee. Vastuksen jännite vähenee sitä mukaa kun vastus kuumenee, ja todella kuuma vastus taas ei laske jännitettä ollenkaan. Toisin sanoen mikäli nimellisjännite on 5 V tai enemmän, vastus on matala ja tämä tarkoittaa moottorin ilmansyötön olevan liian kuuma. Tällöin moottorinohjausyksikkö laukaisee P0113 vikakoodin, koska liian kuuma moottoriin syötettävä ilma voi aiheuttaa ilma-polttoaineseoksen häiriintymisen, sytytyshäiriöitä, korkeampia päästöjä ja polttoainetehokkuuden laskua. Englanniksi tämä koodi on Intake Air Temperature (IAT) Sensor Circuit High Input. Lue kaikki vikakoodin mahdolliset syyt, oireet ja korjaustavat sekä usein kysytyt kysymykset alta.

P0113-vikakoodin mahdollisia syitä:

  • likaantunut ilmansuodatin
  • viallinen, öljystä likaantunut tai syöpynyt imuilman lämpötila-anturi
  • anturin johtojen vaurioituminen ja oikosulut
  • ilmamäärämittarin vika
  • moottorinohjausyksikön vika (harvoin).
P0113-vikakoodin mahdollisia oireita:

  • moottori ei käynnisty tavalliseen tapaan
  • moottori voi käydä laihalla
  • moottorissa voi esiintyä esisytytystä
  • epätasainen tyhjäkäynti etenkin kylmällä säällä
  • EGR-venttiilin toimintahäiriöt
  • ajoneuvon päästöjen kasvu
  • moottori siirtyy vikaturvalliseen tilaan (”failsafe-tila”)
  • moottorin merkkivalon syttyminen.
P0113-vikakoodin korjaustapoja

P0113-vikakoodin diagnostiikkaan tarvitset yleismittarin ja OBDII-lukijan. Aloita tarkistamalla järjestelmän kaikki vikakoodit, nollaa lukija ja lue järjestelmä uudelleen. Jos P0113 ilmestyy jälleen näkyviin, vertaa imuilman lämpötilaa ja jäähdytysnesteen lämpötilaa, kun ensin olet antanut auton moottorin käydä noin 10 minuutin ajan. Imuilman lämpötilan tulisi olla hieman matalampi kuin jäähdytysnesteen lämpötilan. Tarkista seuraavaksi imuilman lämpötila-anturi, sen johdot ja sekä sen liittimet vaurioiden ja korroosion varalta. Kiristä tarvittaessa löystyneet liitännät. Mittaa imuilman lämpötila-anturin vastus yleismittarin avulla ja vertaa saamaasi lukemaa auton ohjekirjassa ilmoitettuun viitearvoon. Jos vastus ei heikkene, kun lämmität anturin päätä, anturi on viallinen. Jos näistä korjaustavoista ei ollut apua, vie auto asiantuntijoiden tarkistettavaksi korjaamolle.

Usein kysyttyä P0113-vikakoodista:

Mitä vikakoodi P0113 tarkoittaa?


Vikakoodi P0113 tarkoittaa, että moottoriin syötettävää ilmaa mittaavan imuilman lämpötila-anturin ensimmäisen piirin havaitsema nimellisjännite on liian korkea. Tällä on vaikutusta ilman ja polttoaineen seossuhteeseen, sillä tämän tiedon perusteella ohjataan sitä, paljonko polttoainetta syötetään ja paljonko sytytyksessä tarvitaan kipinöitä.

Mikä aiheuttaa P0113-vikakoodin?


Tämä vikakoodi lähetetään ajoneuvon tietokoneelle, kun lämpötila-anturin mittaama jännite on yli 4,91 V pidempään kuin puolen sekunnin ajan. Tällöin ajoneuvotietokone päättelee, että lämpötila-anturin piirissä on oikosulku. Tämän syynä voivat olla etenkin likainen ilmansuodatin, mutta myös viallinen ilmamäärämittari tai ilman lämpötila-anturi tai vaurioituneet johdot. Hyvin harvoin syynä voi olla myös moottorinohjausyksikön toimintahäiriö.

Miten korjata P0113-vikakoodi?


Yleisin tapa päästä tästä vikakoodista eroon on vaihtaa anturi uuteen tai puhdistaa likaantunut ilmansuodatin. Joskus imuilman lämpötila-anturin johtojen ja liitinten kiristäminen tai vaihtaminen voi riittää; nämä kannattaakin aina tarkistaa silmämääräisesti vaurioiden ja korroosion varalta ennen kuin itse anturi vaihdetaan uuteen.

Voiko P0113-vikakoodi korjautua itsestään?


Vikakoodi ei todennäköisesti poistu itsestään vaan siihen on puututtava. Kun olet puhdistanut tai vaihtanut osat, jotka aiheuttavat vikakoodin, lue ajoneuvotietokoneen tiedot uudelleen varmistaaksesi, että ongelma on todella ratkennut.

Voinko jatkaa ajamista, jos autossani on P0113-vikakoodi?


Vikakoodin vakavuusluokitus on ”kohtalainen”, eli autolla ajaminen on edelleen teknisesti mahdollista, mutta ei suositeltavaa. P0113-vikakoodin jättäminen noteeraamatta voi aiheuttaa laajempia moottorivaurioita, joiden korjaaminen on kallista; ongelmaan kannattaa puuttua vaikka jo ihan säästömielessä.

Paljonko P0113-vikakoodin korjaaminen maksaa?


Jos vikakoodi aiheutuu vain suodattimesta tai anturista, korjaaminen ei tule kovin kalliiksi. Osat maksavat pääsääntöisesti alle 100 euroa. Päälle tulevat vielä korjaamon veloittamat työkustannukset. Niissä voit säästää, jos suoritat vaihdon itse ja jos ostat uudet osat verkossa.

Vikakoodi P0113 tarkoittaa: Imuilman lämpötila-anturin piirin 1 korkea jännite. Selvitä, mitä tämä tarkalleen ottaen tarkoittaa, koodin P0113 oireet ja syyt sekä miten toimintahäiriö korjataan.
Mitä tehdä, jos OBD2-vikakoodi p 0113 ilmestyy

Katsotuimmat autonkorjausvideot

  • Auton vikakoodi p0113: vaiheittainen diagnoosi ja korjausopas
    Kuinka vaihtaa jarrusatulan liukutappien suojakumit VW GOLF 5 -merkkiseen autoon [Ohjevideo]
  • Auton vikakoodi p0113: vaiheittainen diagnoosi ja korjausopas
    Kuinka vaihtaa taka jarrulevyt ja seisontajarru MERCEDES-BENZ E W124 -merkkiseen autoon OHJEVIDEO
  • Auton vikakoodi p0113: vaiheittainen diagnoosi ja korjausopas
    Kuinka vaihtaa raitisilmasuodatin VOLVO V70 2 (SW) -merkkiseen autoon [AUTODOC -OHJEVIDEO]
  • Auton vikakoodi p0113: vaiheittainen diagnoosi ja korjausopas
    Kuinka vaihtaa takapyörän laakeri BMW 5 E60 merkkiseen autoon OHJEVIDEO | AUTODOC
  • Auton vikakoodi p0113: vaiheittainen diagnoosi ja korjausopas
    Kuinka vaihtaa taka jarrulevyt, taka jarrupalat TOYOTA COROLLA E120 -merkkiseen autoon OHJEVIDEO
  • Auton vikakoodi p0113: vaiheittainen diagnoosi ja korjausopas
    Kuinka vaihtaa iskunvaimentimen yläkiinnikkeen korjaussetti VW GOLF 4 merkkiseen autoon [OHJEVIDEO]
  • Auton vikakoodi p0113: vaiheittainen diagnoosi ja korjausopas
    Kuinka vaihtaa etupyörän laakerit FORD MONDEO 3 -merkkiseen autoon OHJEVIDEO | AUTODOC
  • Auton vikakoodi p0113: vaiheittainen diagnoosi ja korjausopas
    Kuinka vaihtaa etupyörän laakerit OPEL ASTRA G - merkkiseen autoon OHJEVIDEO | AUTODOC
Haluatko lisää hyödyllistä tietoa?

Kysy kysymyksiä tai jaa korjauskokemuksesi autofoorumilla. Tilaa päivitykset, jotta et missaa uusia oppaita.

Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää auton vikakoodista P0113
Vinkit AUTODOC CLUBILTA
Näytä lisää
  • Niksit auton vikakoodille P0113
    8 yleisintä autonomistajien tekemää virhettä | AUTODOC
  • Nopeat korjaukset OBD2-vikakoodiin p0113
    Ajovalojen kunnostus | AUTODOCin vinkit
  • Yleisimmät syyt auton vikakoodille p 0113
    Kuinka korjata puhjennut rengas helposti | AUTODOCin vinkit
  • Neuvoja siitä, mitä tehdä auton vikakoodille P0113
    Moottorin jäähdytystuulettimen vaihto | AUTODOCin vinkit
Asenna AUTODOC CLUB -sovellus!
Henkilökohtainen autokulujen hallinta, huoltovinkkejä, muistutuksia tulevista ajanvarauksista ja huoltoväleistä, tee se itse -korjausohjeita - kaikki tämä puhelimellasi.
Skannaa QR-koodi AUTODOC CLUB -sovellus
Skannaa

Voit ladata sovelluksen:

  • - skannaamalla QR-koodi
  • - lataa App Storesta
  • - lataa Google Playsta
Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja