Vikakoodi P0113 tarkoittaa, että ajoneuvotietokone on havainnut lämpötila-anturin 1 syöttämien tietojen perusteella, että ensimmäinen lämpötila-anturi mittaa liian korkeaa nimellisjännitettä. Ongelma voi olla anturissa tai sen piirissä. Tämä häiriö vaikuttaa lämpötila-anturin vastukseen. Moottorinohjausyksikkö lähettää vastukseen jatkuvasti 5 voltin jännitettä ja mittaa lämpötila-anturin takaisin lähettämän jännitteen määrää. Kun vastus lämpenee, sen lähettämä jännite heikkenee. Vastuksen jännite vähenee sitä mukaa kun vastus kuumenee, ja todella kuuma vastus taas ei laske jännitettä ollenkaan. Toisin sanoen mikäli nimellisjännite on 5 V tai enemmän, vastus on matala ja tämä tarkoittaa moottorin ilmansyötön olevan liian kuuma. Tällöin moottorinohjausyksikkö laukaisee P0113 vikakoodin, koska liian kuuma moottoriin syötettävä ilma voi aiheuttaa ilma-polttoaineseoksen häiriintymisen, sytytyshäiriöitä, korkeampia päästöjä ja polttoainetehokkuuden laskua. Englanniksi tämä koodi on Intake Air Temperature (IAT) Sensor Circuit High Input. Lue kaikki vikakoodin mahdolliset syyt, oireet ja korjaustavat sekä usein kysytyt kysymykset alta.
P0113-vikakoodin mahdollisia syitä:P0113-vikakoodin diagnostiikkaan tarvitset yleismittarin ja OBDII-lukijan. Aloita tarkistamalla järjestelmän kaikki vikakoodit, nollaa lukija ja lue järjestelmä uudelleen. Jos P0113 ilmestyy jälleen näkyviin, vertaa imuilman lämpötilaa ja jäähdytysnesteen lämpötilaa, kun ensin olet antanut auton moottorin käydä noin 10 minuutin ajan. Imuilman lämpötilan tulisi olla hieman matalampi kuin jäähdytysnesteen lämpötilan. Tarkista seuraavaksi imuilman lämpötila-anturi, sen johdot ja sekä sen liittimet vaurioiden ja korroosion varalta. Kiristä tarvittaessa löystyneet liitännät. Mittaa imuilman lämpötila-anturin vastus yleismittarin avulla ja vertaa saamaasi lukemaa auton ohjekirjassa ilmoitettuun viitearvoon. Jos vastus ei heikkene, kun lämmität anturin päätä, anturi on viallinen. Jos näistä korjaustavoista ei ollut apua, vie auto asiantuntijoiden tarkistettavaksi korjaamolle.
Vikakoodi P0113 tarkoittaa, että moottoriin syötettävää ilmaa mittaavan imuilman lämpötila-anturin ensimmäisen piirin havaitsema nimellisjännite on liian korkea. Tällä on vaikutusta ilman ja polttoaineen seossuhteeseen, sillä tämän tiedon perusteella ohjataan sitä, paljonko polttoainetta syötetään ja paljonko sytytyksessä tarvitaan kipinöitä.
Tämä vikakoodi lähetetään ajoneuvon tietokoneelle, kun lämpötila-anturin mittaama jännite on yli 4,91 V pidempään kuin puolen sekunnin ajan. Tällöin ajoneuvotietokone päättelee, että lämpötila-anturin piirissä on oikosulku. Tämän syynä voivat olla etenkin likainen ilmansuodatin, mutta myös viallinen ilmamäärämittari tai ilman lämpötila-anturi tai vaurioituneet johdot. Hyvin harvoin syynä voi olla myös moottorinohjausyksikön toimintahäiriö.
Yleisin tapa päästä tästä vikakoodista eroon on vaihtaa anturi uuteen tai puhdistaa likaantunut ilmansuodatin. Joskus imuilman lämpötila-anturin johtojen ja liitinten kiristäminen tai vaihtaminen voi riittää; nämä kannattaakin aina tarkistaa silmämääräisesti vaurioiden ja korroosion varalta ennen kuin itse anturi vaihdetaan uuteen.
Vikakoodi ei todennäköisesti poistu itsestään vaan siihen on puututtava. Kun olet puhdistanut tai vaihtanut osat, jotka aiheuttavat vikakoodin, lue ajoneuvotietokoneen tiedot uudelleen varmistaaksesi, että ongelma on todella ratkennut.
Vikakoodin vakavuusluokitus on ”kohtalainen”, eli autolla ajaminen on edelleen teknisesti mahdollista, mutta ei suositeltavaa. P0113-vikakoodin jättäminen noteeraamatta voi aiheuttaa laajempia moottorivaurioita, joiden korjaaminen on kallista; ongelmaan kannattaa puuttua vaikka jo ihan säästömielessä.
Jos vikakoodi aiheutuu vain suodattimesta tai anturista, korjaaminen ei tule kovin kalliiksi. Osat maksavat pääsääntöisesti alle 100 euroa. Päälle tulevat vielä korjaamon veloittamat työkustannukset. Niissä voit säästää, jos suoritat vaihdon itse ja jos ostat uudet osat verkossa.
Kysy kysymyksiä tai jaa korjauskokemuksesi autofoorumilla. Tilaa päivitykset, jotta et missaa uusia oppaita.
Voit ladata sovelluksen:
Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja