Vikakoodi P0011 tarkoittaa, että puolella 1 oleva nokka-akseli on ajoituksessa edellä moottoriohjausyksikön lähettämää komentoa. Koodi voi esiintyä nokka-akselin aikaistamisen tai hidastamisen aikana ja tarkoittaa siis käytännössä nokka-akselin ajoituksen olevan pielessä. Ajoitusta käytetään moottorin tehon lisäämiseen ja polttoainekulutuksen optimointiin, joten ongelmat vaikuttavat näihin siten, että vikakoodin yleisimpiä oireita ovat päästöjen ja polttoaineenkulutuksen kasvu, ongelmat moottorin käynnistymisessä sekä moottorin epätasainen käynti. Englanniksi tämä vikakoodi on Intake Camshaft Position Timing - Over-Retarded (Bank 2). Lue kaikki vikakoodin mahdolliset syyt, oireet ja korjaustavat sekä usein kysytyt kysymykset alta.
P0011-vikakoodin mahdollisia syitä:Ensimmäiseksi tulee suorittaa järjestelmän silmämääräinen tarkistus: tarkastele sähköliitäntöjen ja johtojen sekä venttiilien kuntoa. Tarkista nokka-akselin ja sen asentotunnistimen kunto. Vaihda osat, jos niissä näkyy vaurioita. Lisäksi jo alussa kannattaa tarkistaa öljyn taso ja suorittaa öljynvaihto, mikäli se on jäänyt välistä ja jos öljy on likaantunut. Samalla on hyvä vaihtaa öljynsuodatin. Jos näistä ei ollut apua, siirry tarkistamaan jakomekanismi ja vaihda mahdolliset vialliset osat. Voit myös etsiä tietoa autossa usein esiintyvistä vioista verkossa.
Vikakoodi P0011 merkitys on se, että puolella 1 olevan nokka-akselin ajoitus on edellä moottorinohjausyksikön sille antamaa komentoa. Koodi esiintyy ainoastaan autoissa, joissa on muuttuva venttiilien ajoitus. Näihin kuuluu muun muassa autoja merkeiltä Toyota, Volkswagen, Honda, Hyundai ja Audi.
Yleisimmin P0011-vikakoodin aiheuttaa venttiilin solenoidin juuttuminen auki tai vioittuminen, johdotuksen vioittuminen, öljyn liian korkea viskositeetti sekä nokka-akselin vääränlainen ajoitus.
Yleisimpiä tapoja korjata tämä vikakoodi ovat venttiilin vaihto tai korjaus, sen johdotuksen vaihto, öljyn ja suodattimen vaihto sekä auton jakohihnan tai -ketjun tarkistaminen ajoituksen ongelmien ratkaisemiseksi.
Tämä vikakoodi ei korjaannu itsestään, vaan se on korjattava joko itse tai auto on vietävä korjaamolle.
Ajoneuvolla ajamisen jatkamista ei voi suositella, sillä tällöin uhkaavat laajemmat moottorivauriot. Lisäksi polttoaineenkulutus kasvaa ja ajoneuvon ajettavuus heikkenee: tyhjäkäynti on epätasaista ja moottori pitää kolisevaa ääntä.
Korjauksen hinta riippuu luonnollisesti siitä, mikä on vialla. Pelkkä johdotuksen ja liitinten vaihto ei ole kallista eikä aikaa vievää, mutta koko venttiilin vaihto voi tulla suhteellisen kalliiksi ja viedä myös aikaa. Korjauksen hinnassa on suuria eroja ajoneuvon merkistä, mallista ja iästä riippuen.
Vikakoodi P0011 – Nokka-akselin A asento – liian aikainen ajoitus tai toimintaongelma (puoli 1) voi esiintyä missä tahansa autossa, mutta yleisimmin se havaitaan seuraavissa autoissa:
Jos autossasi näkyy koodi P0011, varmista, että olet suorittanut diagnostiikan oikein ja että virhe on edelleen läsnä. Tarkista ongelmaan liittyvät oireet ja tutustun ongelman ratkaisuvaihtoehtoihin.
Kysy kysymyksiä tai jaa korjauskokemuksesi autofoorumilla. Tilaa päivitykset, jotta et missaa uusia oppaita.
Voit ladata sovelluksen:
Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja