Vikakoodi P0299 tarkoittaa sitä, että turboahdetun tai mekaanisesti ahdetun ajoneuvon moottorin ohjausyksikkö havaitsee, että järjestelmän ahtopaine on tarkoitettua matalampi eli sen säätöraja on alittunut ahtimen A osalta. Koodia esiintyy siis ainoastaan turboahdetuissa tai mekaanisesti ahdetuissa ajoneuvoissa – usein viritetyissä autoissa tai urheiluautoissa. Ongelma ei ole erityisen vakava, mutta se heikentää moottorin tehoa, jolloin ei saavuteta toivottua moottorin tehotasoa. Englanniksi tämä vikakoodi on Turbo / Supercharger Underboost Condition. Lue kaikki vikakoodin mahdolliset syyt, oireet ja korjaustavat sekä usein kysytyt kysymykset alta.
P0299-vikakoodin mahdollisia syitä:Lue järjestelmä OBDII-lukijalla ja korjaa P0299 lisäksi esiintyvät mahdolliset muut vikakoodit. Nollaa lukulaite, lue järjestelmä uudelleen ja katso, ilmestyykö P0299 jälleen näkyviin. Jos näin käy, on aika suorittaa tarkempi diagnostiikka. Tarkista ensimmäiseksi imujärjestelmän osat: näkyykö niissä vaurioita, korroosiota tai löysyyttä tai puuttuuko joitain osia? Havaitsetko halkeamia tai vuotoja? Nämä ovat vikakoodin yleisimpiä syitä ja ne kannattaa korjata ensimmäiseksi. Tarkista myös turboahtimen hukkaportin venttiili ja muut venttiilit, säätimet, johdot, liitännät ja anturit. Turboahtimet ja mekaaniset ahtimet voivat olla hyvin erilaisia, joten kannattaa selvittää mahdollisia tietylle mallille erityisiä syitä verkossa valmistajan sivuilta varsinkin jos epäilet ongelman johtuvan paineesta. Vain harvoin turboahdin tai mekaaninen ahdin on todellisuudessa vioittunut ja ratkaisemiseen vaaditaan koko osan vaihtoa.
Järjestelmässä olevan virheen vuoksi ajoneuvon turboahdin tai mekaaninen ahdin ei saavuta tavoiteahtopainettaan. Tämän seurauksena moottorin teho heikentyy ja auto pitää epätavallista ääntä.
Tämän vikakoodin tyypillisiin syihin kuuluvat vaurioituneet tai vuotavat ahtimet, hukkaportin tai sen solenoidin tai toimilaitteen vika tai painetta säätelevän venttiilin tai painetta mittaavan anturin häiriö. Myös vaurioituneet liitännät ja johdot ovat mahdollisia syypäitä.
Ensiksi kannattaa tarkistaa turboahdin tai mekaaninen ahdin vuotojen ja muiden vaurioiden varalta. Tarkista myös imujärjestelmä ja korjaa tai vaihda se tarvittaessa. Tarkista myös EGR-järjestelmä ja vaihda mahdolliset vialliset osat. Vaihda vialliset anturit ja selvitä, mistä mahdollinen liian matala öljynpaine johtuu. Muista tarkistaa myös johtosarjat ja pakoputkisto osat vaurioiden varalta.
Ei voi. Vikakoodin aiheuttava häiriö on korjattava manuaalisesti. Korjauksen jälkeen voi kestää muutamia lämmityssyklejä kunnes vikakoodi katoaa näkyvistä.
Voit jatkaa autolla ajamista P0299-vikakoodista huolimatta toistaiseksi; huomaat kuitenkin moottorin tehon alentuneen, usein etenkin kiihdytettäessä. Älä jätä ongelmia korjaamatta pitkiksi ajoiksi, sillä ajan myötä korjaamaton P0299-koodi voi aiheuttaa vaurioita.
Vastaus riippuu siitä, mikä on vialla. Pelkkä yksittäisen vuodon tilkitseminen on esimerkiksi hyvinkin edullista. Jos ahtimessa on vikaa, sen korjaus maksaa yleisesti muutamia satoja euroja automallista riippuen. Joissain tapauksissa turboahdinta ei voida korjata, vaan on ostettava uusi – tällöin korjauksen hinnaksi voi tulla jopa nelinumeroinen summa.
Vikakoodi P0299 – Turboahtimen tai mekaanisen ahtimen A aliahtaminen voi esiintyä missä tahansa autossa, mutta yleisimmin se havaitaan seuraavissa autoissa:
Jos autossasi näkyy koodi P0299, varmista, että olet suorittanut diagnostiikan oikein ja että virhe on edelleen läsnä. Tarkista ongelmaan liittyvät oireet ja tutustun ongelman ratkaisuvaihtoehtoihin.
Kysy kysymyksiä tai jaa korjauskokemuksesi autofoorumilla. Tilaa päivitykset, jotta et missaa uusia oppaita.
Voit ladata sovelluksen:
Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja