Vikakoodi P0300 tarkoittaa sitä, että vähintään kahdessa moottorin sylinterissä esiintyy nakutusta. Kun tämä vikakoodi esiintyy, sylinterissä ei pala riittävää määrää polttoainetta, ja koska polttoaineen tehokas polttaminen on avainasemassa moottorin optimaalisen toiminnan osalta, moottorin toimintakyky häiriintyy. Vikakoodi syttyy, kun moottorin ohjausyksikkö on havainnut on havainnut sylinterien epäsäännönmukaista toimintaa. P0300-vikakoodin englanninkielinen nimi on Random/Multiple Cylinder Misfire Detected. Lue kaikki vikakoodin mahdolliset syyt, oireet ja korjaustavat sekä usein kysytyt kysymykset alta.
P0300-vikakoodin mahdollisia syitä:Tämän vikakoodin diagnosoimiseen ja korjaamiseen tarvitset OBDII-lukijan, yleismittarin, ruuvimeisselin ja mahdollisesti sarjan sytytystulppahylsyjä, uusia sytytystulppia, sytytystulppien johtoja sekä hylsyjä. Polttoaineen painemittari ja vuodonetsintätyökalu voivat myös olla hyödyksi. Aloita diagnostiikka lukemalla järjestelmä ja tarkistamalla, esiintyykö P0300-vikakoodin lisäksi muitakin vikakoodeja. Korjaa ne ensin, lue järjestelmä uudelleen ja katso, ilmestyykö P0300 jälleen näkyviin. Jos näin käy, aloita tarkempi vianmääritys. Tarkista sytytyspuolien ja -tulppien johdot ja liittimet silmämääräisesti ja varmista, että ne ovat tiukasti kiinni. Kiristä niitä tarvittaessa. Tarkista myös itse sytytystulpat ja -puolat likaantumisen ja vaurioiden varalta ja puhdista ja vaihda ne tarvittaessa. Jos sytytysjärjestelmä on kunnossa, tarkista polttoaineen paine ja polttoainesuuttimien toimintakyky. Jos polttoainejärjestelmässäkään ei vaikuta olevan vikaa, tarkista vielä sylinterikannen tiiviste, männänrenkaat, venttiilit ja jakohihna tai -ketju sekä muut jakomekanismin osat. P0300 on vakava vikakoodi, joka voi johtua monista tekijöistä. Jos et kykene selvittämään ja korjaamaan vikaa itse, ota yhteyttä asiantuntevaan autokorjaamoon tai tee lisätutkimusta mahdollisista vikakoodin syistä autossasi verkossa.
P0300-vikakoodi merkitsee sitä, että moottorin sylintereissä esiintyy nakutusta vähintään kahden sylinterin osalta. Nakutus tarkoittaa ilma-polttoaineseoksen epätasaista palamista sylintereissä taskumaisesti ja väärin ajoituksin. Tasainen sytytysprosessi ja seoksen palaminen on tärkeää moottorin vakaan toiminnan kannalta ja nakutus johtaa sekä moottorin tehohäviöön ja epävakauteen että laajoihin moottorivaurioihin.
Vikakoodin tärkeimmät aiheuttajat löytyvät joko sytytysjärjestelmästä tai polttoainejärjestelmästä. Sytytysjärjestelmän osalta yleisimpiä aiheuttajia ovat sytytystulppien ja -puolien vauriot ja likaantuminen, näiden osien johtojen ja liitinten löystyminen tai vaurioituminen, virheellinen ajoitus ja sylinterin tai sylinterien viat. Polttoainejärjestelmän osalta mahdollisia aiheuttajia ovat esimerkiksi riittämätön tai liiallinen paine, suutinten likaantuminen tai vioittuminen sekä vuodot. Joissain tapauksissa P0300 voi johtua myös sylinterikannen tiivisteen vuotamisesta.
Helpoimmassa tapauksessa korjaukseen riittää viallisten tai kuluneiden sytytystulppien ja -puolien ja niiden johtojen vaihto tai järjestelmän anturien vaihto. Myös polttoainejärjestelmän puhdistaminen ja suutinten vaihto on mahdollista. Vaativampaa on paikata järjestelmän vuodot tai vaihtaa ja etenkin korjata sylinterinkannen tiivisteet.
Tällä moottorin toimintahäiriöllä on ikävä tapa “kadota”, mutta palata lopulta takaisin. Sytytyshäiriöt voivat johtua monista tekijöistä, mutta taustalla oleva ongelma harvoin oikeasti korjaantuu itsestään. Puutu ongelmaan ennen kuin se ehtii aiheuttaa suurempia vaurioita. Jos olet jo korjannut P0300-vikakoodin, huomioi, että voi kestää useamman lämmityssyklin ajan ennen kuin vikakoodi katoaa itsestään.
Riippuu olosuhteista. Todennäköisesti lyhyen matkan ajamisesta ei ole suurempaa haittaa, mutta ongelma kannattaa pyrkiä silti ratkaisemaan mahdollisimman pian. P0300-vikakoodin vakavuusluokitus on yleensä ”kohtalainen”. Arvioi välitön vakavuustaso käyttäen omaa harkintaasi ja muista, että moottorin nakutus ja ajettavuuden huomattava häiriintyminen voivat aiheuttaa vaaraa sekä moottorille että kuljettajalle.
Jos ongelma johtuu viallisista sytytystulpista tai -puolista tai näiden johdoista, korjauskulut eivät ole kovinkaan suuret (pääsääntöisesti selviät alle 100 eurolla). Laajempien moottorivikojen korjaaminen voi olla hyvin kallista, mutta onneksi nämä ovat harvemmin P0300-vikakoodin syynä.
Vikakoodi P0300 – Satunnaista / usean sylinterin sytytyskatkosta havaittu voi esiintyä missä tahansa autossa, mutta yleisimmin se havaitaan seuraavissa autoissa:
Jos autossasi näkyy koodi P0300, varmista, että olet suorittanut diagnostiikan oikein ja että virhe on edelleen läsnä. Tarkista ongelmaan liittyvät oireet ja tutustun ongelman ratkaisuvaihtoehtoihin.
Kysy kysymyksiä tai jaa korjauskokemuksesi autofoorumilla. Tilaa päivitykset, jotta et missaa uusia oppaita.
Voit ladata sovelluksen:
Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja