Mitä OBD II -vikakoodi p0300 tarkoittaa

Auton vikakoodi P0300 – vaiheittainen opas vianmääritykseen ja sen korjaamiseen

Auton vikakoodin P0300 – Satunnaista / usean sylinterin sytytyskatkosta havaittu merkitys
P0300
Hae vikakoodia

P0300: merkitys, syyt, korjaukset

Vikakoodi P0300: Satunnaista / usean sylinterin sytytyskatkosta havaittu

Vikakoodi P0300 tarkoittaa sitä, että vähintään kahdessa moottorin sylinterissä esiintyy nakutusta. Kun tämä vikakoodi esiintyy, sylinterissä ei pala riittävää määrää polttoainetta, ja koska polttoaineen tehokas polttaminen on avainasemassa moottorin optimaalisen toiminnan osalta, moottorin toimintakyky häiriintyy. Vikakoodi syttyy, kun moottorin ohjausyksikkö on havainnut on havainnut sylinterien epäsäännönmukaista toimintaa. P0300-vikakoodin englanninkielinen nimi on Random/Multiple Cylinder Misfire Detected. Lue kaikki vikakoodin mahdolliset syyt, oireet ja korjaustavat sekä usein kysytyt kysymykset alta.

P0300-vikakoodin mahdollisia syitä:

  • kuluneet sytytystulpat
  • kuluneet sytytystulppien johdot
  • vialliset auton sytytyspuolat
  • alipainevuoto
  • viallinen kampiakselin anturi
  • viallinen nokka-akselin anturi.
  • alhainen polttoaineen paine
  • jakajan vika
  • sytytysjärjestelmän virheellinen ajoitus
  • sylinterinkannen tiivisteen vuoto
  • heikkolaatuinen polttoaine (harvoin Suomessa).
P0300-vikakoodin mahdollisia oireita:

  • tärinä kiihdytettäessä
  • epätasaisuus kiihdytettäessä
  • moottorin epätavallinen käyttäytyminen
  • moottorin tehohäviö
  • moottorin epätasainen käynti
  • bensan haju pakoputkesta
  • moottorin varoitusvalon syttyminen
  • moottorin varoitusvalon vilkkuminen.
P0300-vikakoodin korjaustapoja

Tämän vikakoodin diagnosoimiseen ja korjaamiseen tarvitset OBDII-lukijan, yleismittarin, ruuvimeisselin ja mahdollisesti sarjan sytytystulppahylsyjä, uusia sytytystulppia, sytytystulppien johtoja sekä hylsyjä. Polttoaineen painemittari ja vuodonetsintätyökalu voivat myös olla hyödyksi. Aloita diagnostiikka lukemalla järjestelmä ja tarkistamalla, esiintyykö P0300-vikakoodin lisäksi muitakin vikakoodeja. Korjaa ne ensin, lue järjestelmä uudelleen ja katso, ilmestyykö P0300 jälleen näkyviin. Jos näin käy, aloita tarkempi vianmääritys. Tarkista sytytyspuolien ja -tulppien johdot ja liittimet silmämääräisesti ja varmista, että ne ovat tiukasti kiinni. Kiristä niitä tarvittaessa. Tarkista myös itse sytytystulpat ja -puolat likaantumisen ja vaurioiden varalta ja puhdista ja vaihda ne tarvittaessa. Jos sytytysjärjestelmä on kunnossa, tarkista polttoaineen paine ja polttoainesuuttimien toimintakyky. Jos polttoainejärjestelmässäkään ei vaikuta olevan vikaa, tarkista vielä sylinterikannen tiiviste, männänrenkaat, venttiilit ja jakohihna tai -ketju sekä muut jakomekanismin osat. P0300 on vakava vikakoodi, joka voi johtua monista tekijöistä. Jos et kykene selvittämään ja korjaamaan vikaa itse, ota yhteyttä asiantuntevaan autokorjaamoon tai tee lisätutkimusta mahdollisista vikakoodin syistä autossasi verkossa.

Usein kysyttyä P0300-vikakoodista:

Mitä vikakoodi P0300 tarkoittaa?


P0300-vikakoodi merkitsee sitä, että moottorin sylintereissä esiintyy nakutusta vähintään kahden sylinterin osalta. Nakutus tarkoittaa ilma-polttoaineseoksen epätasaista palamista sylintereissä taskumaisesti ja väärin ajoituksin. Tasainen sytytysprosessi ja seoksen palaminen on tärkeää moottorin vakaan toiminnan kannalta ja nakutus johtaa sekä moottorin tehohäviöön ja epävakauteen että laajoihin moottorivaurioihin.

Mikä aiheuttaa P0300-vikakoodin?


Vikakoodin tärkeimmät aiheuttajat löytyvät joko sytytysjärjestelmästä tai polttoainejärjestelmästä. Sytytysjärjestelmän osalta yleisimpiä aiheuttajia ovat sytytystulppien ja -puolien vauriot ja likaantuminen, näiden osien johtojen ja liitinten löystyminen tai vaurioituminen, virheellinen ajoitus ja sylinterin tai sylinterien viat. Polttoainejärjestelmän osalta mahdollisia aiheuttajia ovat esimerkiksi riittämätön tai liiallinen paine, suutinten likaantuminen tai vioittuminen sekä vuodot. Joissain tapauksissa P0300 voi johtua myös sylinterikannen tiivisteen vuotamisesta.

Miten korjata P0300-vikakoodi?


Helpoimmassa tapauksessa korjaukseen riittää viallisten tai kuluneiden sytytystulppien ja -puolien ja niiden johtojen vaihto tai järjestelmän anturien vaihto. Myös polttoainejärjestelmän puhdistaminen ja suutinten vaihto on mahdollista. Vaativampaa on paikata järjestelmän vuodot tai vaihtaa ja etenkin korjata sylinterinkannen tiivisteet.

Voiko P0300-vikakoodi korjautua itsestään?


Tällä moottorin toimintahäiriöllä on ikävä tapa “kadota”, mutta palata lopulta takaisin. Sytytyshäiriöt voivat johtua monista tekijöistä, mutta taustalla oleva ongelma harvoin oikeasti korjaantuu itsestään. Puutu ongelmaan ennen kuin se ehtii aiheuttaa suurempia vaurioita. Jos olet jo korjannut P0300-vikakoodin, huomioi, että voi kestää useamman lämmityssyklin ajan ennen kuin vikakoodi katoaa itsestään.

Voinko jatkaa ajamista, jos autossani on P0300-vikakoodi?


Riippuu olosuhteista. Todennäköisesti lyhyen matkan ajamisesta ei ole suurempaa haittaa, mutta ongelma kannattaa pyrkiä silti ratkaisemaan mahdollisimman pian. P0300-vikakoodin vakavuusluokitus on yleensä ”kohtalainen”. Arvioi välitön vakavuustaso käyttäen omaa harkintaasi ja muista, että moottorin nakutus ja ajettavuuden huomattava häiriintyminen voivat aiheuttaa vaaraa sekä moottorille että kuljettajalle.

Paljonko P0300-vikakoodin korjaaminen maksaa?


Jos ongelma johtuu viallisista sytytystulpista tai -puolista tai näiden johdoista, korjauskulut eivät ole kovinkaan suuret (pääsääntöisesti selviät alle 100 eurolla). Laajempien moottorivikojen korjaaminen voi olla hyvin kallista, mutta onneksi nämä ovat harvemmin P0300-vikakoodin syynä.

Autot, joissa vikakoodi P0300 esiintyy yleisimmin

Vikakoodi P0300 – Satunnaista / usean sylinterin sytytyskatkosta havaittu voi esiintyä missä tahansa autossa, mutta yleisimmin se havaitaan seuraavissa autoissa:

  • Nissan: Almera, Primera
  • Opel
  • Renault: Megane
  • Alfa Romeo
  • Peugeot: 206, 406, 307
  • Saab

Jos autossasi näkyy koodi P0300, varmista, että olet suorittanut diagnostiikan oikein ja että virhe on edelleen läsnä. Tarkista ongelmaan liittyvät oireet ja tutustun ongelman ratkaisuvaihtoehtoihin.

Mitä tehdä, jos OBD2-vikakoodi p 0300 ilmestyy

Katsotuimmat autonkorjausvideot

  • Auton vikakoodi p0300: vaiheittainen diagnoosi ja korjausopas
    Kuinka vaihtaa jakohihna, kiristinpyörä ja vesipumppu VW PASSAT B6 (3C5) [AUTODOC -OHJEVIDEO]
  • Auton vikakoodi p0300: vaiheittainen diagnoosi ja korjausopas
    Kuinka vaihtaa moniurahihna, ohjainrulla MERCEDES-BENZ 190 W201 -merkkiseen autoon OHJEVIDEO
  • Auton vikakoodi p0300: vaiheittainen diagnoosi ja korjausopas
    Kuinka vaihtaa raitisilmasuodatin VOLVO V70 2 (SW) -merkkiseen autoon [AUTODOC -OHJEVIDEO]
  • Auton vikakoodi p0300: vaiheittainen diagnoosi ja korjausopas
    Kuinka vaihtaa takapyörän laakeri BMW 5 E60 merkkiseen autoon OHJEVIDEO | AUTODOC
  • Auton vikakoodi p0300: vaiheittainen diagnoosi ja korjausopas
    Kuinka vaihtaa taka jarrulevyt, taka jarrupalat TOYOTA COROLLA E120 -merkkiseen autoon OHJEVIDEO
  • Auton vikakoodi p0300: vaiheittainen diagnoosi ja korjausopas
    Kuinka vaihtaa iskunvaimentimen yläkiinnikkeen korjaussetti VW GOLF 4 merkkiseen autoon [OHJEVIDEO]
  • Auton vikakoodi p0300: vaiheittainen diagnoosi ja korjausopas
    Kuinka vaihtaa etupyörän laakerit FORD MONDEO 3 -merkkiseen autoon OHJEVIDEO | AUTODOC
  • Auton vikakoodi p0300: vaiheittainen diagnoosi ja korjausopas
    Kuinka vaihtaa etupyörän laakerit OPEL ASTRA G - merkkiseen autoon OHJEVIDEO | AUTODOC
Haluatko lisää hyödyllistä tietoa?

Kysy kysymyksiä tai jaa korjauskokemuksesi autofoorumilla. Tilaa päivitykset, jotta et missaa uusia oppaita.

Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää auton vikakoodista P0300
Vinkit AUTODOC CLUBILTA
Näytä lisää
  • Niksit auton vikakoodille P0300
    5 yleisintä virhettä moottoritilassa työskenneltäessä | AUTODOCin vinkit
  • Nopeat korjaukset OBD2-vikakoodiin p0300
    Asioita, joita ei koskaan tulisi tehdä manuaalivaihteistolla | AUTODOCin vinkit
  • Yleisimmät syyt auton vikakoodille p 0300
    Auton laturin korjaus itse | AUTODOCin vinkit
  • Neuvoja siitä, mitä tehdä auton vikakoodille P0300
    5 syytä turboahtimen vioittumiseen | AUTODOCin vinkit
Asenna AUTODOC CLUB -sovellus!
Henkilökohtainen autokulujen hallinta, huoltovinkkejä, muistutuksia tulevista ajanvarauksista ja huoltoväleistä, tee se itse -korjausohjeita - kaikki tämä puhelimellasi.
Skannaa QR-koodi AUTODOC CLUB -sovellus
Skannaa

Voit ladata sovelluksen:

  • - skannaamalla QR-koodi
  • - lataa App Storesta
  • - lataa Google Playsta
Autodoc CLUB App icon
Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja