Hiukkassuodattimen puhdistus: Näin se tapahtuu

Hiukkassuodattimen puhdistus: Näin se tapahtuu

Hiukkassuodatin eli dpf-suodatin (engl. diesel particulate filter) eli hiukkasloukku on dieselautoista löytyvä suodatin, jonka tehtävänä on vähentää haitallisia pienhiukkaspäästöjä. Hiukkassuodatin on yleensä helppohoitoinen – se nimittäin puhdistaa itse itsensä – mutta välillä se saattaa tukkeutua, jolloin se on puhdistettava.

Tässä artikkelissa kerromme hiukkassuodattimen toiminnasta ja eri tavoista puhdistaa hiukkassuodatin.

Mikä on hiukkassuodatin?

Mikä on hiukkassuodatin

Hiukkassuodatin on dieselajoneuvojen pakojärjestelmästä löytyvä suodatin. Se on tyypillisesti lähellä moottoria ja muistuttaa ulkonäöltään äänenvaimenninta. Sen tehtävänä on suodattaa terveydelle ja ympäristölle erittäin haitallisia, dieselin palaessa syntyviä pienhiukkasia. Hiukkassuodattimet ovat olleet pakollisia Euroopan unionin alueella vuodesta 2009 alkaen kaikille uusille dieselautoille osana Euro 5 -päästöluokitusta. Joissain ajoneuvoissa niitä oli kuitenkin jo aiemmin. Hiukkassuodattimen toimintaperiaate on yksinkertainen: haitalliset nokihiukkaset kertyvät suodattimeen, jossa ne palavat. Hiukkasista jää jäljelle vain vähän tuhkaa, joten dpf-suodatin puhdistaa itse itsensä. Prosessia kutsutaan DPF:n regeneroinniksi ja se voi tapahtua aktiivisesti ja passiivisesti.

Hiukkassuodatin voi olla toimintakykyinen jopa 150 000 km matkan. Voi kuitenkin olla, että sen oma regenerointi epäonnistuu jo aiemmin, jolloin suodatin voi tukkeutua ja se on pestävä manuaalisesti tai pakkoregeneroitava huoltamolla. Lue alta eri tavoista puhdistaa hiukkassuodatin.

Hiukkassuodattimen puhdistus

Dpf-suodattimen pesu voi tapahtua eri tavoilla.

 Näihin kuuluvat seuraavat: 
  1. Kemiallinen pesu
    On olemassa erilaisia kemiallisia aineita, joilla pinttynytkin sakka lähtee irti. Hiukkassuodattimen puhdistusaine poistaa tukkeumat ajon aikana, jolloin suodatinta ei ole tarpeen purkaa. Puhdistusaine hajottaa ja haihduttaa nokihiukkaset tehokkaasti ja nopeasti. Eri vertailuissa esimerkiksi Liqui Moly -merkin puhdistusaineet ovat pärjänneet hyvin. Kemiallisen pesun haittapuoli on se, että puhdistusaineen levittäminen voi olla hankalaa ja se pitää useimmiten tehdä suuttimen avulla “sokkona”, jolloin suodattimeen voi yhä jäädä sakkaa. Toisaalta kemiallinen pesu on helpoin tapa pestä hiukkassuodatin itse.
    Hiukkassuodattimen puhdistus
  2. Ultraäänipesu
    Ultraäänen avulla toimivat puhdistajat perustuvat värähteleviin äänenpaineaaltoihin, joita ihminen ei voi kuulla. Ne aiheuttavat käyttönesteen (esim. vesi-puhdistusaine-seoksen) kavitaation, jonka avulla suodattimen pinttymät irtoavat tehokkaasti.
  3. Paineilmapesu
    Suodatinta voidaan puhdistaa myös paineilman avulla. Tällöin paineilmaa suihkutetaan paineilmapistooleista. Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että paineilman avulla irtoavat vain tuhkat; pinttyneempi noki ja sakka ei irtoa. Paineilmaa voidaan käyttää myös toisen metodin yhteydessä, jolloin suodatin suljetaan automatisoituun, suljettuun astiaan. Astiaan kohdistetaan painetta ja aerosolia, jonka avulla noki, tuhka ja öljysakka irtoavat. Puhdistuksen jälkeen suodatin kuivataan pitämällä sitä alhaisessa lämpötilassa usean tunnin ajan.
  4. Polttopesu
    Tämä tarkoittaa käytännössä regeneroinnin tekemistä manuaalisesti. Tämä onnistuu laittamalla suodatin erityiseen uuniin, jossa sitä pidetään erittäin korkeassa lämpötilassa usean tunnin ajan. Regenerointi auttaa hävittämään hiukkaset, mutta suodatin on silti puhdistettava noesta tämän jälkeen. Prosessi on aikaa vievä ja kuluttaa paljon energiaa.
  5. Tavallinen regenerointi
    Jos suodatin ei ole pahasti tukossa, voi tavallisesta ajosta olla apua (varsinkin jos ajoneuvoa käytetään tavallisesti lähinnä lyhyiden matkojen ajamiseen). Lähde ajamaan moottoritielle tai muulle korkean nopeuden tielle ja aja vähintään puolisen tuntia. Suodattimen tulisi puhdistaa itsensä.

Joskus kuulee myös hiukkassuodattimen poistoa esitettävän ratkaisukeinona, jos suodatin on mennyt tukkoon. Tätä ei voi missään tapauksessa suositella. Dieselautoissa on lain mukaan oltava hiukkasloukku ja auto ei mene katsastuksesta läpi, mikäli suodatin on poistettu.

Jos et onnistu pesemään hiukkassuodatinta itse (lähinnä ensimmäisellä metodilla), voit viedä auton myös huoltamolle. Useimmat huoltamot tarjoavat DPF-suodattimen koneellista puhdistuspalvelua noin 200-400 euron hintaan.

Kuinka välttää DPF-suodattimen tukkeutuminen?

  • i Käytä vain laadukasta polttoainetta.
  • i Pyri ajamaan autolla säännöllisesti pidempiä matkoja ja isommalla nopeudella (yli 70 km/h). Tukkeutumisen yleisin syy on pelkkien lyhyiden matkojen ajaminen, jolloin regenerointi ei välttämättä ehdi tapahtua täysin.
  • i Käytä säännöllisesti dieselpolttoainejärjestelmän puhdistajaa kuten BG244-lisäainetta.
  • i Jos hiukkassuodattimen merkkivalo syttyy kojetaulussa, älä jätä sitä huomiotta.
    Jos hiukkassuodattimen merkkivalo syttyy kojetaulussa
  • i Huolehdi EGR:n eli polttoaineen takaisinkierrätysjärjestelmän kunnossapidosta.
  • i Käytä auto säännöllisesti katsastuksessa ja määräaikaishuollossa.

Yhteenveto

  • i Hiukkassuodattimen tehtävänä on suodattaa dieselajoneuvon pakokaasusta terveydelle ja ympäristölle haitallisia nokipartikkeleita. Suodattimet ovat dieselautoissa pakollisia.
  • i Suodattimen voi puhdistaa eri tavoin, mutta tavallisen autoilijan kannalta helpointa on kemiallinen pesu.
  • i Laadukkaat hiukkassuodattimet ja puhdistusaineet löydät AUTODOC-verkkokaupasta. Tervetuloa tutustumaan monipuoliseen valikoimaamme!
Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja