Vesiliirto: Mitä tehdä, kun joutuu vesiliirtoon

Vesiliirto: Mitä tehdä, kun joutuu vesiliirtoon

Vesiliirtoon joutuminen on kuumottava tilanne kokeneellekin kuljettajalle. On kuitenkin huojentavaa tietää, että tilanne ei ole täysin toivoton – on keinoja pitää ajoneuvo ajolinjalla myös silloin, kun ohjattavuus on menetetty.

Tässä artikkelissa kerromme, mitä vesiliirto tarkalleen ottaen tarkoittaa ja kuinka sellaisen voi pyrkiä välttämään. Lisäksi kerromme, mitä tehdä, kun joudut vesiliirtoon.

Mitä tapahtuu, kun ajoneuvo joutuu vesiliirtoon

Vesiliirto

Vesiliirto syntyy, kun tien pinnalla on vesikerros, joka aiheuttaa ajoneuvon renkaan tai renkaiden ja tien pinnan välisen kitkan katoamisen. Vesiliirtoon voivat joutua lähes kaikenlaiset ajoneuvot ja riski on suurin rankalla sateella, kun tien pinta on erittäin vetinen. Vesiliirtoon voi joutua yksi tai useampi rengas kerrallaan. Kun kaikki renkaat ovat vesiliirrossa, ajoneuvon hallinta menetetään täysin ja se on vapaassa luisussa.

 Vesiliirrolle altistavia tekijöitä ovat seuraavat: 
  • ! Renkaan kulutuspinta. Kuluneet renkaat ovat alttiimpia vesiliirrolle. Liian sileäksi kulunut kulutuspinta ja mataliksi kuluneet urat eivät enää saa aikaan vaadittavaa kitkaa.
  • ! Suuri nopeus. Mitä suurempi ajoneuvon nopeus on, sitä heikompi märkäpito sillä on. Tämän vuoksi vesiliirtoja tapahtuu enemmän moottoriteillä ja valtateillä kuin rauhallisessa kaupunkiajossa.
  • ! Veden syvyys ja koostumus. Mitä enemmän tiellä on vettä, sitä enemmän riski kasvaa. Myös ohut vesikerros voi kuitenkin aiheuttaa vesiliirron. Lisäksi veteen sekoittunut öljy, tiesuola ja lika voivat muuttaa sen koostumusta joko lisäten tai vähentäen vesiliirtoriskiä.
  • ! Ajoneuvon voimansiirron tyyppi. Nelivetoiset ajoneuvot voivat olla joissain tilanteissa alttiimpia joutumaan vesiliirtoon.
  • ! Ajoneuvon paino. Kevyet ajoneuvot joutuvat vesiliirtoon helpommin.
  • ! Rengaspaine. Etenkin liian matala rengaspaine altistaa vesiliirrolle. Rengaspaineen tulisi aina olla renkaiden tyypille ja ajoneuvolle sopiva.

Mikä on tehokkain tapa välttää vesiliirto?

 Vesiliirron välttäminen ei aina ole mahdollista, mutta seuraavilla keinoilla riskiä joutua vesiliirtoon voi vähentää. 
  • i Älä aja lätäköihin. Ylipäätään seisovaan veteen ajamista kannattaa välttää. Jos lätäkköön ajamista ei voi välttää, hidasta vauhtia ennen siihen ajamista.
  • i Älä aja ajourissa. Tien ajouriin vettä pääsee kertymään enemmän, mikä lisää vesiliirron riskiä.
  • i Osta hyvät renkaat. Varsinkin märillä alueilla asuvan kannattaa ostaa renkaat, joiden märkäpito on hyvä ja jotka on suunniteltu torjumaan vesiliirtoa.
  • i Kytke vakionopeudensäädin pois päältä. Sateisella ja märällä kelillä on parempi kytkeä tämä pois päältä, jotta ajonopeutta voidaan mukauttaa nopeasti.
    Mikä on tehokkain tapa välttää vesiliirto
  • i Laske ajonopeutta. Liian nopeasti ajaminen on yksi suurimmista vesiliirron riskitekijöistä.
  • i Suuntaa pyörät oikein ja säännöllisesti. Pyörien oikea suuntaus auttaa vähentämään vesiliirtoriskiä ja ehkäisemään kulutuspinnan ennenaikaista tai epätasaista kulumaa.
  • i Tarkkaile rengaspainetta ja renkaiden kuntoa. Liian matala paine on vesiliirron riskitekijä. Liian kuluneet renkaat on vaihdettava uusiin ajoissa.
  • i Vältä äkkinäisiä ohjausliikkeitä. Sadekelillä ja etenkin kovalla nopeudella ajettaessa ei kannata tehdä teräviä ja nopeita käännöksiä.
  • i Pyri ajamaan edessä ajavan auton perässä. Sen renkaat ovat jo voineet ohjata hieman vettä pois tien pinnalta.

Vesiliirtoa ei voi aina välttää. Huolehdi ajaessasi, että sinulla on turvavyö kiinni ja että auton turvatyynyt toimivat oikein. Näin voit mahdollisesti välttää vakavat vammat, jos auto suistuu ojaan tai törmää esteeseen. Pidä huolta ajoneuvon havaittavuudesta rankalla sateella kytkemällä takasumuvalon päälle.

Vesiliirto: Mitä tehdä, kun auto joutuu vesiliirtoon?

Vesiliirron havaitseminen ajaessa ei aina ole helppoa ja joskus auto voi joutua vesiliirtoon jopa kuljettajan huomaamatta. Tällöin ohjausvaste voi hetkellisesti tuntua epätavallisen löysältä ja auton perä epävakaalta. Jos tilanne on hyvin nopea, ei kuljettaja kuitenkaan välttämättä osaa yhdistää näitä oireita vesiliirtoon.

Valitettavasti ajoneuvo voi kuitenkin johtua vesiliirtoon pahastikin. Kaikista tärkeintä – ja samalla vaikeinta – on säilyttää pää kylmänä.

 Yritä toimia seuraavasti. 
  1. Nosta jalka heti kaasupolkimelta, mikäli autossa on automaattivaihteisto. Paina kytkin pohjaan, mikäli autossa on manuaalivaihteisto.
  2. Yritä välttää jarruttamista. Jarruttaminen voi vain pahentaa tilannetta. Jos sinun on kuitenkin pakko jarruttaa, paina jarrupoljinta kevyesti. Älä äkkijarruta.
    Mitä tehdä, kun auto joutuu vesiliirtoon: Älä äkkijarruta
  3. Käännä ohjauspyörää hellästi suuntaan, jota kohti auto on vesiliirrossa. Tämä auttaa palauttamaan hallinnan.
  4. Odota, kunnes kitka palautuu. Huomioithan, että tämä voi tuntua voimakkaana nykäisynä, jota ei kannata pelästyä.
  5. Voit ajaa tien sivuun selvitäksesi säikähdyksestä. Jatka matkaa, kun olet rauhoittunut. Varaudu henkisesti siihen, että uusi vesiliirto on kyseisissä olosuhteissa mahdollinen.

Millaiset renkaat vesiliirtoa voivat ehkäistä

Maantieteellisten ja ilmastollisten erojen takia joillakin alueilla vesiliirtoa ehkäisevät renkaat ovat erityisen tarpeellisia. Se, minkälaiset renkaat ovat hyvät, riippuu tietysti ajoneuvosta. Alle olemme kuitenkin listanneet piirteitä, jotka yhdistävät vesiliirtoa ehkäiseviä renkaita.

  • i Urasyvyyden on oltava tarpeeksi syvä. Lakisääteinen ehdoton minimiurasyvyys on 1,6 mm. Sekin on jo hyvin alhainen arvo – tutkimuksissa on nimittäin havaittu, että jo alle 4 mm urasyvyys lisää vesiliirtoriskiä. Urasyvyys auttaa parantamaan pitoa vettä pois kulutuspinnalta.
    Millaiset renkaat vesiliirtoa voivat ehkäistä: urasyvyyden on oltava tarpeeksi syvä
  • i Kulutuspinnan kuvion on ohjattava vettä pois pinnalta. Parhaan pidon antavissa renkaissa on syvät urat ja lisäksi erityisiä uurteita ja lamelleja, joiden avulla vesi poistuu pinnalta nopeammin.
    Kulutuspinnan kuvion on ohjattava vettä pois pinnalta
  • i Renkaan on sovelluttava kauteen. Ympärivuotisia renkaita Suomessa ei voi suositella. Kesä- ja talvirenkaiden vaihtoajoista tulee huolehtia ja niiden märkäpito-ominaisuuksiin kiinnittää huomiota.
  • i Kaikki renkaat ovat tasalaatuisia. Kun mikään renkaista ei ole kulunut toisia enemmän, vesiliirtoriski laskee. Voit ehkä vaihtaa renkaiden paikkoja silloin tällöin, jotta kuluma on tasaista.

Markkinoilla on saatavilla esimerkiksi touring-renkaita ja suorituskykyisiä (performance) renkaita, jotka on suunniteltu erityisesti lisäämään pitoa märillä ja lumisilla pinnoilla. Touring-renkaiden teho perustuu urien avoimiin laitoihin, suorituskykyisten renkaiden teho perustuu leveämpiin uurteisiin. Tällaiset renkaat on testattu vaativissa märkäolosuhteissa.

Yhteenveto

  • i Vesiliirto tarkoittaa ajoneuvon hallittavuuden menettämistä johtuen vesikerroksen pääsystä renkaan pinnan ja tien pinnan väliin.
  • i Kun joudut vesiliirtoon, älä tee äkillisiä ohjausliikkeitä äläkä jarruta terävästi. Käännä ohjauspyörää kevyesti kohti sitä suuntaa, johon auto on luisumassa.
  • i Tehokkain tapa välttää vesiliirto on mukauttaa ajotyyliä sopimaan sateisiin olosuhteisiin. Vähennä vauhtia ja kytke vakionopeussäädin pois päältä. Huolehdi, että autosi renkaissa on hyvä märkäpito.
  • i Laadukkaat renkaat kaikkiin sääolosuhteisiin löydät AUTODOC-verkkokaupasta. Me tarjoamme erinomaisen suorituskyvyn renkaita edulliseen hintaan. Tilaa uudet renkaat autoosi jo tänään!

Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja