Kysy kysymyksiä tai jaa korjauskokemuksesi autofoorumilla. Tilaa päivitykset, jotta et missaa uusia oppaita.
Voit ladata sovelluksen:
Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja
Mitä tekevät ylä- ja alatukivarret?
Komponenttien toiminnot voivat vaihdella vähän riippuen jousituksen suunnittelusta. Esimerkiksi kaksoiskolmiotukivarsilla varustetuissa jousituksissa ylätukivarret pitävät olka-akselin ylempää osaa, mikä ehkäisee pyörää kallistumasta ajon aikana. Alemmat pitävät myös olka-akselia, ja samaan aikaan iskunvaimentimen alempaa puolta, jotta se ei heiluisi. Monivarsituennassa ylätukivarret siirtävät lateraalivoimia ja liittävät olka-akselin alarunkoon. Etuosan alatukivarsi määrittää pyörän aurauskulman. Taka-alatukivarsi ottaa auton korin painon jousen välityksellä.c
Mitkä ovat merkkejä viallisesta tukivarresta?
Tukivarren vioittumisen tapauksessa ajoneuvo saattaa kaartaa toiselle puolelle. Pyöristä tulee väärin suunnattuja. Renkaat kuluvat epätasaisesti. Jousituksen iskuja vaimentavat ominaisuudet heikentyvät, minkä voi huomata erityisesti ajettaessa huonolaatuisilla teillä. Ajon aikana voit kuulla tunnusomaisia ääniä: nakutusta, vinkunaa tai klikkauksia. Tätä tapahtuu yleensä huonolaatuisilla teillä. Sileällä pinnalla ajettaessa jousituksesta voi kuulla erityistä huminaa ja kirskumista ohjauksen aikana. Yliohjautumista tai aliohjautumista voi tapahtua, ohjauksessa saattaa olla viivettä.
Onko viallisella tukivarrella vaarallista ajaa?
Viallinen tukivarsi johtaa huonoon hallittavuuteen, mikä vaikuttaa taas kielteisesti tieliikenneturvallisuuteen. Liukkailla pinnoilla on erittäin korkea riski luistamisesta. Hajonnut tukivarsi johtaa pyörän liiallisen kallistumisen riskiin, mikä on hyvin vaarallista korkeissa nopeuksissa, sillä saatat menettää auton hallinnan täysin.
Miten tukivarret vahingoittuvat?
Näiden komponenttien herkimmät elementit ovat holkit ja pallonivelet. Ensimmäiset kovettuvat ja halkeavat ajan kuluessa, ja niiden kumiosa voi irrota metalliosasta. Pallonivelten insertti ja pallo kuluvat, mikä johtaa välykseen. Jos vaihtoa ei tehdä hyvissä ajoin, holkkien ja pallonivelten kiinnikkeet ja asennusjalustat voivat tuhoutua korkeammasta rasituksesta ja välyksestä johtuen. Tämä lisää tukivarren tuhoutumisen riskiä, kun pyörä ajaa esteen yli. Ota huomioon, että jopa uusi osa voi tuhoutua vakavasta iskusta johtuen. Joskus komponenttien vahvuus heikentyy korroosiosta johtuen.
Voinko vaihtaa vain yhden tukivarren?
Voit vaihtaa vain yhden vahingoittuneen tukivarren, mutta nämä komponentit on suositeltavaa siltikin vaihtaa pareissa erityisesti silloin, jos niitä on käytetty pitkän aikaa. Jopa vähän aikaa käytetyllä tukivarrella voi olla erilaiset tekniset ominaisuudet kuin uudella komponentilla. Lisäksi osilla on suunnilleen sama käyttöikä. Täten yhden vahingoittuminen tarkoittaa yleensä sitä, että myös toinen hajoaa pian.
Kuinka kauan kestää tukivarsien vaihtaminen?
Näiden komponenttien vaihtamiseen voi mennä 1 - 5 tuntia. Osien irrottamisen ja asentamisen prosessi on melko paljon työtä vaativa. Tarvittavat työkalut ovat tunkki ja jousipuristimet. Työ sisältää yleensä myös jarrumekanismien irrottamisen. Uusien tukivarsien asentamisen jälkeen, riippumatta ovatko ne ylä- vai alatukivarsia, on välttämätöntä suunnata pyörät. On tärkeää teettää tämä toimenpide oikein, sillä se on erittäin tärkeää renkaiden ja muiden jousituksen elementtien pitkälle käyttöiälle, ajoneuvon ohjattavuudelle ja tieliikenneturvallisuudelle.