Kysy kysymyksiä tai jaa korjauskokemuksesi autofoorumilla. Tilaa päivitykset, jotta et missaa uusia oppaita.
Voit ladata sovelluksen:
Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja
Kuinka voi tietää, jos pyörännapa on viallinen?
On mahdollista tunnistaa pyörännavan vioittuminen vaihdettavalla laakerilla ja tarkistuksella. Korroosiokohdat ja halkeamat ovat selkeästi näkyvissä paljaalle silmälle. Vaihdettaessa laakeria, saatat myös huomata, että sen kanta on tuhoutunut. Jos akselimutteria käytetään uudelleen tai laippa on turmeltunut, pyörännavan vaappumista tai jarrupolkimen tärinää saattaa tapahtua. Todellinen syy tähän kaikkeen voidaan silti määrittää vain käyttämällä erikoisvarusteita auton korjauspajalla. Yhden palan pyörännavan kokoonpanoissa itse laakeri vioittuu. Voit huomata tämän epäsuorista merkeistä, kuten huminasta ajon aikana, huonosta auton käsittelystä tai tärinän tunteesta ohjauspyörässä. Tarkka diagnoosi tulisi jättää ammattilaisten tehtäväksi.
Mikä aiheuttaa vahinkoa pyörännapaan?
Pyörännavan käyttöikä riippuu ajoneuvon käyttöolosuhteista. Huonolaatuiset tiet, aggressiivinen ajaminen, jatkuvasti tavaratilan ylikuormittaminen, kuoppaan tai katukiveykseen ajaminen korkeassa nopeudessa ja altistuminen kosteudelle sekä tiesuoloille ovat pääsyitä ennenaikaiseen pyörännavan kulumaan. Lisäksi sen loppuun kulumisen voi aiheuttaa asennusvirheet ja yli- tai alikiristetyt mutterit.
Tarvitseeko pyörännapa vaihtaa yhdessä laakerin kanssa?
Kyllä, nämä osat tulisi vaihtaa yhdessä. Vanhan laakerin ulospainamisen yritys tulee johtamaan väistämättä sen vahingoittumiseen, joten komponenttia ei tule missään nimessä käyttää uudelleen.