Voit ladata sovelluksen:
Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja
Mitkä ovat merkkejä tästä?
Mitkä tahansa tämän komponentin viat vaikuttavat suoraan sen ohjaamien yksiköiden toimintaan: laturi, ilmastointilaitteen kompressori, hydraulisen ohjaustehostimen pumppu ja jäähdytystuuletin. Kuljettaja voi esimerkiksi huomata, että akku on alkanut latautumaan hitaammin. Tässä tapauksessa akun merkkivalo syttyy tai vilkkuu kojelaudalla. Jos autossa on hydraulinen ohjaustehostin huonolla moniurahihnalla, ohjauspyörän kääntäminen vaatii tavanomaista enemmän vaivaa. Voit kuulla erityisen vinkuvan äänen konepellin alta moottorin käynnistyksen yhteydessä ja korkeissa kierrosnopeuksissa. Silmämääräisen tarkistuksen aikana voit huomata halkeamia, hankaumia, lohjenneita palasia ja öljytahroja.
Voiko vioittunut moniurahihna johtaa kasvaneeseen polttoaineen kulutukseen?
Ei voi. Tämän osan kuluminen ei vaikuta siihen. Ylikiristetty hihna johtaa suurempiin pitkittäisiin mekaanisiin kuormiin laturiin ja kampiakseliin. Ne tarvitsevat enemmän energiaa kääntymiseen, mikä johtaa moottorin kuluttamaan hieman enemmän polttoainetta. Eroavaisuus on kuitenkin niin merkityksetön, että sitä on melkein mahdotonta huomata ilman erityisiä tarkkuusmittauslaitteita.
Miksi moniurahihna vinkuu kylmällä?
Vinkuva ääni moottorin käynnistyksen yhteydessä etenkin silloin, kun ulkona on kylmä, johtuu usein laturin laakereissa tai hihnapyörissä, tai muiden lisälaitteiden rullissa käytettyjen voiteluaineiden viskositeetin kasvamisesta. Jos voiteluaine kovettuu, hihnapyörän kääntäminen vie enemmän vaivaa kuin tavallisesti. Tämä johtaa siihen, että hihna luiskahtaa ja päästää tietynlaisen vinkuvan äänen. Jonkin ajan kuluttua, kun kaikki auton yksiköt lämpeävät, ääni katoaa. Toinen syy hihnan vinkumiseen heti moottorin käynnistyksen jälkeen on kosteus, jota kondensoituu hihnan ja hihnapyörien väliin, ja joka haihtuu moottorin lämmettyä.
Onko moniurahihnan käytön jatkaminen mahdollista vian huomaamisen jälkeen?
Viallinen hihna tulisi vaihtaa välittömästi. Se voi muuten katketa ajon aikana, mikä tekee autosta vaikeammin ohjattavan, johtaa sähkölaitteiden vioittumiseen ja akun tyhjenemiseen, mikä taas tekee moottorin käynnistyksestä mahdotonta. Lisäksi repeytynyt moniurahihna on vaarallinen myös venttiilikoneistolle: se voi kiertyä kampiakselin hihnapyörän tai muiden hihnapyörien ympärille. Tämä voi johtaa hammashihnan repeytymiseen, moottorin venttiilien tuhoutumiseen ja nokka-akselin hammaspyörien halkeamiseen.
Voinko vaihtaa moniurahihnan itse?
Moniurahihnan vaihto on melko vaikea toimenpide. Jos kuitenkin seuraat AUTODOC CLUBin oppaita, voit tehdä sen itse. Muista, että on suositeltavaa asentaa uudet rullat yhdessä hihnan kanssa. Ota kuva tai piirrä hihnan kulkureitti ennen aloittamista. On erittäin tärkeää kiristää hihna oikein työn jälkeen. Tähän voi tarvita erikoistyökaluja.
Mikä johtaa moniurahihnan tuhoutumiseen?
Hihna napsahtaa yleensä sen liiallisesta tai epätasaisesta kulumisesta johtuen, tai kun hihnapyörät ovat vinoutuneita tai laturin ja muiden lisälaitteiden laakerit juuttuneet kiinni. Tämä ongelma tapahtuu myös silloin, kun osa on asennettu väärin, esimerkiksi väärin päin tai sivuuttaen ajoneuvon valmistajan kulkureittikaaviota. Valmistajan suositusten sivuuttaminen hihnapyörien vaihdosta hihnan kanssa samaan aikaan on myös vaarallista: kuluneen hihnapyörän pinnalla on pursetta, mikä voi johtaa uuden hihnan vahingoittumiseen. On myös tärkeää pitää komponentti oikein kiristettynä.
Mihin moniurahihna on kiinnitetty?
Riippuen ajoneuvon rakenteesta ja varustetasosta tämä komponentti voi liittää yhteen monia eri yksikköjä. Hihna on yleensä kiinnitetty laturin, ilmastointilaitteen kompressorin ja hydraulisen ohjaustehostimen pumpun hihnapyöriin. Järjestelmä sisältää lisäksi kiristimen ja kiristyspyörät. Löydät tarkan hihnan kulkureittikaavion ajoneuvon ohjekirjastasi.