
Voit ladata sovelluksen:
Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja
Mitkä ovat vioittuneen termostaatin merkkejä?
Jos termostaatti vioittuu, moottorilla saattaa kestää hyvin kauan saavuttaa käyttölämpötilansa, tai vastakkaisesti se ylikuumenee nopeasti. Kiihdytyksen aikana moottorin lämpötila saattaa heikentyä yhtäkkisesti ja kasvaa yhtä nopeasti ajoneuvon pysäyttämisen jälkeen. Sisätilalämmitin muuttuu vähemmän tehokkaaksi. Alemman jäähdytinputken lämpötila on toinen merkki vioittuneesta termostaatista: jos se lämpenee heti moottorin käynnistyksen jälkeen, se tarkoittaa sitä, että osan venttiili on juuttunut auki-asentoon. Jos putki pysyy kylmänä moottorin saavutettua käyttölämpötilansa, se viittaa siihen, että osan venttiili on juuttunut kiinni-asentoon.
Joissain tapauksissa vioittunut termostaatti voi johtaa moottorin merkkivalon syttymiseen. Diagnostiikkaskannaus voi paljastaa vastaavan vikakoodin. Näin ei tapahdu kuitenkaan aina, minkä takia tulee harkita yllä mainittuja merkkejä.
Moottori ei käynnisty ollenkaan, jos tämä yksikkö on viallinen. Tämä pätee esimerkiksi MINI-autoihin, joissa termostaatteihin on sisäänrakennettu jäähdytysnesteen lämpötila-anturit. Jos tämä anturi vioittuu, moottori käynnistyy ja sakkaa välittömästi. Joskus moottorin ohjausyksikkö estää käynnistämisen.
Kuinka kiinni juuttunut termostaatti korjataan?
Jos diagnostiikkaskannauksen aikana löydetään kiinni juuttuneeseen termostaattiin viittaava vikakoodi, tulee komponentti vaihtaa. Se on ainoa ratkaisu tähän ongelmaan.
Voinko ajaa autoa, jonka termostaatti on rikki?
Et saa. Termostaatin tulisi toimia oikein, sillä jäähdytysjärjestelmän toiminta riippuu suoraan siitä. Jos venttiili on juuttunut auki-asentoon, jäähdytysneste kiertää suuressa piirissä, lisäten huomattavasti moottorin lämpenemisaikaa. Tämä kasvattaa moottorin kulumista ja voitelujärjestelmän rasitusta. Jos termostaatin venttiili on juuttunut kiinni-asentoon, jäähdytysneste ei virtaa jäähdyttimeen eikä se jäähdy, mikä aiheuttaa moottorin ylikuumentumista.
Mikä ongelma voi tapahtua, jos termostaatti asennetaan väärinpäin?
Komponentti tulisi asentaa täysin ajoneuvon valmistajan määrittelemään asentoon. Jos osa asennetaan väärinpäin, venttiili ei toimi oikein, mikä voi johtaa jäähdytysnesteen kiehumiseen, sillä se virtaa vain pienemmässä piirissä. Tämä voi johtaa moottorin ylikuumentumiseen.
Miksi autoni ylikuumenee, vaikka termostaatti on uusi?
On mahdollista, että uutta yksikköä ei testattu ennen asennusta, ja sinulla on viallinen tai huonolaatuinen osa. Sama ongelma voi johtua myös osan vääränlaisesta asennuksesta. Jos olet varma siitä, että osa on hyvässä kunnossa ja oikein asennettu, tämä tarkoittaa sitä, että ylikuumentumisen syy on muualla. Sinulla saattaa olla esimerkiksi tukkeutunut jäähdytin, ilmalukkoja järjestelmässä tai kriittisen matala jäähdytysnesteen taso. Joissain tapauksissa ylikuumentumista tapahtuu jopa oikein toimivassa jäähdytysjärjestelmässä. Näin tapahtuu esimerkiksi silloin, jos sylinterin kannentiiviste on repeytynyt, jos pakokaasut virtaavat väärin tai polttoaineen ruiskutuksen, polttoaineseoksen muodostumisen tai syttymisen kanssa on ongelmia.
Tuleeko jäähdytysneste valuttaa ulos ennen termostaatin vaihtamista?
Useimmissa tapauksissa näin tulisi tehdä ennen uuden komponentin vaihtamista. Jos olet vaihtanut jäähdytysnesteen lähiaikoina ja haluat uusiokäyttää sen, valmistele puhdas säiliö etukäteen. Jotkut autonomistajat onnistuvat jäähdytysnesteen osittain valuttamisessa termostaatin letkun kautta. Tässä tapauksessa on kuitenkin riski nesteen läikyttämisestä moottoritilaan, ja sähkökomponenttien vahingoittamisesta. Tästä johtuen on kätevämpää ja turvallisempaa työskennellä tyhjällä jäähdytysjärjestelmällä.