Vikakoodi P0016 tarkoittaa käytännössä sitä, moottorin puolella 1 olevat kampiakseli ja nokka-akseli ovat virheellisessä asennossa. Ajoneuvotietokone havaitsee tämän anturin A lähettämän epätavallisen signaalin perusteella. Akselien oikea asento on elintärkeä ajoneuvon ajettavuuden kannalta, joten tämä ongelma voi aiheuttaa merkittävää ajoneuvon ajettavuuden heikentymistä. Englanniksi tämä koodi on Crankshaft Position/Camshaft Position, Bank 1 Sensor A -Correlation. Lue kaikki vikakoodin mahdolliset syyt, oireet ja korjaustavat sekä usein kysytyt kysymykset alta.
P0016-vikakoodin mahdollisia syitä:Korjaustapoja: Kaikista helpoin tapa korjata tämä vikakoodi voi olla suorittaa öljynvaihto ja varmistaa, että öljyn taso on sopiva. Lue järjestelmä uudelleen öljynvaihdon jälkeen ja tarkista, ilmestyykö vikakoodi jälleen näkyviin. Jos vikakoodi ilmestyy taas näkyviin, tarkista nokka- ja kampiakselin asentotunnistimet ja hammasrenkaat ja vaihda ne tarvittaessa (muista myös tarkistaa ja vaihtaa niiden johdot ja liitännät tarvittaessa). Jos tämäkään ei auta, tarkista jakomekanismi ja vaihda mahdollisesti venynyt hihna tai ketju, vaurioitunut kiristin sekä muut mekanismin vialliset osat.
Tämä koodi tarkoittaa, että kampi- ja nokka-akselin asennot ovat virheelliset. Ne voivat joko olla oikeasti pielessä tai sitten anturien lähettämä signaali on virheellinen. Akselien asentojen korrelaatio on erittäin tärkeä auton ajettavuuden kannalta.
Tämä koodi ilmestyy, kun nokka-akselin asentotunnistimen lähettämä signaali ei vastaa kampiakselin asentotunnistimen lähettämää signaalia. Yleensä tämä johtuu siitä, että akselien asennot eivät ole oikein. P0016-vikakoodin syihin kuuluvat etenkin jakohihnan tai -ketjun ja reluktorirenkaan ongelmat, mutta mahdollisia syitä ovat myös likaantunut öljy tai liian matala öljytaso.
P0016-vikakoodin korjaus tapahtuu helpoimmillaan öljynvaihdolla. Hiukan hankalampaa on tarkistaa kampi- ja nokka-akselien venttiilit ja asentotunnistimet ja vaihtaa ne, mikäli vikakoodi johtuu niistä. Jakohihna- tai jakoketjumekanismiin puuttuminen on jo huomattavasti hankalampaa ja se on parasta jättää autokorjaamon asiantuntijoiden tehtäväksi, mikäli sinulla ei ole tarvittavaa osaamista.
Tämän koodin taustalla oleva ongelma ei korjaannu ilman siihen puuttumista. Huomioi, että korjauksen jälkeen voi kestää hetken ennen kuin vikakoodi katoaa näkyvistä.
Ajoneuvolla ajaminen saattaa olla jo mahdotonta, sillä kyseinen koodi vaikuttaa merkittävästi auton ajettavuuteen. Jos autolla pystyy yhä ajamaan, ota suunnaksi lähin korjaamo – ongelman jättäminen huomiotta voi aiheuttaa jopa tuhansia euroja maksavat moottorivauriot.
Riippuu ongelmasta. Jakohihnan tai -ketjun vaihto voi maksaa useista sadoista euroista jopa tuhanteen euroon automerkistä tai -mallista riippuen. Reluktorirenkaan vaihto tulee usein huomattavasti halvemmaksi. Halvimmalla ongelma ratkeaa kuitenkin, jos syypää on likaantunut öljy tai liian matala öljytaso; tällöin hinta on vain muutamia kymmeniä euroja. Muista, että kun ostat osat verkossa, voit säästää vielä enemmän!
Vikakoodi P0016 – Kampiakselin asento ja nokka-akselin asento eivät korreloi (puoli 1, anturi A) voi esiintyä missä tahansa autossa, mutta yleisimmin se havaitaan seuraavissa autoissa:
Jos autossasi näkyy koodi P0016, varmista, että olet suorittanut diagnostiikan oikein ja että virhe on edelleen läsnä. Tarkista ongelmaan liittyvät oireet ja tutustun ongelman ratkaisuvaihtoehtoihin.
Kysy kysymyksiä tai jaa korjauskokemuksesi autofoorumilla. Tilaa päivitykset, jotta et missaa uusia oppaita.
Voit ladata sovelluksen:
Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja