Voit ladata sovelluksen:
Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja
Kuinka tietää, jos vesipumppu ei toimi?
Epäsuorat merkit rikkoutuneesta pumpusta ovat epätavanomaisen korkea moottorin lämpötila ja vahva jäähdytysnesteen haju matkustamossa. Kun laakeri alkaa kulua loppuun, saattaa konepellin alta kuulua huminaa, kirskuntaa tai ujellusta. Myöhemmin yksikön elementit alkavat kolisemaan. Asiaankuulumattomia ääniä voi tapahtua myös silloin, kun juoksupyörä on vääntynyt.
Jos huomaat mitään näistä merkeistä, tutki pumppu silmämääräisesti. Vuoto sen asennusjalustasta tai kotelosta osoittaa vikaan. Tarkista myös laakeri. Heiluttele pumpun hihnapyörää. Siinä ei saa olla välystä.
Viallinen tai väärin toimiva pumppu ei kykene luomaan tarvittua painetta jäähdytysjärjestelmään. Tämä voi johtaa moottorin ylikuumentumiseen. Jos yksikkö menettää tiiviytensä, jäähdytysnestettä alkaa vuotamaan ulos. Jäähdytysnesteen puute voi myös johtaa moottorin ylikuumentumiseen. Ajamista ei saa jatkaa, jos jäähdytysnesteen taso on autossa kriittisen matala. Pumpun laakerin tuhoutuminen voi johtaa käyttöhihnan ennenaikaiseen kulumiseen tai napsahtamiseen.
Jos pumppua ajaa laturin hihna (moniurahihna), akku ei lataudu hihnan napsahtaessa, ja jotkut toiset yksiköt kuten hydraulinen ohjaustehostin ja ilmastointilaite lopettavat toimintansa. Jos jäähdytysjärjestelmän pumppua ohjaa jakohihna tai jakoketju, niiden tuhoutuminen tulee johtamaan paljon vakavampiin seurauksiin. Silloin tulee riski esimerkiksi venttiilien vahingoittamisesta, männän rikkoutumisesta, nokka-akselin ja sen laakerien vioittumisesta ja sylinterinkannen vääntymisestä tai halkeamisesta.
Voinko ajaa autoa, jossa ei ole vesipumppua?
Et saa. Vesipumppu on jäähdytysjärjestelmän välttämätön osa, ja sen tuhoutuminen johtaa ylikuumentumiseen ja huomattavaan moottorivahinkoon. Lisäksi auto ei voi toimia rakenteellisestikaan ilman vesipumppua: vesipumpun hihnapyörä on venttiilikoneiston tai lisälaitteiden avainelementti. On mahdotonta taata oikeanlainen kireys käyttöhihnoille ilman tätä osaa.
Tuleeko vesipumppu vaihtaa yhdessä jakohihnan kanssa?
Kyllä. Vesipumppu, jakohihna ja hihnapyörät vaihdetaan aina samaan aikaan. Näillä auton osilla on suunnilleen sama odotettu käyttöikä. Edes pienimmät virheet niissä eivät ole hyväksyttäviä, sillä moottorin käyttökunto riippuu suoraan venttiilikoneistosta.
Mikä johtaa auton vesipumpun vioittumiseen?
Huonolaatuisen jäähdytysnesteen käyttö tai sen ajallaan vaihtamisen puute voi johtaa tiivisteiden ennenaikaiseen kulumiseen, mikä taas tekee yksiköstä vuotavan. Tiivistevahingon välttämiseksi pumppua ei saa pitää päällä ilman jäähdytysnestettä edes vähää aikaa. Akselitiivisteen vuodot huuhtelevat voiteluaineen akselin laakereista, mikä johtaa niiden nopeaan tuhoutumiseen. Lisäksi laakerit voivat vioittua, kun hihnapyörät ovat vinoutuneita tai käyttöhihna ylikiristetty. Pumpun käyttöakseli voi vahingoittua samoista syistä.
Lisäksi jäähdytysnesteessä olevat epäpuhtaudet, lika ja useat eri lisäaineet (esimerkiksi jäähdyttimen vuodonestoaine) edistävät toisiinsa koskevien osien kulumista, muodostavat karstaa juoksupyörälle ja muuttuvat korroosion syiksi.
Kuinka pitkä aika jakohihnan ja vesipumpun vaihtamiseen menee?
Uusien osien asentaminen voi kestää 3-10 tuntia, ja joskus vieläkin enemmän. Toimenpiteen vaikeus riippuu ajoneuvon suunnittelusta, lisälaitteiden määrästä ja moottoritilan järjestelystä.
Joissain tapauksissa on suositeltavaa vaihtaa termostaatti uuden vesipumpun asentamisen yhteydessä. Monet autoilijat miettivät tämän tarpeellisuutta.
Toisin kuin hihnojen ja hihnapyörien kanssa, uuden termostaatin asentaminen ei ole yleensä tarvittua vesipumpun vaihtamisen yhteydessä. Lisäksi sen käyttöikä on noin 1,5 kertaa pidempi kuin pumpun. Kuitenkin joissain Volkswagenin, Vauxhallin ja Opelin moottoreissa termostaatin vaihtaminen on suositeltavaa. Niissä termostaatti on asennettu suoraan jakohihnan käyttökoneiston taakse. Tämän osan vaihtamiseksi koko jakohihnajärjestelmä tulee irrottaa. Lisäksi näitä osia ei voi uusiokäyttää, minkä takia ne tulee vaihtaa, vaikka ne eivät olisi viallisia. Tästä johtuen termostaatin vaihtaminen tällaisissa tapauksissa on perusteltu ratkaisu.
Tarvitseeko jäähdytysneste valuttaa vesipumpun vaihtamiseksi?
Yleensä suuri määrä jäähdytysnestettä valuu ulos, kun letku irrotetaan pumpusta. Tästä johtuen jäähdytysneste kannattaa valuttaa säiliöön etukäteen, jotta moottoritilaan ei roiskuisi myrkyllisiä aineita. Varmista, että säiliö on puhdas, jos aiot uusiokäyttää jäähdytysnesteen.
Voiko viallinen vesipumppu aiheuttaa karkeaa tyhjäkäyntiä?
Ei, sillä epävakaa moottorin tyhjäkäynti johtuu muista vioista, eikä liity vesipumpun vikoihin.