Autoilun ympäristöystävällisyys on jatkuva puheenaihe, mutta päästömittauksia on tehty jo vuosikymmeniä. Auton päästömittaus tehdään yleensä katsastuksen yhteydessä ja siinä tarkistetaan auton tuottamien haitallisten päästöjen taso.
Tässä artikkelissa kerromme auton päästömittauksesta, sen tyypeistä sekä raja-arvoista. Vastaamme myös usein kysyttyihin kysymyksiin.
Mikä on auton päästömittaus?
1950-luvun puolivälistä aina 1970-luvulle asti autot pääsivät suodattamattomina ilmaan monenlaisia terveydelle ja luonnolle haitallisia saasteita. Ilmansaasteet aiheuttivat ihmisille terveysongelmia ja kiihdyttivät osaltaan ilmaston lämpenemistä. Vaikka liikenne aiheuttaa edelleen runsaasti päästöjä, viime vuosikymmenten aikana on tapahtunut huomattavan paljon myönteistä kehitystä. Autoihin alettiin pikkuhiljaa 1960-luvun lopulta alkaen asentaa huohottimia, katalysaattoreita, suodattimia, pakokaasun takaisinkierrätysjärjestelmiä sekä muita päästöjä hillitseviä järjestelmiä ja komponentteja. Samalla autojen päästöille alettiin asettaa erilaisia rajoitteita Pohjois-Amerikassa, Länsi-Euroopassa sekä Japanissa.
Auton päästömittaukset aloitettiin sen varmistamiseksi, että ajoneuvojen päästöt pysyivät näiden tuoreiden rajoitteiden sisällä. Suomessa ne ovat pakollinen osa ajoneuvon katsastusta ja niitä suoritetaan kaikille vuonna 1978 tai sen jälkeen käyttöön otetuille bensiiniajoneuvoille sekä kaikille vuonna 1980 tai sen jälkeen käyttöön otetuille dieselajoneuvoille. Päästömittauksia on suoritettu 1980-luvulta alkaen NEDC- eli New European Driving Cycle -menetelmän mukaisesti, jossa päästöarvot arvioidaan teoreettisen ajotavan perusteella. Vuodesta 2021 alkaen Euroopan unionissa suoritettavissa päästömittauksissa siirrytään kuitenkin WLTP- eli Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure -menetelmään, joka perustuu maailmanlaajuiseen päästöaineistoon ja kuvaa ajoneuvon todellisia päästöjä NEDC-menetelmää tarkemmin. Vanhempia ajoneuvoja muutos ei koske. Mittaukset tehdään OBD2-lukijalla lukuun ottamatta sellaisia vanhempia autoja, joissa OBD2-toimintoa ei ole. Näihin käytetään erilaisia testausmenetelmiä.
Päästömittaus on tehtävä aina määräaikaiskatsastuksen yhteydessä, mutta myös silloin, kun autoon on tehty muutoksia, jotka voivat vaikuttaa päästöihin.
Mitä auton päästömittauksessa mitataan?
Auton päästömittauksen tarkoituksena on varmistaa, että päästöjä rajoittavat järjestelmät ja komponentit toimivat moitteetta, ja että ajoneuvoon ei ole tehty päästöjä kasvattavia muutoksia.
Käytännössä mittauksessa tarkastellaan muun muassa seuraavien komponenttien ja järjestelmien toimintaa:Mitkä ovat päästömittauksen rajat?
Päästömittauksen rajat vaihtelevat ajoneuvon tyypin ja käyttöönottovuoden mukaan.
Bensiini-päästömittaus: rajat Diesel-päästömittaus: rajatNäiden lisäksi tarkastellaan rikin oksidien ja haihtuvien orgaanisten yhdisteiden (VOC). Rajat ovat samat koko Euroopan unionin alueella. EU:n hiilidioksidirajoitukset ovat maailman tiukimpia.
Mitä jos auto ei mene läpi päästömittauksesta?
Suurin osa uudemmista autoista läpäisee päästömittaukset ongelmitta, sillä niiden valmistuksessa on kiinnitetty erityistä huomiota päästöjen vähentämiseen. Siitäkin huolimatta auto voidaan hylätä päästömittauksessa, ja tämä voi viitata jonkin päästöjen hallinnan kannalta oleellisen komponentin vioittumiseen.
Katsastaja selvittää, mikä liian korkean päästötason aiheuttaa. Parhaassa tapauksessa syy on vain löystynyt polttoainesäiliön korkki tai muu helposti korjattava pikkuvika. Suuremmat viat ja ongelmat voivat aiheuttaa merkittäviäkin kustannuksia.
Kuusi erittäin yleistä syytä hylkäykselle ovat seuraavat.Hyvä tapa varmistaa auton läpäisy on huolehtia päästöjen kannalta olennaisten komponenttien kunnossapidosta ennaltaehkäisevästi. On esimerkiksi syytä aina puuttua heti, jos havaitaan epätavallisen väristä pakokaasua, erikoisia ääniä, palaneen hajua, kasvanutta polttoaineenkulutusta tai tehon menetystä, tai kojelaudan merkkivalot syttyvät.
Usein kysyttyjä kysymyksiä
⚠ Milloin tarvitaan päästömittaus?
Aina määräaikaiskatsastuksen yhteydessä sekä sen jälkeen kun autoon on tehty muutostöitä, tai kun autossa havaitaan vikoihin viittaavia oireita.
⚠ Mitä autoja ei tarvitse päästömitata?
Ennen vuotta 1978 (bensiini) tai 1980 (diesel) käyttöön otetuille autoille ei tarvitse tehdä päästömittauksia. Päästömittausta ei tehdä myöskään autoille, joissa on kaksitahtimoottori tai jotka käyttävät moottoripetrolia.
⚠ Paljonko päästömittaus maksaa?
Ei paljoakaan. Se sisältyy usein katsastuksen hintaan. Erikseen ostettuna päästömittaus maksaa useimmiten 15-30 euroa.
⚠ Mikä on OBD?
OBD-mittauksella tarkoitetaan mittausta, jossa luetaan ajoneuvotietokoneen tietoja OBD-lukijan avulla. Nykyään käytössä ovat laajalti OBD2-lukijat.
⚠ Voinko tehdä päästömittauksen itse?
Tottakai, jos sinulla on OBD2-lukija. Tämä on järkevääkin, jotta voit hoitaa mahdolliset ongelmat kuntoon jo ennen määräaikaiskatsastusta. Et kuitenkaan voi välttyä myös viralliselta päästömittaukselta; se on katsastuksen tavoin pakollinen.
⚠ Miten hybridi- tai sähköautolle tehdään päästömittaus?
Hybridiautoille tehdään päästömittaus samalla tavalla kuin bensiini- tai dieselkäyttöisille autoille. Sähköautoille päästömittauksia ei tehdä.
⚠ Miten varmistaa, että auto läpäisee päästömittauksen?
Paras tapa on toimia ennaltaehkäisevästi. Vaihda ilmansuodatin, sytytystulpat, öljyt jne. ajallaan ajoneuvon huolto-ohjelman mukaisesti. Tarkkaile auton oireita ja merkkejä ja sen komponenttien kuntoa. Puutu mahdollisiin ongelmiin aina mahdollisimman nopeasti.
Yhteenveto
Kommentoi