Lohkolämmitin on moottorinlämmittimen tyyppi, josta on monenlaista hyötyä autolle. Sen tehtävänä on esilämmittää auton jäähdytysnestettä, jolloin ajoneuvo käynnistyy paremmin kylmällä ilmalla. Lohkolämmittimen käyttö onkin tavallista kylmillä alueilla kuten Suomessa ja Pohjoismaissa, Kanadassa sekä Venäjällä.
Tässä artikkelissa esittelemme lohkolämmittimen toimintaa, asennusta, ominaisuuksia sekä yleisiä ongelmia.
Miten auton lohkolämmitin toimii
Auton lohkolämmitin on sähköinen lämmityselementti, joka asennetaan moottoriin. Virtansa se saa pistorasiasta, ja sen johto työnnetään yleensä eturitilän läpi. Toisaalta on olemassa myös polttoainekäyttöisiä lämmittimiä, jotka ovat käteviä paikoissa, joissa ei ole helposti saatavilla sähköä. Lohkolämmittimet ovat hyödyksi sekä bensiini- että dieselautoille – jälkimmäisille varsinkin siksi, että dieselmoottorit tarvitsevat korkeampaa lämpötilaa polttoaineen syttymiseen. Moottorinlämmittimen teho vaihtelee yleensä noin 400-2300 W välillä.
Riippuu ulkolämpötilasta, kuinka pitkä lohkolämmittimen käyttöajan pitäisi olla. Nollakelillä puolen tunnin lämmittäminen riittää hyvin, hyvin kylmällä kelillä lämmittämiseen saattaa tarvita jopa kolme tuntia. Monet pitävät lämmitintä kytkettynä yön yli, minkä mahdollistavat parkkipaikan lämmitystolpan ajastin ja pakkasvahti. Näitä myydään myös erikseen, jos niitä ei lämmitystolpasta löydy.
Mitä hyötyä lohkolämmittimestä on
Voiko lohkolämmittimen asentaa itse
Lohkolämmittimen voi asentaa itse tai sen voi asennuttaa autohuoltamolla. Erilaisten moottorinlämmittimien hinnat Suomessa ovat yleensä 60-140 euroa tyypistä riippuen. Huoltamot veloittavat asentamisesta kuitenkin usein satoja euroja tämän päälle, joten itse asentaminen tulee paljon halvemmaksi.
Moottorinlämmittimen asennuksen helppous tai vaikeus riippuu omasta osaamisesta ja siitä, millaisen lämmittimen asentaa. Katso lohkolämmittimen asennusohjeet alta.
Lohkolämmittimen asennus
Näin asennat lohkolämmittimen itse. Huomioithan, että automerkistä ja -mallista riippuen vaiheet saattavat olla erilaiset.
- Nosta ajoneuvon etupuolta ylöspäin tunkilla. Avaa konepelti ja irrota moottorin kansi.
- Irrota jäähdyttimen kansi ja jäähdyttimen telineen pultit. Asetettuasi moottorin alle astian, irrota tyhjennystulppa ja anna jäähdytinnesteen tyhjentyä astiaan.
- Nyt sinulla pitäisi olla pääsy aukolle, josta öljy virtaa moottoriin. Rasvaa lämmityselementti lämmönkestävällä rasvalla huolellisesti.
- Asenna lohkolämmittimen pää aukolle niin, että sen lämmityselementti on tiukasti kiinni. Sen kiinnittyessä kuuluu napsahdus.
- Yhdistä johto lämmityselementtiin. Katso johdolle sopiva kulku ja varmista, että se on tukevasti kiinni kiinnikkeillä (esim. nippusiteillä).
- Suojaa lämmityselementin johdon pistoke suojakotelolla tai -kannella silloin, kun se ei ole käytössä.
- Valmista! Testaa vielä, että laite toimii käytössä.
Lohkolämmittimen yleisiä ongelmia ja vikoja
Millaisia muita moottorilämmittimiä on olemassa
Moni kuljettaja tietää, että omasta autosta löytyy – ehkä jo esiasennettu – moottorinlämmitin, mutta ei tiedä, minkälainen se on.
Nämä ovat moottorilämmittimien tyypit:- Lohkolämmitin. Toimintaperiaate on lämmittää jäähdytinnestettä vastuselementin avulla.
- Letkulämmitin. Asennetaan jäähdyttimen letkuun.
- Öljylämmitin. Asennetaan pulteilla tai magneeteilla kiinni öljypohjaan, jonka läpi se lämmittää öljyä.
- Säteilylämmitin. Asennetaan öljypohjaan tai sylinterilohkoon.
- Lämmitinpeitteet. Nämä sähkökäyttöiset peitteet asetetaan moottorin päälle tai konepellin alle, työkaluja ei tarvita.
- Polttoainelämmitin. Muista poiketen tämä ei vaadi sähköä. Kansan suussa myös “webastoina” yleisen merkin mukaan tunnetut polttoainelämmittimet lämmittävät sekä moottorin että matkustamon auton polttoainetta käyttämällä.
Varsinkin polttoaine- ja säteilylämmittimiä löytyy monista autoista nykyään vakiovarusteena. Säteilylämmittimet ovat kuitenkin usein riittämättömiä Suomen kylminä talvina.
Yhteenveto
Kommentoi