Tuulilasin korjaus: korjaa halkeamat ja naarmut itse

Tuulilasin korjaus: korjaa halkeamat ja naarmut itse

Ikävä tilanne on lähes jokaiselle autoilijalle tuttu. Kuin varkain tuulilasiin on ilmestynyt pienen pieni särö tai naarmu – ja tietysti juuri näkyvyyttä haittaavaan paikkaan. Ärsyttävää!

Mitä tehdä, kun tuulilasiin ilmestyy kiveniskemä? Miten korjata halkeama, särö tai naarmu? Näihin kysymyksiin vastaamme tässä AUTODOC-blogin artikkelissa.

Mistä tuulilasin vauriot johtuvat

Mistä tuulilasin vauriot johtuvat

Tuulilasi sijaitsee auton etuosassa. Yhdessä etupuskurin ja konepellin kanssa se ottaa siis ensimmäisenä vastaan autoon edestä kohdistuvat iskut. Tämä altistaa tuulilasin halkeamille, säröille ja naarmuille.

 Tutkimusten mukaan yleisimpiä näiden aiheuttajia ovat seuraavat. 
  • ! Tieltä lentävät kivet. Nämä ovat ehdottomasti yleisin syy tuulilasin vaurioille. Pikkukiviä ja soraa lentää runsaasti päällystämättömillä teillä ajettaessa ja niitä voi lentää myös edellä ajavan auton renkaiden alta. Kivet lentävät niin nopeasti, että kiveniskemä aiheuttaa helposti särön tai halkeaman tuulilasiin. Samalla kivet voivat aiheuttaa lommoja muihinkin auton osiin. Tällaisilta vaurioilta on hyvin vaikeaa suojautua täysin, mutta suositeltavaa on pitää riittävä väli edellä ajavaan autoon.
  • ! Sääolosuhteet. Erilaiset sään ääri-ilmiöt voivat olla vaarallisia tuulilasille. Tuuli voi irrottaa puista oksia, jotka aiheuttavat helposti säröjä ja naarmuja pudotessaan tuulilasille. Voimakkaat raekuurot ovat harvinaisia Suomessa, mutta myös suuret rakeet voivat aiheuttaa tuulilasivaurioita.
  • ! Tuulilasinpyyhkijät. Tuulilasinpyyhkijöiden vaihtamista suositellaan vähintään kerran vuodessa, eikä syyttä. Kuluneet tai huonoksi menneet tuulilasinpyyhkijät voivat naarmuttaa tuulilasia. Esimerkiksi sulan kuluminen saattaa saada paljaan metallivarren naarmuttamaan lasipintaa. Pidon heikkeneminen taas saattaa johtaa pyyhkijöiden irtoamiseen lasilta ja paiskautumiseen sitä vasten, mikä vaurioittaa lasia.
    Yleisimpiä näiden aiheuttajia ovat: tuulilasinpyyhkijät
  • ! Äkilliset lämpötilan vaihtelut. Lähes pomminvarma tapa vaurioittaa omaa tuulilasia on altistaa se äkillisille lämpötilan vaihteluille, kuten kaataa kiehuvaa vettä jäätyneelle tuulilasille “sulamisen nopeuttamiseksi” tai laittaa ilmastointi äkillisesti täydelle teholle kuumana päivänä tuulilasin kuumennuttua auringossa.
  • ! Törmäykset. Tuulilasi vaurioituu herkästi erilaisissa törmäyksissä. Aina kyseessä ei tarvitse olla törmäys toiseen autoon tai hirvikolari, vaan esimerkiksi puomiin osuminen voi vaurioittaa tuulilasia.
  • ! Rakenteelliset heikkoudet. Tiesitkö, että tuulilasin reunat ovat rakenteellisten syiden vuoksi kaikista alttiimpia vaurioille? Tämän vuoksi lasin reunaan kohdistuva paine tai isku voi vaurioittaa sitä enemmän kuin sen keskelle kohdistuva.
  • ! Vääränlainen pesu ja kiillotus. Käytä ainoastaan tuulilasin pesuun soveltuvia pesutarvikkeita. Kun käytät apunasi harjaa, sen harjasten tulisi olla pehmeät. Lasi tulee pyyhkiä pehmeällä liinalla. Vääränlaisten tarvikkeiden käyttö voi aiheuttaa naarmuja.
  • ! Liian raju raappaaminen. Talvisaikaan tuulilasi jäätyy helposti, jolloin tarvitaan jääraappaa. Viallinen raappa tai liian raju raappaaminen voi kuitenkin aiheuttaa naarmuja tuulilasin pinnalle. Älä hinkkaa raapalla pinttynyttä jäätä pois; tämä on helppo tapa naarmuttaa tuulilasia.
  • ! Vääränlainen asennus. Jos olet asentanut tuulilasin väärin, se voi olla herkempi vaurioitumaan. Jos epäilet omia taitojasi, tuulilasin asennus on parempi jättää ammattilaiselle.
  • ! Linnut. Törmäykset lintujen kanssa ovat harvinaisia mutta täysin mahdollisia. Maailmanlaajuisesti miljoonia lintuja kuolee törmäyksissä autojen kanssa vuosittain. Erityisen suuressa vaarassa ovat vasta lentämään opettelevat linnut ja sairaat linnut. Lintutörmäys voi aiheuttaa tuulilasiin merkittäviä vaurioita.

Aina ei ole helppo tietää, mistä tuulilasin vaurioituminen johtuu. Pienet säröt ja naarmut jäävät helposti huomaamatta, ja ne havaitaan vasta, kun halkeama tai naarmu on kasvanut. Kannattaa siis tarkkailla tuulilasin kuntoa päivittäin ja puuttua vaurioihin heti, jotta ne eivät ehdi pahentua.

Millaisia vaurioita tuulilasissa voi olla

Tuulilasi voi vaurioitua eri tavoin. Vaurion tyyppi vaikuttaa sen korjattavuuteen.

 Yleisiä vaurioita ovat seuraavat. 
  • i Halkeamat. Halkeamia aiheuttaa varsinkin lasiin syystä tai toisesta kohdistuva paine. Niitä esiintyy kaikista yleisimmin lasin reunoilla tai yläosassa. Nämä ovat usein jopa 10 cm pitkiä.
  • i Säröt. Säröt ovat halkeamia pienempiä, mutta ne saattavat kasvaa halkeamiksi, jos niihin ei puututa ajoissa. Nämä ovat yleensä enintään 4 cm pituisia.
  • i Iskemät. Esimerkiksi kiveniskemä saattaa aiheuttaa kraatterimaisen tai tähtimäisen jäljen, jossa keskellä on painauma ja siitä lähtee pieniä säröjä.
  • i Naarmut. Naarmut ovat pelkkiä pintavaurioita. Ne ovat kapeita viivoja, jotka johtuvat lasin uloimpaan kerrokseen kohdistuneesta riipivästä liikkeestä.
  • i Suuret vauriot. Suuriin vaurioihin voivat kuulua mitä tahansa yllä mainituista tai niiden yhdistelmät. Suuret vauriot käsittävät koko tuulilasin ja niihin on puututtava välittömästi.
    Millaisia vaurioita tuulilasissa voi olla: suuret vauriot

Millaisia tapoja auton tuulilasin korjaukseen on olemassa

Pieni särö ei välttämättä tarkoita sitä, että koko tuulilasi pitäisi vaihtaa uuteen. Auton tuulilasin korjaus tai tuulilasin halkeaman korjaus on monissa tapauksissa mahdollista siihen tarkoitettuja tuotteita käyttämällä. Korjattavuuteen vaikuttaa se, millainen vaurio on kyseessä. Vaikka tätä on paljain silmin mahdotonta havaita, tuulilasi koostuu kolmesta kerroksesta. Parhaassa tapauksessa vaurio on pelkästään lasin pintakerroksessa, jolloin korjaaminen on usein täysin mahdollista.

 Alla esittelemme kaksi kätevää tapaa tuulilasin korjaukseen. 
  • Lasin korjausliima tai -hartsi. Lasin korjausaine voi olla väriltään kirkasta hartsia tai liimaa. Näillä voi korjata vähäiset säröt ja halkeamat. Ainetta levitetään säröön tai halkeamaan ja vauriokohta lämmitetään, jolloin hartsi laajenee ja kovettuu, täyttäen vauriokohdan. Näin vaurio saadaan korjattua ja sen laajeneminen estetään. Tuulilasin poraus tulee kyseeseen silloin, kun halutaan tehdä aukko ja täyttää se hartsilla. Korjausaineet ovat ammattilaisten suosima tapa tuulilasin korjaukseen ja niiden käyttö voi olla aloittelijalle hankalaa.
  • Tuulilasitarra. Tarrat eivät ole kovin tehokas tapa korjata tuulilasia, mutta ne menettelevät tilapäisratkaisuna. Tarra leikataan vauriokohdan kokoiseksi palaksi ja se levitetään vauriokohdan päälle, minkä jälkeen sen annetaan kiinnittyä rauhassa. Tarra estää vauriokohdan laajemman halkeamisen, mutta se ei vahvista tai korjaa lasia.

Kaikenlaisten vaurioiden korjaaminen ei ole mahdollista. Nyrkkisääntönä voi sanoa, että jos vaurio on halkaisijaltaan yli 4 cm tai hyvin syvä, korjaaminen ei ole kannattavaa. Toisaalta jos vaurio on suoraan kuljettajan näkökentässä, korjaamalla ei välttämättä onnistuta palauttamaan ihanteellista näkyvyyttä.

Auton tuulilasin korjaus: Ohje

Ennen kuin aloitat tuulilasin korjauksen, kannattaa antaa ammattilaisen arvioida vaurion laatu. Joskus korjaaminen ei yksinkertaisesti ole kannattavaa. Jos vaurio on kuitenkin vähäinen, voit hyödyntää tätä yleisluontoista korjausohjetta tuulilasin korjaamiseen.

  1. Hanki tuulilasin korjaussarja. Nämä sisältävät yleensä tärkeimmät tarvikkeet tuulilasin korjaukseen: UV-valon, täyttöaineen, ruiskun tai muun levitysvälineen sekä imukupin. Tutustu huolellisesti korjaussarjan mukana tuleviin käyttöohjeisiin.
  2. Jos vauriokohdassa on lasinsiruja tai teräviä reunoja, hio nämä pois.
  3. Puhdista tuulilasi ennen kuin aloitat ja varmista, että se on täysin kuiva.
  4. Aseta korjausaine ruiskuun tai suuttimeen, riippuen siitä millä ainetta levitetään.
  5. Tee tarpeen vaatiessa lasiin pieni reikä vauriosta riippuen. Voit käyttää tähän naulaa ja vasaraa, mutta ole erittäin varovainen: tässä vaiheessa on helppo aiheuttaa suurempia vaurioita. Emme suosittele lasin poraamista itse. Tuulilasin poraus ajaa saman asian, mutta käytännössä harvalla riittävät tähän taidot.
  6. Aseta hartsilla tai liimalla täytetyn ruiskun pää vauriokohtaan.
    Auton tuulilasin korjaus: Ohje
  7. Levitä hartsia tai liimaa tasaisesti koko halkeamalle. Saatat joutua levittämään useamman kerroksen. Varmista, että korjausaine tunkeutuu syvälle halkeamaan tai säröön eikä jää ainoastaan sen pinnalle. Jos kyseessä on syvempi vaurio, sinun tulee levittää enemmän hartsia.
  8. Poista ruisku vauriokohdalta. Jotkut ruiskut saattavat “juuttua” kiinni, jolloin saatat tarvita ehkä sarjan mukana tulevaa imukuppia sen irrottamiseen.
  9. Jos korjaussarjan mukana tulee kovettumista nopeuttava teippi, levitä sitä vaurion päälle.
  10. Anna aineen kovettua vähintään tunnin ajan. Kovettumista edistää lämpö, joten voit käyttää apunasi UV-valoa tai jättää auton suoraan auringonpaisteeseen. Älä aja autoa tai pidä sen ovia auki kuivumisen aikana!
  11. Irrota varovasti hartsi- tai liimajäämät tuulilasilta.
  12. Valmista tuli!

Auton tuulilasin naarmujen poisto

Naarmut ovat lasin pintavaurioita ja niiden korjaaminen on huomattavasti helpompaa kuin suurempien vaurioiden. Alla kerromme yleisluontoiset ohjeita tuulilasin naarmujen poistoon ja tuulilasin kiillotukseen.

 Korjaussarjalla, korjausaineella tai soveltuvalla hammastahnalla 
  1. Hanki tuulilasin korjaussarja tai hankaavaa korjausainetta.
  2. Puhdista tuulilasi.
  3. Levitä korjausainetta naarmulle. Aine estää naarmun syvenemisen.
  4. Anna aineen kuivua puolen tunnin ajan.
  5. Puhdista kohta pehmeällä liinalla.
 Naarmunpoistoaineella 
  1. Puhdista tuulilasi.
  2. Levitä naarmunpoistoainetta naarmulle liinan avulla.
  3. Hankaa noin minuutin ajan.
  4. Anna aineen vaikuttaa puolen tunnin ajan.
  5. Puhdista lasi.
  6. Poista naarmunpoistoaineen jäämät.
 Kynsilakalla 
  1. Puhdista tuulilasi.
  2. Hanki kirkasta kynsilakkaa. Tätä myydään sekä tavallisissa päivittäistavarakaupoissa että kosmetiikkamyymälöissä.
  3. Levitä kynsilakkaa naarmulle.
  4. Anna kuivua ja poista jäämät.
  5. Huomioithan, että kynsilakka ei ole pysyvä ratkaisu, vaan saatat joutua toistamaan toimenpiteen säännöllisesti.
 Kiillottamalla 
  1. Puhdista tuulilasi.
  2. Jos naarmu on syvä, tuulilasin kiillotus voidaan suorittaa soveltuvalla kiillotuslaitteella ja kiillotustarvikkeilla.
  3. Kiillota naarmukohta varovasti.
  4. Suojaa lopputulos.

Huomioithan, että mikäli naarmut ovat syviä tai naarmuja on paljon, tuulilasin vaihtaminen uuteen saattaa olla yksittäisten naarmujen korjaamista järkevämpää.

Yhteenveto

  • i Auton tuulilasi voi vaurioitua monesta syystä. Kaikista yleisin syy on tieltä lentävän pikkukiven osuma lasiin, mutta halkeamia ja naarmuja voivat aiheuttaa myös äkilliset lämpötilan muutokset, rajut sääolosuhteet, törmäykset jne.
  • i Tuulilasin korjaus onnistuu korjausaineita käyttäen tai tilapäisesti tarralla. Kiveniskemän korjaus vaatii vauriokohdan täyttämistä. Vähäiset vauriot, kuten naarmut, voidaan poistaa esimerkiksi kiillottamalla.
  • i AUTODOC-verkkokaupasta löydät laadukkaat tarvikkeet erilaisiin auton korjauksiin. Tilaamalla uutiskirjeemme saat viikottaisia tarjouksia ja pysyt kärryillä uutuustuotteistamme. Luo ilmainen käyttäjätili jo tänään ja varmistat itsellesi parhaat edut!

Kommenttia – 1

  • @user_342093
    27.03.2023 16:27
    Jäsen

    Tuulilasin pyyhkijä irtosi ja metalli varsi hankasi muutaman kierroksen lasia. Jäi vaaleat naarmut.
    Apua!.

Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja