Voit ladata sovelluksen:
Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja
Milloin öljynsuodatin tulisi vaihtaa?
Komponentti tulisi vaihtaa joka 7000 - 10 000 kilometrin välein. Näiden kulutustavaroiden käyttöikä voi kuitenkin olla pienempi johtuen jatkuvasta moottorin liiallisesta rasituksesta, huonolaatuisesta öljystä voitelujärjestelmässä tai jäähdytysnesteen kerääntymisestä järjestelmän heikentyneen kunnon vuoksi. Toinen syy osan ennenaikaiselle vaihdolle voi olla moottorin ylikuumentuminen, minkä jälkeen voitelujärjestelmän käyttöneste ja itse suodatin tulee vaihtaa.
Tukkeutuneelle öljynsuodattimelle ei ole epäsuoria merkkejä. Osassa on erityinen ohitusventtiili, joka avautuu suodatinelementin tukkeutuessa. Tämä ehkäisee öljyn puutetta koneistossa. Tämä kuitenkin tekee mahdottomaksi suodattimen suorituskyvyn arvioinnin. Tästä syystä tulisi noudattaa ajoneuvon valmistajan suosituksia vaihtoväleihin liittyen, ja ottaa huomioon myös ajoneuvon käyttöolosuhteet.
Huomaa: älä asenna uutta suodatinelementtiä ennen kuin vaihdat voiteluaineen, sillä komponentti saastuu nopeasti johtuen öljyn sisältämistä lisäaineista. Samasta syystä ei tulisi käyttää vanhaa suodatinta uudella öljyllä: öljy saastuu hyvin pian.
Joissain tapauksissa vuodot suodattimen kotelossa viittaavat komponentin vaihdon tarpeeseen. Öljynpainemittari voi palaa kauemmin kuin tavallisesti vaakasuoraan asennetun suodattimen sisältävissä autoissa. Tämä voi olla tulosta viallisesta tyhjennysventtiilistä.
Mitä tapahtuu, jos en vaihda koskaan öljynsuodatintani?
Öljynsuodattimen suunnittelussa on erityinen ohitusventtiili ehkäisemään moottorin öljyn puutetta. Se aukeaa, kun käynnistät kylmän moottorin, korkean öljyn viskositeetin tapauksessa, äärimmäisen paineen tapauksessa voitelujärjestelmässä tai silloin, kun suodatinelementti on tukkeutunut ja sen suorituskyky heikentyy huomattavasti. Jos et ole vaihtanut öljynsuodatinta pitkään aikaan, moottoriin tulee jatkuvasti epäpuhdasta öljyä. Tämä johtaa hiilikarstan ja liejun kasvaneeseen muodostumiseen moottorin osille, öljykanavien tukkeutumiseen ja mäntä-sylinteriryhmän erittäin nopeaan kulumiseen.
Mitkä ovat öljynsuodattimen vaihtamisen vaiheet?
Nosta ensin auto tai aseta se rasvamontun ylle. Aseta se paikalleen seisontajarrun avulla. Moottorin tulisi olla lievästi lämmin. Ruuvaa sitten irti öljypohjan tyhjennystulppa, ja tyhjennä vanha öljy säiliöön. Ole varovainen: öljy on kuumaa. Tämän jälkeen, riippuen onko suodattimesi patruunatyyppinen vai ei, sinun tulee ruuvata irti suodatinkotelo tai irrottaa suodatinelementti kotelosta. Suojaa auton kori kankaalla pitääksesi sen puhtaana. Voitele uuden suodattimen tiiviste moottoriöljyllä. Itse suodatin tulisi myös täyttää voiteluaineella ennen asennusta. Tämä ehkäisee öljyn puutetta moottorissa käynnistyksen jälkeisten sekuntien aikana. Uusi osa tulee ruuvata momenttiavaimella. Älä ylikiristä komponenttia, sillä vahingoittunut O-rengas johtaa vuotoihin asennuskohdassa.
Puhdista seuraavaksi öljypohja ja ruuvaa kierteellinen tulppa kiinni, jossa on uusi O-rengas. Kaada sitten uutta öljyä oikeaan tasoon asti, käynnistä moottori, anna sen käydä jonkin aikaa ja tarkista sitten öljytaso mittatikulla, ja täytä tarvittaessa.
Voiko öljynsuodattimen vaihtaminen parantaa moottorin suorituskykyä?
Ei voi. Öljyä tulee moottoriin riippumatta suodatinelementin kunnosta ohitusventtiilistä johtuen. Jos tämä venttiili juuttuu kiinni ja suodattimen suorituskyky heikentyy, moottoriin päätyvän öljyn määrä voi olla tarvittua pienempi. Tämä sytyttää öljynpaineen merkkivalon, kertoen järjestelmän matalasta öljynpaineesta. Tässä tapauksessa ongelma tulee eliminoida ennen moottorin tehohäviön huomaamista.
Eroavatko komponentit toisistaan?
Kyllä, komponentit saattavat vaihdella kooltaan, suodatuksen suorituskyvyltään, läpilaskevuudeltaan, suodatinelementin ja kotelon materiaaleiltaan, venttiilien määrältään ja näiden venttiilien avaukseen tarvitulta paineeltaan. Öljynsuodattimia on ruuvattavina ja patruunatyyppisinä. Jälkimmäiset ovat vähemmän haitallisia ympäristölle, sillä vain suodatinelementin vaihtamisen mahdollisuus ratkaisee metalliosien hävittämisen ongelman. Varmista, että valitsemasi komponentit vastaavat täysin ajoneuvon suunnittelua ja käyttöolosuhteita. Syynä tähän eivät ole vain asennusongelmat. Kun ostat esimerkiksi tuotteen urheiluautolle ohitusventtiilillä, joka aukeaa pienessä paineessa, öljyä ei suodateta suurimman osaa ajasta.