Jarrujärjestelmä: Rakenne, toimintaperiaate, viat

Jarrujärjestelmä: Rakenne, toimintaperiaate, viat

Jarrujärjestelmä kuuluu luonnollisesti auton kaikista tärkeimpiin järjestelmiin, sillä ilman sitä auto voisi vain kiihtyä mutta pysähtyminen olisi hankalaa. Jokainen autoilija tietää, kuinka tärkeät jarrut ovat, mutta laajempi tietämys jarrujen toiminnasta on monelta kuitenkin hakusessa.

Tässä artikkelissa kerromme jarrujärjestelmän rakenteesta, toimintaperiaatteesta ja vioista.

Miten auton jarrujärjestelmä toimii?

Miten auton jarrujärjestelmä toimii

Auton jarrut voivat toimia eri tavoin riippuen jarrujärjestelmän tyypistä. Suurimmassa osassa nykyautoista on hydrauliset jarrut eli nestejarrut joka pyörälle, joskin etupyörien jarrut ovat merkittävämmässä roolissa auton pysähtymisen kannalta. Hydrauliset jarrut voivat perustua joko jarrulevyihin tai – nykyään harvemmin – jarrurumpuun.

 Hydraulisten levyjarrujen toimintaperiaate on seuraava: 
  1. Kuljettaja painaa jarrupoljinta.
  2. Tämän seurauksena pääsylinterin mäntä liikkuu, mikä pakottaa jarrunesteen putkeen.
  3. Jarrunestettä leviää tasaisesti jokaisen pyörän jarrun työsylintereihin.
  4. Jarrunesteen paineen vaikutuksesta työsylinterin mäntä työntää jarrusatulan sisällä olevat jarrupalat kiinni jarrulevyihin. Kelluvissa jarrusatuloissa tämä tapahtuu liukutappien avulla, kiinteissä taas kahden männän avulla.
  5. Tämä aiheuttaa kitkaa, mikä saa pyörän pysähtymään.

Jarrurummulla varustettujen hydraulisten jarrujen toiminta on muuten vastaava, mutta siinä voima välittyy ensin mäntään ja jarruhihnalle, josta se välittyy jarrukenkiin. Nämä taas painautuvat jarrurumpua vastaan. Levyjarrujen jarrutusteho on suurempi, minkä ansiosta ne ovat huomattavasti yleisempiä kuin rumpujarrut. Seisontajarrut ovat kuitenkin edelleen monesti rumpujarruja.

Kaikissa nykyautoissa on kaksipiirijarru, jossa pyörien jarrut ovat kytköksissä toisiinsa joko saman akselin kautta tai ristikkäin (vasemman takapyörän jarru oikean etupyörän jarruun, oikean takapyörän jarru vasemman etupyörän jarruun). Kaksipiirijarrun ansiosta jarrutusteho jakautuu pareittain. Kaksipiirijarrut ovat korvanneet aiemmat yksipiirijarrut, jotka menettivät jarrutustehonsa vuodon sattuessa.

On olemassa myös muunlaisia jarrujärjestelmiä. Ennen hydraulisia jarrujärjestelmiä pitkälle 1950-luvulle mekaaniset jarrut olivat yleisiä, mutta ne olivat raskaskäyttöisiä, joten niitä ei enää nykyautoissa ole. Toisaalta varsinkin hyötyajoneuvoissa ja linja-autoissa on ilmajarruja, joiden toiminta perustuu paineilmaan. Niiden etu on, että ilma – toisin kuin jarruneste – ei voi koskaan loppua, ja ne ovatkin hyvin luotettavia. Nykyään lähes kaikkien uusien autojen jarrut ovat lukkiutumattomia eli ABS-jarruja, joiden ansiosta ajoneuvon ohjattavuus säilyy myös terävästi jarrutettaessa (joskin jarrujen jarrutusmatka pitenee). On myös olemassa erilaisia elektronisia jarrujärjestelmiä.

Jarrujen huolto

Jarrujen huolto

Jarrujen säännöllinen huolto on hyvin tärkeää ja auttaa pidentämään jarrujen käyttöikää. Jarrujärjestelmän vika tai toimintahäiriö on paitsi erittäin vaarallinen, myös varma tapa saada autonsa hylätyksi katsastuksessa. Jarrujen toimintakyvystä on huolehdittava, vaikka kaikki vaikuttaisi olevan kunnossa, sillä vahinko ei tule kello kaulassa.

 Kiinnitä huomiota muun muassa seuraaviin asioihin: 
  • i Jarrunesteen taso tulisi tarkistaa 23 kuukauden välein ja nesteet tulisi vaihtaa täysin 2 vuoden tai 50 00060 000 km välein. Nesteiden sopiva vaihtoväli riippuu esimerkiksi automallista, valmistajan suosituksesta ja käytetyn jarrunesteen laadusta.
  • i Jarrulevyjen kulumiseen vaikuttavat monet tekijät, kuten ajotyyli ja ajoympäristö. Kovassa käytössä jarrulevyt tulisi vaihtaa 20 00040 000 km välein. Myös jarrupalojen käyttöikä vaihtelee 20 000 kilometristä jopa 60 000 km saakka. Tarkista myös roottorin ja jarrusatulan kunto mm. korroosion varalta. Osat on hyvä tarkistaa säännöllisesti.
  • i Jarrujen ilmaus kannattaa tehdä 23 vuoden välein tai useammin, mikäli ilmenee ilmaan jarrujärjestelmässä viittaavia oireita. Lue alta ohjeet, kuinka ilmaat jarrut itse!

Jarrujen ilmaus itse: Näin se toimii

Jarrujen ilmaus itse: Näin se toimii

Hydrauliset jarrut tulee ilmata, kun niihin on päässyt ilmaa. Sitä voi päästä järjestelmään esimerkiksi jarrujen avaamisen yhteydessä. Ilmaus on syytä tehdä joka tapauksessa silloin tällöin, sillä näin jarruteho paranee. Jarrujen ilmaus on usein hyvinkin helppoa – katso yleisohjeet alta.

Otathan huomioon, että toimenpide voi vaihdella eri jarrujen ja automallien välillä. Huomioi, että hienostuneet jarrujärjestelmät kuten ABS kannattaa jättää ammattilaisten huollettaviksi. Tutustu aina ajoneuvosi ohjekirjaan ennen kuin aloitat jarrujen ilmauksen tai kysy asiasta huoltamon asiantuntijoilta.

  1. Etsi jokaisen jarrun takana oleva pieni venttiili (ilmausruuvi). Venttiili saattaa olla hankalassa paikassa, joten voit joutua nostamaan autoa tunkilla.
  2. Löysää venttiiliä varovasti, mutta älä avaa sitä kokonaan.
  3. Ota jonkinnäköinen astia tai purkki ja letku. Aseta letkun toinen pää venttiilille ja toinen pää astiaan. Jos sinulla ei ole letkua, pidä astia venttiilin lähellä.
  4. Pyydä apulaista menemään kuljettajan paikalle ja painamaan jarrupoljinta hitaasti. Voit ohjeistaa häntä huutamalla “paina pohjaan” ja “vapauta”.
  5. Pyydä apulaista pitämään poljin pohjassa ja avaa venttiili. Jarrunestettä saattaa purskahtaa ulos, joten ole varovainen. Nestettä vuotaa nyt venttiilistä ulos astiaan. Tarkkaile sitä: siinä pitäisi näkyä ilmakuplia.
  6. Kiristä venttiili. Pyydä sitten apulaista vapauttamaan poljin.
  7. Pyydä apulaista painamaan jälleen jarrupoljinta muutamia kertoja edestakaisin. Avaa sitten venttiili ja anna nesteen jälleen vuotaa astiaan. Kiristä venttiili jälleen, ennen kuin pyydät apulaista vapauttamaan polkimen.
  8. Toista tätä niin kauan, kunnes ulos vuotavassa jarrunesteessä ei enää näy ilmakuplia.
  9. Nyt sinun tarvitsee enää lisätä jarrunestettä. Avaa pääsylinteri ja lisää jarrunestettä maksimimerkkiin asti.
  10. Toista toimenpide jokaiselle jarrulle. Kun olet valmis, jarrupolkimessa tulisi olla sopivasti vastusta (sen ei tulisi tuntua löysältä tai liian kireältä). Jos vastusta ei ole, tarkista vielä kerran jarrunesteen taso pääsylinterissä tai kokeile ilmata jarrut uudelleen.

Jos et onnistu ilmaamaan jarruja itse, älä huoli: voit teetättää toimenpiteen myös autohuoltamolla. Jarrunesteen vaihdon hinta huoltamolla on keskimäärin 50100 euroa auton mallista ja jarruista riippuen.

Jarrujen yleiset viat ja niiden oireet

Hyvin monet erilaiset oireet voivat kieliä auton jarrujen toimintahäiriöstä.

 Kiinnitä huomiota seuraaviin: 
  • ! Jarrut vinkuvat. Voimakas vinkuva ääni viittaa siihen, että jarrupalat pitäisi vaihtaa. Ääni voi kuulua, vaikka jarrut eivät olisi edes käytössä. Vaihdata jarrupalat heti, kun kuulet tällaista ääntä.
    Jarrujen yleiset viat ja niiden oireet
  • ! Jarrut rahisevat. Tämä voi olla merkki siitä, että jarrupalat ovat täysin kuluneet. Vaihda jarrupalat heti paikalla.
  • ! Jarruista kuuluu metallista ääntä. Tämä voi viitata siihen, että jarrupalat ovat kuluneet ja ne osuvat roottoriin.
  • ! Jarrut laahaavat. Laahaaminen tarkoittaa tunnetta, että jarruja painetaan vähän koko ajan. Tämä voi viitata rikkoutuneisiin liukutappeihin, jarrusatulaan, mäntään ja sen tiivisteisiin sekä jarruletkuihin. Toisaalta jarrujen laahaus voi viitata epätasaiseen tai vähäiseen käyttöön, esim. jatkuvaan kevyeen jarrutukseen.
  • ! Auto vetää oikealle / vasemmalle. Tämä voi viitata kuluneisiin jarrupaloihin tai jäykkään mäntään.
  • ! Tärinä. Jos auto tärisee voimakkaasti jarruttaessa, jarrulevyt ovat saattaneet kulua tai vääntyä tai ne ovat voineet kärsiä lämpövauriosta.
  • ! Palaneen haju. Tämä voi viitata ylikuumenemiseen. Jos haistat palaneen hajua, pysähdy heti ja anna jarrujen viilentyä, muuten jarruneste voi alkaa kiehua.
  • ! Seisontajarrun jäätyminen. Syynä voi olla käsijarruvaijerin jäätyminen tai kosteuden pääsy jarrurumpuun.
  • ! Jarrupoljin on löysä. Jos jarrupolkimessa ei ole sopivasti vastusta, tämä voi viitata ilmaan tai kosteuteen jarrujärjestelmässä tai pääsylinterin ongelmaan.
  • ! Auto pomppii tai heiluu terävästi jarruttaessa. Tämä voi johtua jarrujen sijaan iskunvaimentimista.
  • ! Jarrutusteho katoaa. Jarrujen huono jarrutusteho voi viitata moneen ongelmaan. Yleisin ja helpoiten ratkaistavissa oleva syypää on vanha ja ilmaa/kosteutta imenyt jarruneste. Jos jarrutusteho taas vähenee nopeasti ja yllättäen, nestettä todennäköisesti vuotaa ulos jarrujärjestelmästä. Vuoto on tilkittävä välittömästi.

Jarrut kannattaa tarkastaa silloin tällöin silmämääräisestikin. Silmillä voi usein havaita ongelmat, jotka eivät ole vielä äityneet pahoiksi. Tarkkaile myös kojetaulun jarruvaloa; se voi syttyä esim. huoltotarpeen tai vian merkiksi.

Yhteenveto

  • i Toimivat jarrut ovat auton tärkein turvavaruste. Varsinkin jarrunesteen, -levyjen ja -palojen kuntoa on syytä tarkkailla ja ne tulee vaihtaa säännöllisin väliajoin. Jarrujen ilmaus on helppo tehdä itsekin.
  • i Jarrun toimintahäiriö voi oireilla hyvin monilla eri tavoilla. Puutu mahdollisiin oireisiin mahdollisimman nopeasti, jotta vältät laajemmat ongelmat ja jarrujärjestelmän toimintahäiriöt.
  • i Laadukkaat ja edulliset varaosat jarruihin löydät AUTODOC-verkkokaupasta. Meillä on saatavilla monipuolisesti osia eri jarrujärjestelmille ja automalleille ja kaikki osamme täyttävät eurooppalaiset turvallisuus- ja laatumääräykset. Tervetuloa ostoksille!
    Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

    Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja