Jarrujärjestelmä kuuluu luonnollisesti auton kaikista tärkeimpiin järjestelmiin, sillä ilman sitä auto voisi vain kiihtyä mutta pysähtyminen olisi hankalaa. Jokainen autoilija tietää, kuinka tärkeät jarrut ovat, mutta laajempi tietämys jarrujen toiminnasta on monelta kuitenkin hakusessa.
Tässä artikkelissa kerromme jarrujärjestelmän rakenteesta, toimintaperiaatteesta ja vioista.
Miten auton jarrujärjestelmä toimii?
Auton jarrut voivat toimia eri tavoin riippuen jarrujärjestelmän tyypistä. Suurimmassa osassa nykyautoista on hydrauliset jarrut eli nestejarrut joka pyörälle, joskin etupyörien jarrut ovat merkittävämmässä roolissa auton pysähtymisen kannalta. Hydrauliset jarrut voivat perustua joko jarrulevyihin tai – nykyään harvemmin – jarrurumpuun.
Hydraulisten levyjarrujen toimintaperiaate on seuraava:- Kuljettaja painaa jarrupoljinta.
- Tämän seurauksena pääsylinterin mäntä liikkuu, mikä pakottaa jarrunesteen putkeen.
- Jarrunestettä leviää tasaisesti jokaisen pyörän jarrun työsylintereihin.
- Jarrunesteen paineen vaikutuksesta työsylinterin mäntä työntää jarrusatulan sisällä olevat jarrupalat kiinni jarrulevyihin. Kelluvissa jarrusatuloissa tämä tapahtuu liukutappien avulla, kiinteissä taas kahden männän avulla.
- Tämä aiheuttaa kitkaa, mikä saa pyörän pysähtymään.
Jarrurummulla varustettujen hydraulisten jarrujen toiminta on muuten vastaava, mutta siinä voima välittyy ensin mäntään ja jarruhihnalle, josta se välittyy jarrukenkiin. Nämä taas painautuvat jarrurumpua vastaan. Levyjarrujen jarrutusteho on suurempi, minkä ansiosta ne ovat huomattavasti yleisempiä kuin rumpujarrut. Seisontajarrut ovat kuitenkin edelleen monesti rumpujarruja.
Kaikissa nykyautoissa on kaksipiirijarru, jossa pyörien jarrut ovat kytköksissä toisiinsa joko saman akselin kautta tai ristikkäin (vasemman takapyörän jarru oikean etupyörän jarruun, oikean takapyörän jarru vasemman etupyörän jarruun). Kaksipiirijarrun ansiosta jarrutusteho jakautuu pareittain. Kaksipiirijarrut ovat korvanneet aiemmat yksipiirijarrut, jotka menettivät jarrutustehonsa vuodon sattuessa.
On olemassa myös muunlaisia jarrujärjestelmiä. Ennen hydraulisia jarrujärjestelmiä pitkälle 1950-luvulle mekaaniset jarrut olivat yleisiä, mutta ne olivat raskaskäyttöisiä, joten niitä ei enää nykyautoissa ole. Toisaalta varsinkin hyötyajoneuvoissa ja linja-autoissa on ilmajarruja, joiden toiminta perustuu paineilmaan. Niiden etu on, että ilma – toisin kuin jarruneste – ei voi koskaan loppua, ja ne ovatkin hyvin luotettavia. Nykyään lähes kaikkien uusien autojen jarrut ovat lukkiutumattomia eli ABS-jarruja, joiden ansiosta ajoneuvon ohjattavuus säilyy myös terävästi jarrutettaessa (joskin jarrujen jarrutusmatka pitenee). On myös olemassa erilaisia elektronisia jarrujärjestelmiä.
Jarrujen huolto
Jarrujen säännöllinen huolto on hyvin tärkeää ja auttaa pidentämään jarrujen käyttöikää. Jarrujärjestelmän vika tai toimintahäiriö on paitsi erittäin vaarallinen, myös varma tapa saada autonsa hylätyksi katsastuksessa. Jarrujen toimintakyvystä on huolehdittava, vaikka kaikki vaikuttaisi olevan kunnossa, sillä vahinko ei tule kello kaulassa.
Kiinnitä huomiota muun muassa seuraaviin asioihin:Jarrujen ilmaus itse: Näin se toimii
Hydrauliset jarrut tulee ilmata, kun niihin on päässyt ilmaa. Sitä voi päästä järjestelmään esimerkiksi jarrujen avaamisen yhteydessä. Ilmaus on syytä tehdä joka tapauksessa silloin tällöin, sillä näin jarruteho paranee. Jarrujen ilmaus on usein hyvinkin helppoa – katso yleisohjeet alta.
Otathan huomioon, että toimenpide voi vaihdella eri jarrujen ja automallien välillä. Huomioi, että hienostuneet jarrujärjestelmät kuten ABS kannattaa jättää ammattilaisten huollettaviksi. Tutustu aina ajoneuvosi ohjekirjaan ennen kuin aloitat jarrujen ilmauksen tai kysy asiasta huoltamon asiantuntijoilta.
- Etsi jokaisen jarrun takana oleva pieni venttiili (ilmausruuvi). Venttiili saattaa olla hankalassa paikassa, joten voit joutua nostamaan autoa tunkilla.
- Löysää venttiiliä varovasti, mutta älä avaa sitä kokonaan.
- Ota jonkinnäköinen astia tai purkki ja letku. Aseta letkun toinen pää venttiilille ja toinen pää astiaan. Jos sinulla ei ole letkua, pidä astia venttiilin lähellä.
- Pyydä apulaista menemään kuljettajan paikalle ja painamaan jarrupoljinta hitaasti. Voit ohjeistaa häntä huutamalla “paina pohjaan” ja “vapauta”.
- Pyydä apulaista pitämään poljin pohjassa ja avaa venttiili. Jarrunestettä saattaa purskahtaa ulos, joten ole varovainen. Nestettä vuotaa nyt venttiilistä ulos astiaan. Tarkkaile sitä: siinä pitäisi näkyä ilmakuplia.
- Kiristä venttiili. Pyydä sitten apulaista vapauttamaan poljin.
- Pyydä apulaista painamaan jälleen jarrupoljinta muutamia kertoja edestakaisin. Avaa sitten venttiili ja anna nesteen jälleen vuotaa astiaan. Kiristä venttiili jälleen, ennen kuin pyydät apulaista vapauttamaan polkimen.
- Toista tätä niin kauan, kunnes ulos vuotavassa jarrunesteessä ei enää näy ilmakuplia.
- Nyt sinun tarvitsee enää lisätä jarrunestettä. Avaa pääsylinteri ja lisää jarrunestettä maksimimerkkiin asti.
- Toista toimenpide jokaiselle jarrulle. Kun olet valmis, jarrupolkimessa tulisi olla sopivasti vastusta (sen ei tulisi tuntua löysältä tai liian kireältä). Jos vastusta ei ole, tarkista vielä kerran jarrunesteen taso pääsylinterissä tai kokeile ilmata jarrut uudelleen.
Jos et onnistu ilmaamaan jarruja itse, älä huoli: voit teetättää toimenpiteen myös autohuoltamolla. Jarrunesteen vaihdon hinta huoltamolla on keskimäärin 50–100 euroa auton mallista ja jarruista riippuen.
Jarrujen yleiset viat ja niiden oireet
Hyvin monet erilaiset oireet voivat kieliä auton jarrujen toimintahäiriöstä.
Kiinnitä huomiota seuraaviin:Jarrut kannattaa tarkastaa silloin tällöin silmämääräisestikin. Silmillä voi usein havaita ongelmat, jotka eivät ole vielä äityneet pahoiksi. Tarkkaile myös kojetaulun jarruvaloa; se voi syttyä esim. huoltotarpeen tai vian merkiksi.
Yhteenveto
Kommentoi