Jarrutehostin: Toiminta, oireet ja viat

Jarrutehostin

Jarrutehostin on ajoneuvosta löytyvä laite, joka tekee jarruttamisesta helpompaa tehostamalla kuljettajan jarrupolkimelle kohdistamaa voimaa eli parantamalla jarrutustehoa. Jarrutehostimia löytyy sekä henkilö- että hyötyajoneuvoista.

Tässä artikkelissa kerromme, kuinka jarrutehostin toimii, millaisia yleisiä jarrutehostimen vikoja ja oireita voi esiintyä, kuinka testaat jarrutehostimen toiminnan ja miten vaihdat jarrutehostimen itse.

Jarrutehostimen toiminta

Ensimmäiset jarrutehostimet keksittiin jo 1920-luvulla, ja vaikka jarrutehostimen toimintaperiaate onkin jonkin verran muuttunut vuosikymmenten aikana, on sen käyttötarkoitus säilynyt samana. Jarrutehostimia ei tarvittu rumpujarruilla varustetuissa autoissa, mutta levyjarrujen yleistymisen myötä myös jarrutehostimet ovat yleistyneet. Jarrutehostin kasvattaa kuljettajan jarrupolkimelle kohdistamaa voimaa, jolloin jarrupääsylinterille välittyy suurempi voima. Sen ansiosta sopivaan jarrutustehoon ei vaadita paljon fyysistä voimaa ja se auttaa myös lyhentämään jarrutusmatkaa.

Jarrutehostimesta puhuttaessa viitataan useimmiten alipaineen avulla toimivaan jarrutehostimeen. Tämä on auton konepellin alta moottoritilan takaa löytyvä pyöreähkö musta säiliö. Sen sisällä ovat venttiilit ja kalvo, ja se on toisesta päästä yhdistetty jarrupääsylinteriin ja toisesta jarrupolkimen mekanismiin. Säiliön sisällä on moottorin tuottama tyhjiö, ja takaiskuventtiili pitää huolen, että sen sisälle ei pääse ilmaa, joka vaikuttaisi jarrutustehon menettämiseen. Dieselajoneuvoissa tyhjiön tuottamiseen tarvitaan erillinen pumppu.

Käytännössä jarrutehostimen toiminta tapahtuu seuraavalla tavalla
 Käytännössä jarrutehostimen toiminta tapahtuu seuraavalla tavalla: 
  1. Kuljettaja painaa jarrupoljinta.
  2. Jarrupoljin painaa tankoa, joka kulkee jarrutehostimen lävitse jarrupääsylinteriin.
  3. Moottorin avulla saadaan jarrutehostimen sisäisten kalvojen molemmille puolille osittainen tyhjiö.
  4. Venttiili päästää kalvon toiselle puolelle ilmaa, joka tiivistää tyhjiön.
  5. Kalvon toisella puolella kasvava paine painaa tankoa, kytkien jarrupääsylinterin toimintaan.
  6. Kun jarrupoljin vapautetaan, ilmaa päästänyt venttiili sulkeutuu ja tyhjiöventtiili avautuu palauttaen tyhjiön kalvon molemmille puolille.

Jarrutehostimen yleisiä vikoja ja niiden oireita

Jarrutehostin voi oireilla eri tavoin. Epäiletkö, että jarrutehostin on rikki?

 Kiinnitä huomiota seuraaviin oireisiin ja niiden mahdollisiin syihin: 
  • ! Jarrupoljinta on raskasta painaa. Tämä on ehkä yleisin ja helpoiten havaittava oire. Jos jarrutehostin ei toimi oikein, kuljettaja joutuu kohdistamaan polkimeen huomattavasti enemmän voimaa saadakseen saman jarrutustehon kuin aiemmin. Jarrupoljin ei välttämättä myöskään palaudu alkuperäiseen asentoon painamisen jälkeen. Syynä voi olla liian korkea paine jarrutehostimessa, ja sen voi aiheuttaa esimerkiksi takaiskuventtiilin toimintahäiriö.
  • ! Jarrutusmatka pitenee. Jos havaitset jarrutusmatkan pitenemistä ja joudut painamaan jarrupoljinta entistä aiemmin, jarrutehostimessa voi olla vikaa. Jarruletkuihin on voinut päästä ilmaa. Tarkistathan jarrujen muutkin elementit: myös jarrupalojen ja -levyjen kuluma voi aiheuttaa tätä.
    Jarrutehostimen yleisiä vikoja ja niiden oireita
  • ! Jarrupoljin on jatkuvasti koholla. Jarrupoljin voi olla jäykkä tai se saattaa liikkua aiempaa pienemmän matkan (välys on vähentynyt).
  • ! Jarrupoljin tuntuu löysältä. Todennäköisin syy ovat jarrujärjestelmään päässeet ilmakuplat. Järjestelmä on tarpeen tutkia ja ilmata.
  • ! Moottorin tehon lasku / polttoaineenkulutuksen kasvu. Tämä yleisoire voi kertoa myös jarrujärjestelmän viasta. Ilman pääsy jarruihin vaikuttaa polttokammion ilma-polttoaineseoksen suhteeseen. Uusissa autoissa, joista löytyy polttoaineen ruiskutusjärjestelmä, ongelman voi havaita polttoaineenkulutuksen kasvusta, sillä ajotietokone pyrkii kompensoimaan lisääntynyttä ilmaa ruiskuttamalla enemmän polttoainetta. Vanhemmissa autoissa moottorin teho voi yksinkertaisesti laskea.
  • ! Moottori nakuttaa tai sammuu jarruttaessa. Tällöin jarrutehostin ottaa moottorista liian suuren tyhjiön esimerkiksi kalvon hajoamisen vuoksi. Moottori voi joko alkaa pyöriä pienemmillä kierroksilla tai jopa sammua.
  • ! Jarrujen merkkivalon syttyminen. Selvitä, mistä tämä johtuu.
  • ! Jarrutehostin vuotaa. Jarrunestettä voi vuotaa moottoritilaan tai ajoneuvon sisälle (jarrupolkimelle tai auton lattialle). Syynä on yleensä jarrupääsylinterin vioittuminen.
  • ! Jarrutehostin ei toimi / jarrut eivät toimi enää lainkaan. Tämä on tietysti kaikista pahin tilanne, jolloin tulee lopettaa autolla ajaminen välittömästi ja hinata se korjaamolle. Täydellisen toimintahäiriön syy voi olla niinkin vähäinen kuin takaiskuventtiilin hajoaminen, mutta voi johtua myös laajemmista jarruvioista.

Jarrutehostimen testaaminen

 Seuraavalla helpolla toimenpiteellä selvität nopeasti, onko jarrutehostimessa jotain vialla: 
  1. Moottorin ollessa sammutettuna, pumppaa jarrua muutamia kertoja, esimerkiksi 5–6 kertaa.
    Jarrutehostimen testaaminen
  2. Käynnistä nyt moottori, painaen jarrupoljinta samalla kevyesti.
  3. Jarrupolkimen tulisi laskea hieman, ja sitten jäykistyä.
  4. Jos se ei jäykisty tai et huomaa mitään eroa, jarrutehostimessa on vika.

Voit myös kuulostella, kuuluuko tehostimesta epätavallista ääntä. Avaa konepelti ja paina jarrupoljinta. Jos jarrutehostin suhisee tai kuuluu viheltävä ääni, tämä voi viitata ongelmaan.

Jarrutehostimen vaihtaminen

Jarrutehostimen vaihtaminen itse on mahdollista, joskin tämä on melko monivaiheinen toimenpide. Alla esittelemme yleisluontoisen ohjeet vaihtamiseen. Jos et ole varma siitä, mitä olet tekemässä, kannattaa auto viedä suosiolla korjaamolle.

Huomio! Tutustu huolellisesti ajoneuvosi ohjekirjaan ennen aloittamista ja anna moottorin viilentyä täysin palovammojen välttämiseksi. Irrota johdot auton akusta ennen aloittamista. Suojaa iho ja vaatteet jarrunesteen roiskeilta.

  1. Poista kaikki osat, jotka estävät pääsyn jarrutehostimeen.
  2. Poista jarrupääsylinteri jarrutehostimesta.
  3. Irrota jarrutehostimen tyhjiöputki.
  4. Pura jarrupolkimen ja jarrutehostimen välinen mekanismi irrottamalla jarrutehostimen työntötanko.
  5. Kierrä irti jarrutehostimen kiinnikkeet ja poista itse jarrutehostin.
  6. Aseta uusi jarrutehostin samaan paikkaan ja asentoon kuin poistamasi vanha tehostin.
  7. Kierrä kiinnikkeet takaisin kiinni ja kiristä ne.
  8. Kokoa jarrupolkimen ja jarrutehostimen välinen mekanismi asentamalla jarrutehostimen työntötanko takaisin.
  9. Yhdistä tyhjiöputki ja asenna jarrupääsylinteri.
  10. Tarkista, että kiinnikkeet ovat tiukasti kiinni ja tiivisteet ovat tiiviitä ja eheitä. Valmista tuli!

Testaa vaihdon jälkeen jarrutehostimen toiminta toistamalla aiemmin esitelty testi. Jos testi ei taaskaan onnistu tai havaitset ongelmia ajon aikana, vie auto välittömästi korjaamolle asiantuntijan tarkistettavaksi.

Yhteenveto

  • i Jarrutehostin kasvattaa kuljettajan jarrupolkimelle kohdistamaa voimaa, tehden jarruttamisesta helpompaa.
  • i Jarrutehostin rikki? Oireet ovat kaikista yleisimmin jarrupolkimen jäykkyys tai löysyys, polkimen jättäminen palautumatta asentoon, jarrutustehon heikkeneminen sekä jarrutusmatkan piteneminen.
  • i Kaikki laadukkaat jarrujärjestelmän osat löydät AUTODOC-verkkokaupasta. Luo jo tänään ilmainen AUTODOC-käyttäjätili ja tilaa uutiskirjeemme, jotta voit ostaa jarrujen osat huippuhalvoin hinnoin. Meiltä löydät muun muassa hyvät jarrulevyt ja parhaat jarrupalat suotuisaan hintaan. Tervetuloa tutustumaan verkkokauppaamme!
    Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

    Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja