Sähköinen käsijarru: Toimintaperiaate ja viat

Sähköinen käsijarru: Toimintaperiaate ja viat

Sähköinen käsijarru eli sähköinen seisontajarru on korvannut useimmissa uusissa autoissa perinteisen mekaanisen käsijarrun, parantaen jarrutusmukavuutta. Toimintaperiaate vastaa muuten perinteistä käsijarrua, mutta tässä mekanismissa sähkömoottorit puristavat jarrupalat jarrulevyjä vasten saaden auton jarruttamaan.

Tässä AUTODOCin artikkelissa kerromme sähköisen seisontajarrun toimintaperiaatteesta ja sen yleisistä vioista.

Sähköisen käsijarrun toimintaperiaate

Perinteisesti auton jarrujärjestelmästä on löytynyt käsijarruvipu, josta vetämällä vipuun kiinnitetyt kaksi vaijeria puristavat auton takajarrupaloja tai -kenkiä jarrulevyjä tai -rumpuja vasten. Tämä mekanismi saa auton pysähtymään ja pitää sen tukevasti paikallaan – seisonnassa – kuten nimitys ”seisontajarru” vihjaa. Vuodesta 2001 alkaen sähköiset seisontajarrut ovat alkaneet yleistyä ja vuonna 2019 tehdyn selvityksen mukaan jo 70 %:ssa uusista autoista oli sähköinen eikä mekaaninen käsijarru. Se, miten sähköinen käsijarru toimii, ei oikeastaan eroa perinteisestä muuten kuin että näissä käsijarruissa ei ole manuaalisesti vedettävää käsijarruvipua vaan kuljettaja kytkee mekanismin päälle sähköistä painiketta painamalla. Tällöin moottorin ohjausyksikkö ohjaa toimilaitteen puristamaan takajarrupalat jarrulevyjä vasten (tai jarrukengät painautumaan jarrurumpua vasten), jarrun sähkömoottorista kuuluu surinaa ja auto pysähtyy. Sähköiset käsijarrut voivat olla iskunomaisesti, portaattomasti tai portaallisesti lukittuvia.

On olemassa sekä vaijeriin perustuvia järjestelmiä, joissa toimilaite ohjaa jarrutusta vaijerin avulla, että jarrusatulaan integroituja sähköisiä jarrujärjestelmiä, joissa moottorin ohjausyksikkö lähettää jarrutuskomennon suoraan jarrusatulan sisällä asennetuille servomoottoreille. Järjestelmiin kuuluvat useimmiten myös kytkin- ja kiihtyvyysanturit.

Sähköisen käsijarrun toimintaperiaate

Sähköisen seisontajarrun voi vapauttaa joko manuaalisesti painamalla uudelleen jarrupainikkeesta tai se voi vapautua automaattisesti, kun kuljettaja painaa kaasupoljinta.

Mitkä ovat sähköisen seisontajarrun edut mekaaniseen verrattuna

Mekaaninen ja sähköinen käsijarru ovat toimintaperiaatteeltaan hyvin samanlaisia, mutta sähköisellä seisontajarrulla on tiettyjä olennaisia etuja perinteisiin seisontajarruihin verrattuna.

Näitä ovat muun muassa seuraavat.

  • + Helppous. Sähköinen käsijarru kytketään päälle kirjaimellisesti napin painalluksesta, mikä parantaa käyttömukavuutta. Ei ole yllätys, että tällaiset jarrut alkoivat ensimmäiseksi yleistyä luksusautoissa.
  • + Turvallisuus. Kun sähköinen seisontajarru kytketään päälle, moottorin ohjausyksikkö lähettää komennon jarruttaa samalla kaikkia neljää pyörää hydraulisesti. Samalla ajonvakautusjärjestelmä kytkeytyy päälle. Sähköinen seisontajarru voi myös tarjota lujemman pidon, sillä toisin kuin manuaalisessa jarrussa, siinä ei ole vaijeria, joka saattaa ajan myötä venyä.
  • + Hätäjarrutus. Manuaalisessa käsijarrussa ei ole hätäjarrutustoimintoa, toisin kuin sähköisessä. Jos sähköinen seisontajarru kytketään päälle suurella nopeudella ajettaessa, jarrut kytkeytyvät päälle, avautuvat ja kytkeytyvät jälleen päälle useita kertoja, kunnes ajoneuvo pysähtyy. Manuaalisen käsijarrun kytkeminen päälle taas aiheuttaa helposti ajoneuvon hallinnan menettämisen etenkin suurella nopeudella ajettaessa, sillä renkaiden ja tienpinnan välinen kosketus keskeytyy suuren kitkan vuoksi.
  • + Automaattisuus. Kuten yllä todetaan, sähköinen käsijarru on osa laajempaa sähköjärjestelmää, joka auttaa pysäyttämään auton tavallisessa jarrutuksessa ja hätäjarrutuksessa. Automaattisuus parantaa sähköisen järjestelmän tarkkuutta ja tehokkuutta perinteiseen käsijarruun verrattuna.
  • + Nopeus. Sähköisen seisontajarrun vasteaika on todella lyhyt.
  • + Parempi mäkilähtö. Nykyaikaisissa sähköisissä käsijarruissa on mäkilähtöavustin, joka estää auton takapyöriä liukumasta ylämäessä.
  • + Lapsilukko. Jarrujärjestelmää ei voida aktivoida, kun sytytysvirta on pois päältä.
  • + Vähemmän tilaa. Pieni painike vie huomattavasti vähemmän tilaa matkustamossa kuin seisontajarruvipu.

Mitkä ovat sähköisen seisontajarrun haittapuolet mekaaniseen verrattuna

Lukuisista hyödyistä huolimatta sähköisellä seisontajarrulla on myös muutamia haittapuolia perinteisiin mekaanisiin käsijarruihin verrattuna. Niihin voidaan lukea esimerkiksi seuraavat.

  • - Kalliimpi ja hankalampi korjaus. Jos sähköinen seisontajarru vikaantuu, vianmääritys ja ongelman korjaaminen omin käsin voi olla huomattavasti hankalampaa perinteiseen manuaaliseen jarruun verrattuna. Sähköosien vaihtaminen voi olla kalliimpaa kuin pelkän jarruvaijerin, ja korjaamolla teetetyt korjaukset laihduttavat lompakkoa jo työkustannusten vuoksi.
  • - Haavoittuvaisuus. On mahdollista, että sähköinen käsijarru juuttuu, jos sitä ei käytetä pitkään aikaan. Järjestelmä on entistä haavoittuvampi, jos olosuhteet ovat haastavat: kosteat, sohjoiset, likaiset ja jäiset.
  • - Sähköjärjestelmän häiriöt. Jos auton akku loppuu, kuljettajan on osattava lukita tai avata järjestelmä manuaalisesti. Myös muunlaiset järjestelmän sähköhäiriöt kuten matala jännite tai korkea vastus ovat mahdollisia. Jos järjestelmän ylläpito laiminlyödään myös oikosulut ovat mahdollisia.
  • - Pieni painike. Hätätilanteessa pieni painike ei välttämättä ole eduksi, sillä äkillisessä tilanteessa siihen voi olla hankala osua.

Sähköisen seisontajarrun viat ja oireet

Jos havaitset sähköisessä käsijarrussa ongelmia, sinun kannattaa viedä auto korjaamolle mahdollisimman pian, sillä ongelmat voivat pahimmillaan aiheuttaa vaaratilanteita. Alle olemme listanneet järjestelmän yleisimpiä vikoja ja näiden oireita.

  • ! Käsijarrun varoitusvalon syttyminen. Kojelaudalla oleva käsijarrun varoitusvalo voi olla joko kirjainyhdistelmä EPB (engl. electric parking brake) tai pallo, jonka oikealla ja vasemmalla puolella on viivat ja sisällä kirjain P. Varoitusvalo voi syttyä esimerkiksi kytkimen häiriön tai seisontajarrun sähköjärjestelmässä olevan häiriön vuoksi.
    Sähköisen seisontajarrun viat ja oireet
  • ! Sähköinen käsijarru jumissa / ei toimi. Jos mietit, mitä tehdä kun sähköinen käsijarru jumittaa, aloita tarkistamalla sulakkeet. Palanut sulake voi aiheuttaa jumiutumisen. Muita mahdollisia syitä ovat viallinen tai juuttunut toimilaite, painike, jarrujen anturi tai jarrumoduuli tai vaurioituneet sähköjohdot. Juuttuneen jarrun vapauttaminen kotikonstein voi olla hankalaa, mikäli vapauttamiseen vaaditaan toimilaitteen tai jarrumoduulin purkamista tai johtojen uusimista. Joskus ongelma voi piillä ehtyneessä akussa.
  • ! Jarrunesteen vajaus / jarrupalojen kuluminen. Ajan myötä jarrupalat kuluvat ja jarrunesteen määrä järjestelmässä vähenee, mikä on tyypillistä kaikille jarrutyypeille. Jarrupalojen vaihtaminen ja jarrunesteen lisääminen tapahtuu hieman eri tavalla kuin mekaanisessa seisontajarrussa, joten opettele tekemään tämä auton ohjekirjan avulla.

Kun auto katsastetaan tai viet sen korjaamolle vian vuoksi, korjaamon työntekijä voi määrittää vian jarrudynamometrillä tai nosturilla. Järjestelmä voidaan useissa autoissa kytkeä testaustilaan. Sopiva vianmääritystapa riippuu ajoneuvon sähköisen seisontajarrun tyypistä ja vetotyypistä. Esimerkiksi Volkswagenin ja Audin autoissa käytetään portaallisia sähköisiä käsijarruja, BMW:n ja Mercedes-Benzin autoissa taas portaattomia sähköisiä seisontajarruja.

Yhteenveto

  • i Sähköisessä käsijarrussa sähkömoottorit huolehtivat jarrupalojen puristuksesta jarrulevyjä vasten. Ne kytketään päälle ohjaamossa sijaitsevasta painikkeesta.
  • i Sähköisen käsijarrun toimintaperiaate muistuttaa suuresti perinteisen mekaanisen käsijarrun toimintaperiaatetta, mutta sähköiset järjestelmät ovat tutkitusti turvallisempia, helppokäyttöisempiä ja nopeampia. Ne vievät myös vähemmän tilaa, niissä on hätäjarrutustoiminto ja usein myös mäkilähtöavustin.
  • i Sähköisten seisontajarrujen haittapuoliin kuuluvat kalleus, hankalampi tee se itse -huolto sekä haavoittuvaisuus tietyille ympäristötekijöille.
  • i Osta käsijarrujen osat helposti ja nopeasti AUTODOC-verkkokaupasta. Meillä voit suodattaa hakutuloksia autosi merkin tai mallin, osan numeron tai osan nimen mukaan. Tilaa uutiskirjeemme ja aloita säästäminen jo tänään!
Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja