Mitkä olisivat parhaat jarrupalat autooni, pohtii moni autoilija. Jotkut autoilijat taas ostavat tottumuksesta aina samoja jarrupaloja. Tämän erittäin tärkeän osan valinnassa kannattaa olla tarkkana, sillä sopivat ja hyvät jarrupalat kestävät kauemmin ja parantavat jarrutustehoa huomattavasti.
Tässä artikkelissa kerromme lyhyesti jarrupalojen toimintaperiaatteesta ja yleisistä vioista, sekä esittelemme markkinoiden parhaat jarrupalat vuonna 2021.
Jarrupalojen toimintaperiaate
Ensimmäiset jarrupalat patentoitiin jo vuonna 1902 ja ne ovat olleet tärkeä osa eri ajoneuvojen jarrujärjestelmiä siitä pitäen. Niitä löytyy autoista, moottoripyöristä ja erilaisista hyötyajoneuvoista. Niiden toimintaperiaate on yksinkertainen. Hydraulisissa jarruissa jarrusatulan mäntä painaa satulan sisällä olevat jarrupalat yhteen, minkä seurauksena ne tuottavat kitkaa jarrulevyn pintaan. Tämä hidastaa ajoneuvon vauhtia.
Kitkan tuottamisen takia jarrupalat ovat toistuvasti kovassa rasituksessa. Tämän takia ne eivät ole ikuisia vaan kuluvat ajan myötä; osa nopeammin, osa hitaammin. Ne kuuluvatkin auton yleisimpiin vaihdettaviin osiin.
Millaisia jarrupaloja on olemassa?
Jarrupaloja valmistetaan erilaisista materiaaleista. Yleisimpiin ja edullisimpiin kuuluvat orgaaniset jarrupalat, jotka valmistetaan luonnollisten materiaalien kuten kumin, hartsien ja lasin seoksista. Ne ovat materiaalinsa vuoksi melko pehmeitä, minkä takia ne kuluvat ja kuumenevat muunlaisiin jarrupaloihin verrattuna nopeammin ja eivät sovellu kovinkaan hyvin kuorma-autoihin tai muihin raskaisiin hyötyajoneuvoihin tai kilpa-autoihin. Orgaaniset jarrupalat voivat myös tuottaa melko paljon jarrupölyä ja pehmeyden vuoksi jarrupolkimen vastus saattaa tuntua kevyemmältä. Ne ovat kuitenkin ihan hyvä vaihtoehto tavallisessa kaupunkiajossa ajettavaan henkilöautoon.
Toinen yleinen jarrupalojen tyyppi on keraamiset jarrupalat. Ne ovat kestävämpiä ja luotettavia joka säällä ja tuottavat orgaanisia jarrupaloja vähemmän jarrupölyä. Niiden käyttöikä on pitkä. Ne ovat kuitenkin orgaanisia paloja kalliimpia, eivätkä nekään ole paras mahdollinen valinta raskaalle hyötyajoneuvolle tai katumaasturille.
Raskaisiin ajoneuvoihin kuten kuorma-autoihin ja rekkoihin soveltuvat parhaiten (puoli-)metalliset jarrupalat. Niiden metallipitoisuus voi olla jopa 65 % ja ne valmistetaan eri metallien kuten teräksen, kuparin ja raudan sekä täyteaineiden kuten grafiitin seoksesta. Puolimetallisten jarrupalojen käyttöikä on pitkä ja puolimetallinen rakenne auttaa vähentämään jarrumekanismin kuumuutta. Tällaiset jarrupalat kestävät hyvin lämpötilavaihteluja. Huonoina puolina voi pitää kovempaa ääntä, suurempaa jarrupölyn määrää ja hieman hankalampaa asentamista.
Riippumatta jarrupalojen materiaalista, niiden koon ja paksuuden on syytä soveltua ajoneuvoon. Sopiva jarrupalojen koko parantaa jarrutustehoa. Jarrupalojen on peitettävä koko niille varattu jarrukengän alue. Liian isot jarrupalat taas tuottavat turhan paljon jarrupölyä ja voivat kulua epätasaisesti. Paksuudeltaan uudet jarrupalat ovat noin 8-15 mm. Jarrupalat tulisi vaihtaa viimeistään silloin, kun niiden paksuutta on jäljellä enää 3 mm. Tätä ohuemmilla jarrupaloilla ajaminen voi olla jo vaarallista.
Jarrupalojen yleisiä ongelmia
Jarrupalojen tavallisimpiin ongelmiin kuuluvat muun muassa seuraavat:Ongelmiin on syytä reagoida välittömästi. Jarrutustehon heikentyminen nostaa huomattavasti tieliikenneonnettomuuksien riskiä. Jos et löydä vikaa itse, vie auto korjaamolle ammattilaisten tarkasteltavaksi.
Lue seuraavaksi: Näin vaihdat jarrupalat eri automalleihin
Parhaat jarrupalat vuonna 2021
Kerromme nyt, mitkä ovat markkinoiden parhaiden jarrupalat vuonna 2021.
RIDEX
Ridex on vielä toistaiseksi tuntemattomampi merkki suomalaisille. Tämä saksalaismerkki valmistaa kuitenkin huokeita ja hyvälaatuisia perusjarrupaloja. RIDEX:in valikoimaan kuuluu sekä orgaanisia että puolimetallisia jarrupaloja. Merkki valmistaa jarrupaloja monissa ko’oissa ja monin eri ominaisuuksin, minkä ansiosta RIDEX:in jarrupalat sopivat vaihtopaloiksi moniin automerkkeihin ja -malleihin.
Tuntemattomuuden ei kannata hämätä: RIDEX:in jarrupalat käyvät läpi vastaavat kestävyys- ja kulumistestit kuin muidenkin valmistajien jarrupalat. RIDEX:iä voikin suositella autoilijalle, joka haluaa hyvät jarrupalat edullisesti.
STARK
Myös STARK Automotive on saksalainen varaosavalmistaja. Berliiniin rekisteröity STARK valmistaa erilaisia jarrupaloja edullisin hinnoin. STARK-jarrupalat käyvät läpi monenlaisia testejä ja saaneet hyvät arviot kestävyydessä, tehokkuudessa, kuumankestossa, äänettömyydessä sekä turvallisuudessa. Lisäksi niiden kitkamateriaali ei sisällä ympäristölle haitallisia kuparia tai asbestia.
STARK:in jarrupalavalikoima on erittäin laaja – se kattaa jopa satoja jarrupaloja eri ko’oissa ja materiaaleissa – minkä ansiosta tältä merkiltä on mahdollista löytää sopivat jarrupalat lähes mihin tahansa autoon.
BOSCH
Bosch on niin ikään saksalainen merkki, joka tunnetaan hyvin korkealaatuisista tuotteista. Jarrupalat eivät tee tässä poikkeusta: esimerkiksi CarBibles.com-sivusto valitsi Boschin BC905 QuietCast -levyjarrupalat kaikista vertailluista paloista toisiksi parhaiksi. Kyseisten jarrupalojen valetut välilevyt takaavat jarrutuksen tasaisuuden ja ne vähentävät melua. Boschin monipuolisen jarrupalavalikoiman ainut haittapuoli on korkeampi hinta, joskin tämä on Boschin jarrupalojen osalta suoraan yhteydessä pidempään käyttöikään.
BREMBO
Italialainen Brembo on erikoistunut nimenomaan jarrujen osiin ja se on maailmankuulu varsinkin urheiluautoihin valmistamistaan jarrusarjoista. Brembo valmistaa jarrupaloja monipuolisesti myös polku- ja moottoripyöriin. Brembon jarrupalojen vaikutus jarrutustehokkuuteen on omaa luokkaansa ja laajan valikoiman ansiosta useimpiin malleihin löytyy sopivat jarrupalat Brembon valikoimasta. Haittapuolina voi pitää sitä, että Brembon jarrupalat ovat hieman perusjarrupaloja tyyriimpiä, ja lisäksi keraamisista ja puolimetallisista jarrupaloista saattaa tulla hieman tavanomaista enemmän enemmän jarrupölyä.
A.B.S.
A.B.S. eli All Brake Systems on hollantilainen yhtiö, joka tunnetaan niin ikään varsinkin jarruosien valmistajana. Vuonna 1978 perustetun yhtiön jarrupalavalikoima on laaja ja jarrupaloja löytyy sekä henkilö- että hyötyajoneuvoihin. A.B.S.:n jarrupalojen parhaisiin puoliin kuuluvat hyvä kestävyys, loistavat kitkaominaisuudet sekä vähäinen jarrumelun määrä. Tämän valmistajan tuotteet täyttävät eurooppalaiset laatustandardit. A.B.S.:n jarrupaloja on saatavilla keraamisina ja puolimetallisina ja valikoimaan kuuluu jopa 1 500 jarrupalatyyppiä, joten valinnanvaraa löytyy harvinaisemmillekin automalleille.
TRW
Yhdysvaltalainen TRW on perinteikäs, nykyään saksalaisomistuksessa oleva yritys, joka valmistaa autojen osia hyvin monipuolisesti. TRW:n Euroopassa myytävissä jarrupaloissa on innovatiivinen COTEC-pinnoite, joka lyhentää jarrutusmatkaa ja parantaa jarrupalan ja -levyn kitkaa. Erityisen kuumuustekniikan ansiosta TRW-jarrupalat asettuvat paikalleen tavallisia jarrupaloja nopeammin. Näistä tehokkaista jarrupaloista joutuu maksamaan hieman enemmän kuin budjettiosista, mutta korkeampi hinta maksaa itsensä takaisin pidemmän käyttöiän muodossa.
FEBI BILSTEIN
Jo lähes 150-vuotisen historian omaava, perustajansa Ferdinand Daniel Bilsteinin mukaan nimetty Febi Bilstein on saksalainen auton osien valmistaja. Tämän valmistajan jarrupalat tunnetaan erinomaisesta laadusta ja ne ovatkin pärjänneet erinomaisesti erilaisissa vertailuissa. Valmistajan tuotevalikoimaan kuuluu nelinumeroinen määrä jarrupaloja, ja Febi Bilsteinin mukaan heidän valikoimastaan löytyvät sopivat palat yli 98 % eurooppalaisista autoista. Febi Bilsteinin jarrupalat ovat hinnoiltaan verrattain huokeita.
LPR
LPR on italialainen varaosavalmistaja, jonka päätuoteryhmä on jarrujen osat. LPR:n laadukkaat jarrupalat ovat puolimetallisia (eivät sisällä raskasmetalleja) ja niissä on kitkaa tasoittava toiminto, joka parantaa jarrutuksen tasaisuutta. Nämä jarrupalat on lisäksi varustettu melua vähentävällä järjestelmällä. LPR:n jarrupalat ovat suhteellisen edulliseen hintaansa nähden hinnaltaan huokeat ja valikoimasta löytyy jarrupaloja lähes kaikille yleisimmille automerkeille ja -malleille.
Yhteenveto
Kommentoi